nedeľa, 22 jún 2014 11:19

Láska, kde si

(6 hlasov)

Tiež máte obzvlášť strelených známych, ktorých historky by bolo treba spísať do románu? Presne týmto spôsobom sa inšpiroval Nick Spalding a vyprodukoval príbeh o sérii komických, miestami až absurdných nevydarených schôdzok, inšpirovaný zážitkami blízkych priateľov.

Jamieho blog je plný mizerných a zle načasovaných stretnutí s dohodenými ženami, ktoré ho majú konečne vyviesť z depresívnej samoty. Laurin denník je zase kronika zotavovania sa po ukončení dlhoročného vzťahu a hľadania si náhrady. Ak by však niekto čakal, že stačí, aby sa tí dvaja ocitli v rovnakej miestnosti a hneď vycítia prítomnosť spriaznenej duše, tak touto cestou sa rozhodne vydávať nebudeme. Niekedy nestačí uvidieť jeden druhého ani doňho takmer nabúrať, nie. Občas je potrebná priama kolízia. Ale ani konečne začať chodiť so správnym človekom neznamená, že sa vám do cesty nepostavia napríklad také odpadkové koše alebo zatúlané mačky.

Stihol som si potiahnuť asi štyri razy a vypuklo peklo. Klaksón zaznel príšerne nahlas. Ešteže som sedel na záchode. Zdesene som vykríkol a cigareta mi spadla do lona. Nasledoval hlasnejší výkrik, tentoraz od bolesti, keď mi kúsok žeravého popola spálil ochlpenie. Vyskočil som a horúčkovito som sa ho snažil zbaviť. Práve v tej chvíli sa spustil hasiaci rozprašovač. Jeden som mal priamo nad sebou, takže z kabínky sa nečakane stala sprcha."

Ak po pár kapitolách skonštatujete, že funkčné vzťahy sa vyskytujú takmer tak často ako jednorožce alebo sa zamyslíte, aké máte šťastie, že ste v tomto šialenom svete plnom polofunkčných sociopatov a bizarných rande našli svoju polovičku, čítate správnu knihu.

Jamieho blog sa po kapitole strieda s Lauriným denníkom a autor viac-menej uveriteľne zvládol prepnúť svoju psychiku do ženského módu. Tak môžeme sledovať jeho predstavu o tom, čo všetko je ochotná pre fungujúci vzťah urobiť žena a čo muž.

„Tom sa zasmial (našťastie) a vyzval ma, aby som nastúpila do lietadla. Keď ma zapínal päťbodovými pásmi, rukou sa mi obtrel o vnútornú stranu stehna, čím spôsobil, že som úplne prepočula všetko, čo hovoril o našom lete. Sem-tam som zachytila nejaké slovo či výraz. Spomínal tuším hluk motora a chlad, no nedokázala som zabudnúť na pocit, ktorý vyvolal dotyk jeho ruky na mojom stehne.
‚Takže je všetko v poriadku?’ uisťoval sa Tom.
‚Božinku, áno,’ povedala som a v duchu som sa prekliala.
‚Ideme teda na to!’“

Vytknúť však musím začiatok príbehu, po ktorom som zvažovala či chcem vôbec pokračovať v čítaní. Buď si Spalding hneď nevyjasnil, pre koho túto knihu píše, pretože úvodné kapitoly a tie zvyšné sú tvorené pre dvoch rozdielnych čitateľov, alebo explicitný opis prvého Jamieho rande a Laurin počiatočne kolísavý charakter mal navnadiť čitateľa na pochybné sexuálne scény. Knihu teda neodporúčam čitateľom pod 15 rokov. V tomto trende však nepokračuje, po rozpačitom úvode nasleduje množstvo zábavných a sympaticky nezmyselných udalostí, pri ktorých som sa často musela nahlas zasmiať, hoci som ju čítala na verejných priestranstvách.

Láska, kde si sa číta rýchlo a s úsmevom, obzvlášť oceňujem na dotyk príjemný obal knihy. Jej britký humor reže o to viac, keď si uvedomíme, že kniha nie je celkom fikcia a takýmto štýlom je v budúcnosti slušná šanca výraznej redukcie populácie. Pokiaľ je však človek schopný humoru a nadhľadu, nestratí sa ani v našej komickej, miestami až absurdnej (ne)vydarenej dobe.

Čítané 1780 krát
Viac z tejto kategórie: « Toxo Hľadám Rómea »