piatok, 04 január 2013 23:39

Emma

„Ó, drahá Jane, dúfam, že si nenachladla.“ „Nie, okraj šiat sa mi ani nenamočil!“ „Určite by si nemala chodiť na prechádzky v takomto počasí...“ Zdá sa vám táto konverzácia maximálne formálna až nudná? Tak si predstavte, že by ste žili v Anglicku niekedy v 18. storočí, hra na klavíri a háčkovanie by patrilo medzi vaše každodenné činnosti spolu s organizovaním piknikov a úporným zisťovaním, ktorému mužovi dovolíte dobyť vaše srdce.

Román Emma od autorky známej knihy Pýcha a predsudok je aj o takýchto dialógoch, ktoré sú síce dopodrobna prepracované, no zároveň ukazujú spisovateľkin talent výstižne opísať situáciu – tak bežnú, až by sa zdalo, že ani nestojí za reč. Napriek tomu príbehu nechýba hĺbka, vyjadrenie pocitov, dynamika, pointa a dokonca ani humor.

Mladá, krásna, bohatá a múdra – Emma Woodhousová má azda všetko. Jej názory sú rešpektované, jej prítomnosť je vysoko ocenená, dokonca sa nikto nepohoršuje ani nad tým, že sa nikdy nemieni vydať. Dej príbehu je rozprávaním o jej živote, zážitkoch a stretnutiach s priateľmi i neprajníkmi, ktorým sa vo svojom sídle, kde býva spolu s otcom, rozhodne nevyhýba.

Mladá, krásna, bohatá a múdra – Emma Woodhousová má azda všetko.

Dielo má veľa postáv, ktorých charaktery sa vyvíjajú, dozrievajú, vyjasňujú a prepletajú. Je tu viacero problémov, ktoré musí hlavná predstaviteľka, ktorá si myslí, že vie dokonale odhadnúť povahu ľudí, vyriešiť a v neposlednom rade zariadiť, aby bol každý v okruhu piatich míľ spokojný a šťastný. Dokonca sa podujme na dohadzovanie manželstiev, no pochopí, že láske sa nedá rozkázať. Hlavne keď sama zistí, že by sa mohla zaľúbiť či dokonca o svojho princa na bielom koni (aj keď jej princ v knihe nemal tento titul, koňa mal hnedého) prísť kvôli záujmu inej mladej dámy.

Ak si chcete pri knihe nielen oddýchnuť, ale sa aj zasmiať a zasnívať si o dobe, keď ženy nosili krásne šaty a muži boli galantní (až by sa to malo v niektorých prípadoch pokutovať), siahnite po Emme a uvidíte, že posledné kapitoly budete čítať v dychtivom očakávaní, ako sa príbeh skončí.

Čítané 1519 krát