sobota, 14 december 2019 10:46

Virtus

(8 hlasov)

Politický marketing je silná záležitosť a ten, kto sa v ňom orientuje a vie ho robiť, môže mať veľkú moc. Hlavne ak vlastní informácie, o ktorých sa iným ani nesníva.

Svoje o tom vie aj hlavný hrdina knihy Virtus. Úspešný politický stratég, ktorého meno sa spája s významnými kampaňami, sa nechá zlákať na prácu v práve vzniknutej strane. Vzdať sa dobrého miesta a spolu s ním aj šance na víťazstvo sa môže zdať ako bláznovstvo, no táto nová strana ho zlákala niečím, k čomu sa nikto iný nemôže dostať. Informácie. Množstvo informácií.

Ten má v podstate neobmedzenú moc.

Super strana má k dispozícii unikátny softvér s názvom Virtus, ktorý vie o užívateľoch Siete (celosvetová sociálna sieť, ktorá pohltila všetky ostatné) úplne všetko. A kto vlastní takéto informácie, ten má v podstate neobmedzenú moc. Ako by vyzerala predvolebná kampaň strany, ktorá má Virtus v moci? To sa dozviete po prečítaní knihy a nemyslím si, že by pri predstave takejto obrovskej manipulácie bol ktokoľvek šťastný.

„,Počkaj, tu ťa zastavím. Chcete mi povedať, že Virtus má prístup do všetkých mojich súkromných správ?´ ,Samozrejme. Ty si si naozaj niekedy myslel, že existuje niečo ako súkromná komunikácia? V tom prípade mi dovoľ, aby som si s tebou podal ruku, dlho som nestretol takú naivku,´ za posmechu Sone mi naozaj podal ruku.“

Zistíte, ako ľahko sa dá manipulovať s mienkou voličov, a to jednotlivé strany nemusia mať ani Virtus! Väčšina náhod nie sú náhody, ale len výsledok dôkladne dodržiavaného strategického plánu. Každá udalosť a konanie má svoj dôvod a očakávaný výsledok. Autorom knihy je politický marketér, takže by mal vedieť, o čom hovorí. A ak sa čo i len máličko zaujímate o politiku, marketing či všeobecné dianie, tak vám to je jasné. Bohužiaľ, nie je to tak vždy a z ľudí s vlastným názorom sa stávajú ovečky spásajúce aj umelý trávnik, keď im to niekto povie. Ale o inom som chcela.

Väčšina náhod nie sú náhody.

„A čo je asi najpodstatnejšie, Virtus dokáže posolstvá nielen perfektne cieliť, ale rovnako dobre aj odkláňať. To znamená, že ak niekto bude na nás útočiť, tieto informácie sa dostanú iba k ľuďom, ktorí sú buď naši jadroví voliči a ktorých to nijako neodradí, alebo, naopak, k ľuďom, ktorí nás určite voliť nebudú, takže nám to môže byť jedno. Konkurencia bude spokojná, že nám naložila, a my pôjdeme nedotknutí ďalej.“

Kniha Virtus je najmä teraz v predvolebnom období zaujímavou voľbou. Jej prečítanie nezaberie veľa času a určite vás nezasype odbornými slovami či kopou faktov. Kniha pre ľudí? Aj tak by sa to dalo povedať. Jej obsah totiž pochopí každý aj bez skúseností s marketingom. Žienka domáca či krčmár tak má možnosť trochu nakuknúť aj do zákulisia toho, ako sa vytvárajú víťazi. Čitateľ sa dozvie takým neučiteľským spôsobom, ako funguje predvolebná kampaň, aké atribúty musí spĺňať a čo všetko môže ovplyvniť rozhodnutie voliča. A nemenej dôležitú informáciu – ako veľmi sa dajú zneužiť sociálne siete.

Ako veľmi sa dajú zneužiť sociálne siete.

Moje čitateľské srdce vždy zaplesá nad vkusne zakomponovanými trefnými prirovnaniami, čo sa dialo aj pri čítaní tejto knižky. Akurát neviem, či ich nebolo príliš veľa a nerušili od hlavnej dejovej línie. V tomto bode však pociťujem menšiu schizofréniu, keďže kvalitných prirovnaní, ktoré majú šmrnc, nie je nikdy dosť. Mimochodom, na to, aké veľké množstvo informácií mali knižné postavy k dispozícii, o nich samotných sme sa teda bohviečo nedozvedeli.

V každom prípade považujem Virtus za zaujímavý počin, ktorý si nezaškodí prečítať. Tomu, kto to potrebuje, trošku pootvorí oči. A ten, kto sa v problematike orientuje, si len prejde ľahko čitateľné sci-fi, ktoré vlastne nemusí byť až takou fikciou.

• Meno autora: Radovan Choleva
  • Knihu vydalo: Radovan Choleva
  • Počet strán: 208