nedeľa, 15 jún 2014 21:18

Svadobná noc

Svadobná noc. Všetky romantické duše o nej snívajú už od útleho veku. Svetlá sviečok, naškrobené obliečky, šampanské, dokonalý partner po vašom boku, motýle v bruchu a v očiach láska až za hrob. Pravdupovediac, takto by to malo vyzerať... No to by sa slova nemohla ujať Sophie Kinsellová, autorka humorných románov pre ženy.

Sophie totiž zo Svadobnej noci urobila jednu veľkú, nikdy sa nekončiacu, tragikomédiu. Čitateľky, ktoré sa vžili do jej predošlých románov, vedia, čo od nej čakať. Pamätáte sa na jej najslávnejšiu postavu Rebeccu Bloomwoodovú z knihy Závislá od nákupov? Bola teda poriadne číslo. Podobné strelené charaktery však nájdeme aj tu. Konajú neuvážene, pudovo, absurdne, nechávajú sa strhnúť vírom emócií a zabúdajú na zdravý rozum. Čo to znamená pre čitateľa? No predsa zábavu! Nenechajte sa odradiť obálkou, na ktorej je zobrazený roztúžený pár. Romantika tu síce bude, no nie sladučká, zasnená a lepkavá, ale okorenená humorom.

Keď sa Lottie rozíde so svojím priateľom Richardom, hľadá niečo nové, čo by jej pomohlo zahnať myšlienky od trpkých spomienok iným, príjemnejším smerom. Stretáva svoju starú lásku z mladosti – Bena, ktorý si pred ňou vyleje svoje srdiečko, a Lottie tak uverí, že stará láska nehrdzavie. Veď na ňu myslel pätnásť rokov! Bezhlavo sa vrhnú do manželstva, veď na čo čakať, času už premárnili dosť. Dajú si však podmienku, že sa budú milovať až po svadbe. Lottienej sestre Fliss sa táto neuvážená svadba vôbec nepozdáva a snaží sa svojho mladšieho súrodenca uchrániť pred boľavým rozvodom, ktorým ona sama teraz prechádza. Chce svojej sestre a jej novému manželovi zabrániť, aby si svadobnú noc užili so všetkým, čo k tomu patrí. Dôvod? Ak nedôjde k milovaniu, sobáš sa môže anulovať. A o to práve predvídavej Fliss ide...

„Našla som riešenie. Je extrémne, ale nemám na výber. Tú svadobnú cestu musím prekaziť. Je mi jedno, že to bude hyenizmus. Je mi jedno, či mi to niekedy odpustí. Ja sama by som si nikdy neodpustila, keby som sa o to nepokúsila. Manželstvo je jedna vec. A nechránený sex druhá. Musím sa tam stoj čo stoj dostať. Musím svoju sestru uchrániť samu pred sebou.“

Príjemným osviežujúcim prvkom je tu striedanie rozprávača. Najčastejšie môžeme na realitu nazrieť z pohľadu Lottie a Fliss, no sem-tam sa objaví i ďalšia postava, ktorá nám rozpovie, ako celý rozruch okolo neuváženej svadby vidí ona. Do príbehu sa neskôr zamieša aj Benov priateľ Lorcan, ktorému takisto nie je po chuti, že sa jeho kamarát a zároveň i zamestnávateľ chce strmhlavo vrútiť do manželského zväzku. Fliss tak má o jedného spojenca viac. Pribudne k tejto skupinke „demonštrantov“ aj Richard, Lottien bývalý priateľ? Uvedomí si, akú chybu urobil, keď Lottie opustil?

Až do úplného konca čitateľ naisto nevie, ako sa celá situácia vyrieši. Ostane Lottie navždy s Benom? Dokáže svojej sestre, že jej nepremyslené rozhodnutie predsa len nebolo krokom vedľa? Alebo aj sama neskôr pripustí, že urobila osudovú chybu? A čo tá nešťastná svadobná noc? Bude mať Fliss v sebe dostatok prefíkanosti na to, aby zaľúbencom prekazila niekoľkodňovú dovolenku v Grécku?

„Nedostanem zo seba ani slovo. Toto je neskutočné. Práve som mala mať ten najvášnivejší sex v živote, mala som si užívať. Namiesto toho mám kivi, ktoré mi ošúpal šesťdesiatročný pán vo vyšívanom saku. A dievča hrá na harfe skladbu Láska zmení všetko. Harfu som nikdy nemala rada. Pri zvuku tejto by som najradšej do dievčaťa hodila košík s croissantmi.“

Rukopis Sophie Kinsellovej je tu priam hmatateľný, no nie v takej miere, v akej som si predstavovala. Príliš dlhý začiatok a pomenej komických situácií niekedy spôsobili, že mi bolo za starou dobrou Sophie občas smutno. Hoci sa v príbehu našlo pomerne dosť humorných pasáží, stále sa mi zdalo, že ich je málo. Respektíve menej, ako v jej predchádzajúcich knihách. Bol tu aj zmätok, aj príjemne šialené postavy, aj situácie, ktoré by sa v reálnom živote odohrať nemohli, no po celý čas som čakala na niečo obrovské, jedinečné a typicky „kinsellovské“. Opäť sa mi tak potvrdilo, že púšťať sa do čítania s prehnanými očakávaniami, sa nie vždy vypláca.

Aj napriek tomu je však Svadobná noc výbornou oddychovkou. Sviežou, zábavnou, nepresladenou, bláznivou a krásne uletenou. Nie som fanúšik romantických kníh s primitívnou zápletkou, v ktorých sa neustále odohrávajú rozchody a opätovné spojenia dvoch vášnivých duší. Preto, ak mám chuť na knihu výlučne pre ženy, snažím sa nájsť takú, ktorá mi ponúkne niečo viac. A Svadobná noc to aj napriek môjmu miernemu sklamaniu predsa len splnila. Hľadáte aj vy príbeh, ktorý nie je len o bozkoch a lacných úvahách? Chcete sa pobaviť, hádať, ako ten príbeh nakoniec skončí? V tom prípade by vás zážitky dvoch strelených sestier rozčarovať nemali.

Čítané 1707 krát