pondelok, 28 apríl 2014 15:38

Ja svokra

(20 hlasov)

Môže sa zdať, že vnútorný svet dospelej ženy, ktorej deti už dávno odrástli, musí byť navonok pokojný. Život už má usporiadaný, v práci zväčša zastáva svoje rokmi vysedené teplé miestečko, doma má poriadok a svätý pokoj. Hm, to všetko je síce pravda. No potom môže prísť nevesta. A všetky životné istoty rozbúra akoby boli domčekom z karát.

Presne to sa stalo i Dane. Jej jediný syn Tibor jej cez skype predstaví svoju budúcu manželku, Američanku Isabelle. Vtedy Dana zisťuje, že v živote jej syna už nie je tou najdôležitejšou a jedinou ženou. Už má konkurenciu. A veľmi silnú. Po čase to vyzerá tak, že Isabelle využíva všetky svoje zbrane na to, aby Danu pred Tiborom znemožnila. Zostanú jej iba oči pre plač? Alebo sa nevzdá a o svojho syna zabojuje?

Ja svokra je milou paródiou na životnú udalosť, ktorej sa nevyhne takmer každá matka. Teda, aspoň dúfam, že tento príbeh autorka písala so zámerom trochu si vystreliť z už aj tak veľmi často prepieraného vzťahu medzi matkou a nevestou. Poukázala na to, že nová žena v živote mladého muža môže spôsobiť obrovské zmeny, ktoré sa odzrkadlia na jeho správaní. V správaní voči matke nevynímajúc.

„Lebo on, namiesto toho, aby si z nej užil to, čo sa mu páčilo, a potom počkal na tú pravú, ma po niekoľkých habkavých rozhovoroch pozval cez skype na svadbu. Slávnostne. Držal ju pri tom za ruku, na prste som si všimla prsteň, a ja som nohou vytrhla kábel z počítača, aby nevideli, že má obchádzajú mdloby. Stihla som povedať: ,Och, teším sa s vami,´ a potom som sa zrútila dolu tvárou do vankúša, plakala som, ukrivdená, ubolená, totálne zložená z jeho slepej zamilovanosti. ON to nevidí? Že ONA nie je pre NEHO?“

Pri mnohých situáciách som sa pobavila, no našli sa aj také, ktoré sa už ľahko nečítali. Tibor menil svoje nálady a presvedčenia ako chameleón, k matke sa občas správal ako k rohožke a bezočivo využíval jej nezištnú lásku. Aj vám to udrie do očí a tie z vás, ktoré porodili syna, sa možno trochu vystrašia a dozaista si seba predstavia v podobnej situácii, v akej sa vyskytla hlavná hrdinka. Na prvý pohľad sa tieto udalosti môžu zdať pritiahnuté za vlasy, ale k jemnej paródii hyperbolizácia nepochybne patrí.

Veľmi oceňujem to, že sa dej zväčša odohrával za hranicami Slovenska a nevesta nemala naše korene. Autorke sa tak naskytol priestor na to, aby príbeh ešte viac osviežila. Anglické frázy, odlišné nátury, zvyky a pohľady na svet. Mnohokrát tu bolo poukázané na významné rozdiely medzi našincami a Američanmi, kvôli ktorým sa situácia niekedy poriadne vyhrotila. Kniha tým však získala netradičný nádych, vďaka ktorému si na tento príbeh spomeniete aj po rokoch.

„,Údené bravčové kolienko.´
,To myslíš koleno zo svine a zaúdené? Ale ja poznám iba údeného lososa, nebude stačiť údený losos?´
No zbohom.
,A ocot... Tibor si rád dá lyžičku octu.´
,Vinegar? To áno, aký len chceš. Vínny, balsamikový, jablkový, to si máš z čoho vybrať.´
,Ale kdeže, ocot, kvasný ocot, obyčajný ocot... No, maličkosť to nebude. Uvariť v Amerike prasprostú fazuľovicu bude pekelná výzva.´“

Svieža a vtipná oddychovka, ktorá vám pri čítaní nepožmýka mozgové závity, ale dá vám možnosť zresetovať si hlavu, zabudnúť na realitu a preniesť sa na chvíľu do iného sveta. Napriek kultúrnym rozdielom a priam karikatúrne vykresleným niektorým postavám nikoho neurazí a žiadnu skupinu čitateliek nepobúri. Už od prvej kapitoly vám bude jasné, že to dobré i zlé, čo sa v knihe odohrá, bude niesť humorný podtón. Preto ak hľadáte knihu, pri ktorej sa môžete pousmiať a zrelaxovať telo i dušu, Ja svokra môže byť príjemným spestrením vašej knižnice.

• Meno autora: Števa Opremčáková
  • Knihu vydalo: Evitapress
  • Počet strán: 240