štvrtok, 11 júl 2019 17:19

Čítaj literatúru ako profesor

Pri štúdiu literatúry je dôležité uvedomiť si jedno: úplne originálne dielo neexistuje. Dnes už nie.

Takmer každá kniha je príbehom, má svojho hlavného hrdinu, ktorý musí splniť nejakú úlohu, čo však nie je bez komplikácií. Keď ich však prekoná, za odmenu získa princeznú. To je, samozrejme, len metaforické znázornenie. Obvykle je za tým, čo vidno na prvý pohľad, ukryté ešte niečo, tzv. skrytý zámer. Jednoducho vyzerajúca cesta do obchodu môže byť v skutočnosti cestou sebapoznávania.

Je cesta skutočne iba cestou?

Thomas C. Foster je profesorom anglického jazyka, prednáša súčasnú literatúru, drámu, poéziu aj kreatívne písanie. Inšpirovaný prípravou na prednášky a otázkami svojich študentov, spísal akúsi príručku odhaľujúcu tajomstvá vnímavého čítania. Čítaj literatúru ako profesor však nie je suchopárny výklad, ako vidieť v konkrétnej knihe to či ono. Práve naopak. Dielo je napísané pútavo, zábavne, dokonca si pár úloh môžete aj vyskúšať. Bola som skutočne zvedavá, čo mi odhalí.

„T. S. Eliot vyhlásil, že keď vznikne nové dielo, zaradí sa medzi ostatné pamätníky a zmení ich poradie. Vždy mi to veľmi pripomínalo cintorín. Pre mňa je literatúra niečo omnoho živšie. Skôr ako sud plný úhorov. Keď spisovateľ vytvorí nového úhora, vkĺzne medzi ostatné a prediera sa hemžiacou sa masou na svoje miesto. Je jedným z úhorov, pretože pochádza presne z toho istého suda. Je to nový úhor, ale svoje úhorstvo zdieľa so všetkými ostatnými úhormi, ktoré kedy boli v sude. Ak vás toto prirovnanie neodradilo, zrejme to beriete vážne.“

Kniha vám odhalí tajomstvá vnímavého čítania.

Akýkoľvek príbeh je možné čítať jednoducho ako – príbeh. Užívať si ho, nechať sa ním viesť (i zviesť) alebo je možné hľadať v ňom aj hlbšie kontexty. Veď ak objavíme niečo, čomu rozumieme na akomsi hlbšom podklade, čo sa nám zdá jasné a logicky to zapadne do akejsi schémy, poteší to. Autor to nazýva „faktor aha“.

Foster rozoberá diela z rôznych uhlov pohľadu a poukazuje na ich skryté stránky. Vystríha pred tým, aby bol človek v blízkosti hlavného hrdinu, odhaľuje tajomstvá počasia a geografie, poukazuje na univerzálnosť biblických, mytologických a rozprávkových príbehov, prezrádza podstatu chorôb knižných hrdinov. Za všetkým totiž môže byť oveľa viac, ako je navonok vypovedané. Práve preto hovorí, že dnes už úplne originálne dielo neexistuje.

Ale pozor. Ani to, čo tvrdí on, nemáme vraj brať ako definitívnu pravdu. Vnímanie kníh je veľmi individuálne. On nám jednoducho ponúka inú možnosť nazerania na literatúru a je len na nás, či si z jeho slov niečo vezmeme za svoje alebo nie. Dôležité je však vnímať historický kontext príbehu, neopomínať na dobu, v ktorej vznikal. Tá odráža realitu inak, ako je to pre nás samozrejmé dnes.

Za všetkým môže byť oveľa viac, ako je vypovedané.

„Čítanie je kontaktný šport. Narážame do vlnobitia slov, zápasíme s ním svojimi zbraňami v podobe intelektu, predstavivosti a emócií. Výsledok môže byť rovnako naším výtvorom ako výtvorom románopisca či autora divadelnej hry.“

Autor, pán profesor, sa opiera o tridsať rokov prednáškovej praxe, o množstvo prečítaných a rozanalyzovaných diel, svoje vysvetlenia taktiež demonštruje na príkladoch. Pravdou je, že hoci som veľa z nich poznala, pri mnohých som tápala. A tak vznikol ďalší zoznam kníh, ktoré by bolo dobré si prečítať. Potešilo ma, keď spomínal také, ktoré prečítané mám a ak sme sa v názoroch na ne zhodli, bolo to fajn.

Môžem preto smelo hodnotiť príručku Čítaj literatúru ako profesor ako podnetné a zaujímavé čítanie, ktoré bolo navyše ešte aj vtipné. Písané je jednoduchým štýlom a pravdepodobne má šancu potešiť akéhokoľvek knihomoľa, ktorý by rád odhalil tajomstvá svojich obľúbencov. Alebo aj neobľúbencov, prečo nie.

• Meno autora: Thomas C. Foster
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 344