pondelok, 08 apríl 2019 06:32

Nemaľuj ženu na stenu

Ak milujete skupinu Elán, určite vám meno Juraj Soviar nie je neznáme. Ak kapelu síce nemilujete, ale jej pesničky poznáte a pospevujete si ich, vedzte, že ich autorom je často práve tento muž.

Juraj Soviar je slovenský básnik, textár a novinár. Pôsobil vo viacerých denníkoch a týždenníkoch, ale v jeho živote dominuje najmä pesničková tvorba. Už od osemnástich rokov si prostredníctvom Elánu pospevujeme jeho texty. Ale nielen pre túto slovenskú kapelu píše Soviar. Na konte má spoluprácu s Vašom Patejdlom, Jankom Lehotských, Paľom Drapákom aj skupinou Taktici.

Píše pre Elán, Patejdla, Drapáka, Taktikov...

Dvadsaťpäť rokov píše básne, ktoré sú spievané a píše hudobné texty, ktoré môžu byť recitované. V roku 2017 mu vyšla tretia kniha, zbierka poézie s názvom Nemaľuj ženu na stenu. Po debute piesňových textov Odkazovač a knihe Replay – komentuje Karol Polák, je útla poetická zbierka tretím dielom, ktoré si môže slovenský čitateľ chytiť aj do ruky, nielen do uší.

„V objatí si ako nežný príliv
to vzrušenie v nestráženej chvíli
Tvoja plachosť tak príjemne mrazí
Chceš ma schúliť aj mať vo mne azyl.“

Zbierka je tvorená štyridsiatimi básňami. Väčšinou sú písané formou viazaných štvorverší (hm, existuje takýto výraz?), ale nie je to pravidlo, ktoré by platilo pre všetky. No to, čo ich jednoznačne prepája a robí z nich jednoliaty celok, je rytmika a priam spevavý charakter každej jednej básne. Pri čítaní ich nielen vidíte očami, ale naozaj aj počujete ušami.

Básne majú priam spevavý charakter.

Juraj Soviar je muž, ktorý vie, čo chce a vie, o čom hovorí. To je z jeho tvorby evidentné. Je to mužské písanie, mužské videnie sveta, celej jeho poetiky a vzťahov. Obrazy, ktoré používa, sú značne sugestívne, maľuje slová pred očami a vám sa chce spievať si ich. Možno je to spôsobené i tým, že často opakuje jednotlivé slová i celé verše, čo spevavosť textu ešte zvýrazňuje.

Všetky básne sú bez interpunkčných znamienok. V tvorbe však nechýbajú, myšlienky sú jasné, čitateľ vie, kedy končí jedna a začína iná. Básne, tak ako v iných zbierkach, môžete čítať v ľubovoľnom poradí, ich poetike to neublíži.

„Najkrajšia pod slnkom
Pokým je slnko nad nami/šteklí nás jeho lúč
Máme zem ako na dlani/na všetko správny kľúč
Pokým je slnko nad zemou/kvapkou ťa skrášli dážď
Očami kreslím na nebo/svet čo je iba náš
Láska je pekná stopárka/aj na nás mávla včas
Nehrozí žiadna pretvárka/kam chceme môžem zájsť“

Báseň si vyžaduje celého človeka.

Vizuál celej zbierky dotvárajú ilustrácie, ktoré sú, na rozdiel od slov, maximálne ženské. Ich autorkou je Dominika Veselá a sú plné krásnej ženskej nehy. Už na obálke dominuje ženská silueta, ktorá zaujme, pretože pôsobí ako madona i Madona zároveň. Nielen ženskou krásou je však človek živý, preto sú obohatením knižôčky aj grafické symboly či kódy, ktoré by sa dali, možno, aj rozlúštiť.

Na poéziu musí byť človek nastavený. Nedá sa čítať hocikedy a hocikde. Na rozdiel od románu s pútavým dejom, sa napríklad v autobuse hučiacom ľuďmi do básnickej zbierky zahĺbi človek len ťažko. Báseň si vyžaduje celého človeka. A dokonca aj vtedy, ak človek má rád poéziu všeobecne, nemusia ho konkrétne básne osloviť. Asi toto bol aj môj prípad. Vyslovene som už túžila prečítať si nejakú poéziu, Soviarove texty sa však, hoci sú zaujímavé, u mňa trochu minuli účinkom. Možno je to tým, že Elán si už dávno nespievam...

• Meno autora: Juraj Soviar
  • Počet strán: 96
  • Dátum vydania: utorok, 14 február 2017