utorok, 07 január 2020 17:15

Päť jazykov lásky

Ako si udržať lásku aj v dlhoročnom manželstve? Ako sa znova zamilovať do partnera? Je niečo také vôbec možné? Tak presne týmito otázkami sa zaoberá táto tenká knižočka. Objavte znovu pocit zaľúbenosti, aj keď si myslíte, že je už dávno stratený. Ale nezabúdajte, vzťah je vždy o dvoch ľuďoch. Nikdy v tom nie ste sám.

Kniha Päť jazykov lásky od Garyho Chapmana nemá žiadnu hlavnú postavu. Logicky. Rozprávačom je samotný autor knihy, ktorý pracuje ako manželský poradca a zachránil už mnoho manželstiev. Do tejto knihy vložil svoju teóriu o piatich jazykoch lásky – slová uistenia, pozornosť, prijímanie darov, skutky služby a fyzický dotyk. To vlastne znamená, že každý z nás hovorí jedným z týchto jazykov, teda, že každý očakáva iné prejavy lásky. Podľa neho týchto základných jazykov existuje iba päť, každý má však nejaké ďalšie dialekty, tak ako aj jazyk, ktorý používame na bežné dorozumievanie. A podstatou vzťahov je naučiť sa komunikovať práve v tom partnerovom jazyku. Na príkladoch z praxe ukazuje, ako sa zotavili už takmer pochované manželstvá.

Vysvetľuje, čo sa deje s láskou po svadbe

Kniha je rozdelená do štrnástich kapitol a na konci sú dva testy, ktorými môžete zistiť svoj jazyk lásky, ak ho ešte nepoznáte. Veľmi presne opisuje, ako to prebieha v emocionálnom živote ľudí a rozoberá jednotlivé jazyky. Okrem príkladu nešťastného páru na koniec kapitoly pridáva aj zoznam vecí, ktoré možno robiť, aby ste partnerovi prejavili lásku, ako on očakáva. Vysvetľuje, čo sa deje s láskou po svadbe, čo je to zaľúbenosť a jej odlišnosť od lásky. Opisuje taktiež aj to, ako deti vnímajú lásku. Veľmi zaujímavá je aj kapitola Ako milovať tých, ktorí si to nezaslúžia. Všetko je to však o prekonávaní samých seba.

„Emocionálna potreba lásky však nie je len zjav charakteristický pre obdobie detstva. Táto potreba sa s nami nesie až do dospelosti a tiež do manželstva. Zážitok z pocitu zaľúbenosti načas túto potrebu naplní, ale je to skrátka len dočasné riešenie našej potreby a ako sa dozvieme ďalej, má veľmi krátku a predpokladateľnú životnosť.“

Takto na prečítanie sa to všetko zdá ľahké. Tak kde je potom problém? Táto kniha predsa môže vyriešiť väčšinu manželských či vzťahových problémov. Poviem vám, áno, môže. Ale, samozrejme, nič nie je zadarmo a už vôbec nie v oblasti lásky. Keď chceme lásku dostávať, musíme ju aj dávať. Čiže na vyriešenie problémov je často potrebná zmena. A presne to je kameň úrazu mnohých. To, že sa nechcú meniť.

Dielo vám môže výrazne zmeniť pohľad na veľa vecí

Dielo vám môže výrazne zmeniť pohľad na veľa vecí, trochu otvoriť oči a rozhodne vám pomôcť. Nie som vzťahový špecialista ani nič podobné, ale práve autor knihy ním je. A pokiaľ človek nie je odhodlaný zájsť s partnerom do poradne, týchto pár strán textu môže tiež výrazne pomôcť. Ja som si knihu prečítala z čistej zvedavosti a aj či som už pred tým správne odhadla môj jazyk lásky. Chcela som si v tejto téme trochu rozšíriť obzory, takže sa nemusíte báť si ju prečítať len tak z dlhej chvíle.

„Udivuje ma, koľko ľudí si dnešok kazí včerajškom. Trvajú na tom, že do dnešného nového dňa musia byť vnesené všetky zlyhania včerajška a tým úplne znečistia potenciálny pekný deň. ‚Nemôžem uveriť, že si to spravil. Myslím, že ti nikdy neodpustím. Ty si ani nevieš predstaviť, ako si mi ublížil...‘ Toto nie sú slová lásky, ale trpkosti, nenávisti a pomsty.“

Grafická stránka tohto vydania z roku 2010 nie je úplne najpôsobivejšia, ale je vydané aj jej nové spracovanie (z roku 2012), ktoré farebne láka viac a pôsobí tak klasicky zaľúbene. Pri tejto knihe však presne platí – nesúď knihu podľa obalu. Grafika textu a rozdelenie kapitol je veľmi prehľadné, tam niet čo vytknúť. Jednoduché a vhodne spracované.

Platí – nesúď knihu podľa obalu

Knihu odporúčam pre vekové kategórie, ktoré už dosiahli hranicu dospelosti. Nie z dôvodu, že by bola kniha nevhodná pre maloletých, ale jednoducho, aby z toho bol aj nejaký úžitok pre čitateľa. Autora chválim, že dokázal túto problematiku podať veľmi zrozumiteľne bez zbytočných rečí a predsa toho ľuďom odovzdal dostatočne veľa. Použil jazyk blízky ľuďom, aj keď mohol problematiku rozobrať aj odborne. Kto z bežných smrteľníkov by to ale potom čítal, však?

• Meno autora: Gary Chapman
  • Knihu vydalo: Porta Libri
  • Počet strán: 144