nedeľa, 04 október 2020 08:06

Príručka zdravého rozumu

V histórii našich zemí a regiónov nájdeme skôr lovcov bosoriek ako napríklad lovcov slonov. Avšak lovci šarlatánov?

Ešte v roku 2013 vznikla na Slovensku skupina práve s týmto názvom – Lovci šarlatánov. Nešlo o hudobnú skupinu, hoci i pre ňu by to bol zaujímavý názov, ale skupinu študentov medicíny, ktorí sa rozhodli spoločnými silami bojovať proti nezmyslom ohľadom zdravia šíriacim sa na internete. Ich cieľom bolo poukázať na nepravdivosť vybraných tvrdení a svoje informácie dokladať relevantnými vedeckými štúdiami.

Lovia medicínske absurdnosti na internete (zaručene pravdivé!).

Pravdou je, že občas museli (a musia) bojovať doslova proti život ohrozujúcim dezinformáciám, ktorých nasledovanie by mohlo mať nielen závažný vplyv na zdravie človeka, ale dokonca aj na jeho život.

Tie najčastejšie sa opakujúce zaručené bombastické tipy, ktoré nám lekári taja, lebo profitujú z našich chorôb, zozbierali do knihy, ktorú nazvali Príručka zdravého rozumu. Vytvorili spoločne pod vedením dnes už lekára, Rolanda Oravského (ktorý zároveň píše aj sci-fi). Ak ju skúsite otvoriť, nepochybne vás zaujme už úvod knihy, v ktorej nadľahčeným a ironickým spôsobom zdôvodňujú svoje písanie.

„V nasledujúcom texte sa vyskytnú fiktívne názvy niektorých pseudoliekov. Akákoľvek podobnosť s reálnymi výrobkami, ktoré sú dostupné na internete alebo v lekárňach, je čisto náhodná. Táto takmer zhodná podobnosť nie je v nijakom prípade účelová, rovnako ako toto varovanie neobsahuje ani zrnko sarkazmu.“

Zázračné liečivá, ktoré vás vyliečia vlastne zo všetkého...

Dielo by sme mohli rozdeliť na dve časti, prvá vysvetľuje všeobecné medicínske pojmy, je teoretická a pre človeka z nezdravotníckej brandže trochu náročnejšia na čítanie a pochopenie. Ale musí byť, aby bolo čitateľom jasné, čo je to medicína založená na dôkazoch, čo je to alternatívna medicína či v čom spočíva význam epidemiologických štúdií. Oceňujem, že autori sa nerozpakovali popísať aj typy chýb, ktoré sa môžu objaviť pri medicínskych výskumoch a štúdiách, čím len dokázali, že vedia byť kritickí aj do vlastných radov.

Po 40 stranách náročnejšieho textu, prichádza zábava a odľahčenie. Na paškál prídu konkrétne témy a nepotvrdené zázračné liečivá, ktoré vás vyliečia vlastne zo všetkého. Venujú sa ale aj liečiteľským praktikám, ktoré nevylučujú, ale nechávajú ich otvorené, pretože ich účinok sa ešte skúma. Čiže a priori nevylučujú všetko, čo nie je postavené na chemických liekoch, ako by si niekto mohol myslieť.

K mojim obľúbeným kapitolám patria: homeopatia, MMS a CDS (pitie sava), placentofágia (fuj, jedenie placenty), bretariánstvo (v skratke známe ako "nežer cica") a koloidné striebro (to by sa mi náhodou páčilo, liečiť sa striebrom). Prekvapilo ma napríklad, že podľa nich nefungujú ani kineziologické tejpy, že je to skôr tiež placebo efekt.

... placentofágia, bretariánstvo, prekyslenie, všemocný vitamín C...

„Samotná placenta môže byť konzumovaná surová, varená, pečená, enkapsulovaná, v kokteiloch, tinktúrach, balzamoch a rôznych esenciách. Niektoré ženy jedia čerstvo odkrojené plátky, iné ju mrazia na neskoršie použitie. Obľúbené sú „lahodné“ smoothie s ovocím alebo ako náhrada mäsa k cestovinám, do gulášu, polievok či na pizzu. Slovami televízneho šéfkuchára ,Hlavně tě to musí bavit, ty vole!´“

Samostatnou veľkou kapitolou je rakovina. Čo je pochopiteľné, momentálne je rakovina na druhom mieste ako príčina smrti, a to za ochoreniami srdca a ciev. Človek rozumie tomu, že ak je niekto smrteľne chorý a lekári mu nedávajú šancu na vyliečenie, je ochotný skúsiť takmer všetko, čo by mu mohlo pomôcť. Lovci šarlatánov ale napríklad nelámu palicou nad makrobiotickou a vegánskou diétou v prípade rakoviny, keďže sa aj pri prísnom vedeckom skúmaní ukazuje, že tieto spôsoby stravovania môžu mať na priebeh choroby pozitívny vplyv.

Z knihy sa dozviete mnohé o všeličom. Ako všetko, aj toto treba vnímať s nadhľadom. Neboja sa ani kritiky do vlastných radov, hovoria najmä o spornom prínose výživových doplnkov, ktoré sú ale štandardnou súčasťou západnej medicíny. Najdôležitejší záver, ktorý z knihy vyplýva, je veľmi jednoduchý: človek má myslieť kriticky, stravovať sa striedmo a pestro. Howgh!

„Antibakteriálny účinok striebra in vitro je známy a nikto ho nepopiera. Ióny striebra sa viažu na DNA mikroorganizmov a tým spomaľujú alebo úplne zastavujú ich množenie, pričom nepoškodzujú bunky kože a podkožných tkanív. (...) Ale tvrdenie, že koloidné striebro je potrebné prijímať aj vnútorne, teda piť, je nezmysel.“

• Meno autora: Roland Oravský
  • Knihu vydalo: Artis Omnis
  • Počet strán: 240