piatok, 16 máj 2014 13:39

Usadenina

(5 hlasov)

Ak by to šlo, zaradila by som túto knihu do kategórie „anti-romantické“. Myslím totiž, že z nej aj napriek všetkej prítomnej absurdite dýcha realita súčasnej doby ako vyšitá.

Zbierky poviedok sa podľa mňa vo všeobecnosti hodnotia ťažko. Existujú také poviedky, ktoré sa vám z veľkej časti páčia a sú i také, ktoré sa vás možno až tak nedotknú. Pri tejto knihe to bolo so mnou podobné. Je pravda, že jazyk bol miestami náročnejší a obzvlášť pre mňa „ne-jazykovedkyňu“ boli niektoré vyjadrenia pre dobro veci príliš komplikované. No musím uznať, že knihy určené náročnejším čitateľom a čitateľkám už raz také sú. Občas je potrebné potrápiť si hlavu a zalistovať si (alebo preklikať ako v mojom prípade) v slovníku. Človek má potom zo seba lepší pocit. :) A ako tak daný človek číta ďalej, postupne sa prehrýzajúc obsahom, tu i tam sa nájde na stranách nejednej poviedky. Vidí, aké je jednoduché zaľúbiť sa do červeného Ferrari, vycibreného vkusu, nami idealizovanej predstavy nadpriemernosti alebo do intelektu obrovských rozmerov.

...jazyk bol miestami náročnejší...

„Žiješ s Expertom. Ty pri ňom zabúdaš na Chmula, on pri tebe na nejakú polointeligentnú pipku. ... Expert je v podstate rovnakého chmulovského typu, len má viac peňazí, krajšiu tvár a lepšie auto...“

Človek pokyvká hlavou, zasmeje sa na sebe, je usvedčený, obracia stranu, zatvára knihu a ide ďalej so svojím životom, ktorý sa často neodkláňa od prečítaných príbehov. Presne taký pocit mám z tejto knihy ja – trpko pobaví i poučí, donúti sa zamyslieť, zájde pod kožu (niekedy by dokonca mohla možno i o trošičku viac), ale to všetko len chvíľkovo. Preto je podľa mňa dobré ju mať v knižnici. V prípade potreby si ju vytiahnete a opäť si prečítate o tom, aký podivný druh je tá človečina.

V prípade potreby si ju vytiahnete a opäť si prečítate o tom, aký podivný druh je tá človečina.

„Profesor Frotij Županovič mal vnuka, ktorému v mladosti šachový kôň odhryzol nohu. Nemilé na tom bolo, že Županovič bol vášnivým šachistom a k tejto vznešenej záľube chcel viesť aj všetkých svojich potomkov. Hoci vnukovi zaplatil protézu a kôň po incidente skončil na jeho vlastnú žiadosť v kafilérii, Frotijov vnuk sa traumy nevedel zbaviť a pomyslenie na šach v ňom zakaždým vzbudzovalo rozpaky až odpor. Županovič však nestrácal nádej a každé ráno vnuka prebúdzal sloganmi ako „Šach mat!“, „Zachráňte kráľovnú!“ či „Fíha!““

Trochu mi pripadalo, že väčšina z tých poviedok je v podstate o tom istom. Neviem, či to bol zámer (ako keď sa niečo zdôrazňuje toľkokrát, aby ste na to do smrti nezabudli), ale miestami ma už nudilo čítať o tom, ako choro a znecitlivene sa my ľudia dokážeme správať jeden k druhému a sami k sebe – v krčmách, kuchyniach, spálňach či električkách. Páčilo sa mi však, ako autorka pristúpila k opakovaniu niektorých motívov – niekedy ich zaodela do ozaj vtipných, absurdných, nápaditých a občas podozrivo povedomých oblečkov. Ja som sa teda rozhodne bavila napríklad na tomto:

„V prvej časti sa A.Skywalker (aj keď, viac by sa hodilo Darth Ma[u]l) zoznámi s P.Amidalou. V časoch najväčšej lásky, v trinástej minúte, jej dá svoje sivé tričko, lebo ju miluje. Ona sa na toto tričko v pätnástej minúte choro upne, lebo ho tiež miluje (Skywalkera). V osemnástej minúte vysvitne, že Skywalker nedopatrením zabije Amidalu tým, že mu nezapne, čo svojím rozhodnutím zradiť Rád Jebi spôsobí.“

...nie je pre každého čitateľa, každú čitateľku.

Aby som teda zhrnula moje dojmy z tejto knihy, som toho názoru, že nie je pre každého čitateľa, každú čitateľku. Je potrebné si v nej nájsť „to svoje“ a pokojne sa môže stať, že bude pre vás zložitejšie ísť pod povrch, čítať medzi riadkami či stotožniť sa. Možno sa tam „to svoje“ nevyskytuje. Všetci sme predsa rôzni, o literárnom vkuse ani nehovoriac. Ak vás nezastraší prípadný komplikovanejší jazyk, absurdita, sarkazmus alebo fakt, že niekedy je prosto potrebné zapojiť mozog a literárne cítenie viac ako pri „ľahšom čítaní“, určite Usadenine dajte šancu.

• Meno autora: Ivana Gibová
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 168