pondelok, 25 november 2019 16:55

Amnestie

Odpustenie trestu, udelenie milosti. Tak vysvetľuje amnestiu slovník. Čo ale znamenala v realite porevolučných dní?

November 1989 sa stal dôležitým míľnikom v našej histórii. Zmeny, ktoré sa udiali, znamenali nový život, slobodu. Pre niekoho doslova. Medzi udalosti, ktoré nasledovali bezprostredne po revolúcii, totiž patrili aj amnestie. Najskôr tie rýchle, čo sa týkali známych politických väzňov, neskôr boli udelené všeobecné amnestie, vďaka ktorým sa dostalo na slobodu obrovské množstvo väzňov.

Zmeny, ktoré sa udiali, znamenali nový život, slobodu.

„V utorok 2. januára 1990 začali väznice v Československu opúšťať tisíce amnestovaných, spolu viac než 21-tisíc z celkového počtu 31-tisíc väzňov. Okrem toho bolo zastavených viac než 16-tisíc a odložených viac než 10-tisíc trestných konaní. Prepustení na slobodu boli väzni, ktorým bol uložený trest maximálne do troch rokov (resp. maximálne 5 rokov za trestné činy z nedbanlivosti).“

Havlove amnestie mali znamenať hrubú čiaru za minulosťou. No vtedy spôsobovali a aj dnes stále spôsobujú u ľudí protichodné názory. Podľa niektorých to bolo to najlepšie, čo sa dalo urobiť, podľa iných zase nebol až taký dobrý nápad. Koľko toho o nich však naozaj vieme? Ak o nich viete tak málo, ako som vedela ja, kniha Amnestie vám dokáže dosť veľa faktov objasniť.

Havlove amnestie mali byť hrubou čiarou za minulosťou.

„Karin má telefónne číslo, na ktoré môže zavolať v hociktorú nočnú či dennú hodinu. Myslí si, že s krycím menom Maskérka dostala aj akési privilegované postavenie. Má číslo priamej linky, v ceste jej nestoja žiadne spojovateľky, nemusí sa ohlasovať u nejakého bezvýznamného poskoka. Má priamy kontakt na riadiaceho dôstojníka, ktorého sa síce bojí a má pred ním obrovský, až chorobný rešpekt, ale práve ten jej okrem strachu dodáva pocit dôležitosti a výnimočnosti.“

Neviem ako vy, ale my sme sa tejto téme v škole akosi nevenovali. Akurát tak okrajovo sa spomenulo, že po Nežnej revolúcii boli udelené amnestie. A tým to skončilo. Čo som však nenačerpala počas školských dní, čiastočne doplnila kniha Amnestie, rovnomenný film a následné pátranie po ďalších informáciách.

Nech sme informovaní, nech vieme viac o udalostiach, ktoré pohli našimi dejinami.

Kniha je rozdelená na niekoľko častí a svojím obsahom mi pripomína špeciálne vydanie novín. Nie hrúbkou, ale rozmanitou náplňou, ktorú ponúka. Je v nej niekoľko dokumentov, ústrižkov z novín, štúdií, názorov ľudí, ktorí v tom čase žili a fungovali, ale aj rozhovor, komiks či poviedka k rovnomennému filmu. Chápem, že kniha bola vyrobená práve kvôli filmu, ale tá poviedka mi prišla trochu zbytočná. Ak ste sa do knihy pustili po návšteve kina, je zbytočné ju čítať. A v prípade, že ste sa najskôr pustili do čítania, prezradí vám celý dej. Ide o to, že neprináša nič navyše, je len akýmsi obšírnejšie napísaným obsahom deja filmu.

„Nikto nikoho nenaháňal. Robíte ako prokurátor svoju prácu a máte povinnosti, ktoré vám vyplývajú zo zákona. To je všetko. Nikto to takto nehodnotil. Na prokuratúre vládol profesionálny prístup. O amnestii rozhodol prezident a hotovo. To sa rešpektovalo a nikto to neriešil.“

V hlade po informáciách by som si radšej prečítala ešte niečo viac. Viac dokumentov, viac štúdií. Na druhej strane to ale nie je zborník vedeckých prác, takže beriem. Čo mne na knihe nesedí, to práve môže byť dôvodom, prečo ju vezmú do rúk naozaj rôzne skupiny ľudí a dozvedia sa o týchto skutočnostiach aj tí, ktorí neradi čítajú odborné texty. A tak by to malo byť. Nech sme informovaní, nech vieme viac o udalostiach, ktoré pohli našimi dejinami. Aby sme neverili dezinformačným zdrojom a aby sme neopakovali rovnaké chyby.

• Meno autora: Kolektív autorov
  • Národnosť: slovenská, česká
  • Počet strán: 200