štvrtok, 21 február 2019 12:27

Každý má svojho Igora

Každý hľadá šťastie, niekto viac, iný menej. Dôležité je zahodiť minulosť a netrápiť sa vzťahmi, ktoré sme ukončili. Ak v živote definitívne zavriete jedny dvere, otvoria sa ďalšie. A možno toto rozhodnutie bude to najsprávnejšie, aké ste v živote urobili.

Tereza Zoldyová sa rozhodne pre radikálnu zmenu. Predáva svoj byt v Košiciach a odchádza späť do rodnej dediny, Šomrákova. Túži ukončiť tú časť života, v ktorej prím hral Igor. Má ho plnú hlavu, točí sa však stále dokola, sama. Bez svojho Igora. Po tom, čo si v rodnej dedine kúpi drevený dom s krbom, považuje za znamenie, aby sa konečne pustila do písania. Táto predstava jej nenápadne už roky nahlodáva myseľ a teraz, v tomto krásnom dome, konečne cíti, že sa jej to podarí. Necháva svoj doterajší spôsob života a púšťa sa do vlastného písania.

Od prvého dňa v Šomrákove ju miestni vnímajú ako bohatú „nánu“.

Od prvého dňa v Šomrákove ju miestni vnímajú ako bohatú „nánu“, z ktorej prítomnosti budú môcť ťažiť všetci. Jej najbližší sused je umelec, ktorý aspoň trocha zmierni prízemnosť a zvýši priemerné IQ dedinčanov. Dan Neupaer je milý, pozorný, aj keď trocha svojský, ale dá sa s ním porozprávať o hocičom bez toho, aby ste pri tom museli siahnuť na dno svojej trpezlivosti a IQ hladiny.

„,Ty mi tu budeš kázať? Ty si jebala s Janom, každý to už vie. A aj to sa vie, že sa pocikávaš.´ Nezmohla som sa na slovo. Neomráčilo ma však to, že som spala s Janom, ale to, že vraj neudržím moč. ,Čo tu kukáš ako vyjavená? Aj deti dnes pokrikovali po dedine, že sa poštívaš, lebo máš každý týždeň zavesených na šnúre aspoň sedem vypratých nohavičiek,´ zasipela jedovito, pohodila hlavou a víťazoslávne odišla. ,Ale tie obloky ti aj tak prídem umyť, nie som taká ako ty,´ zavolala ešte od dverí.“

Do života sa jej votrú aj Šomrákovčania, ktorí jej dajú riadne pocítiť, čo si o nej myslia. S Terezou zažijete okrem vtipných situácií aj mnoho trápnych, ktoré vám do líc vženú červeň. Pretože obyvatelia Šomrákova sú nielen neprajnícki, ale hlavne vypočítaví a pomstychtiví ľudia, ktorí pozerajú iba na svoj prospech.

A kto je to ten Igor? Chlap, ktorého nikdy nemala. Nasľuboval jej hory doly, že sa rozvedie, budú spolu šťastne žiť a podobné kaleráby. Ťahal to s prázdnymi frázami desať rokov. Ďalších desať sa namotávala iba Tereza, až kým konečne pochopila, že takto to ďalej nejde. Musí za Igorom urobiť hrubú čiaru.

S Terezou zažijete okrem vtipných situácií aj mnoho trápnych, ktoré vám do líc vženú červeň.

Mať sa dobre

Všetci chceme byť v živote šťastní. Tereza chce svoje šťastie nájsť v Šomrákove. Neuvedomila si však, že štúdiom v Košiciach a životom v meste akosi prirodzene postúpila o úroveň vyššie, než na akej sa zastavili sny Šomrákovčanov. Ale tak to býva, keď sa presťahujete do väčšieho mesta. Oťukáte sa, prispôsobíte sa tamojšiemu životu, nájdete si koníčky, nehovoriac o tom, že sa adaptujete na iné myslenie. Zistíte, že je dobré mať sny, cestovať, dopriať si kvalitnejšie jedlo, občas sa potešiť maličkosťami, len tak pre radosť. V Šomrákove by ste tieto možnosti a myslenie hľadali márne. Ľudia sú tu závistliví, nemajú sny, ani len túžbu niečo v živote zmeniť k lepšiemu.

Jediné, čo im ide, je šomranie, aký je k nim život nespravodlivý, klebety, kto s kým a čo s čím, navyše sa vôbec netaja milostnými románikmi. Ich jednoduché myšlienkové pochody nezájdu ďalej ako za bránku vlastného pozemku. Takýto ľudia sa vám bez hanby nasáčkujú do života, keď vycvičeným nosom vyňuchajú, že by z vás mohli mať (hlavne finančný) úžitok.

„,A ja pekne na ňu – začala so mnou hovoriť v tretej osobe, čo nenaznačovalo nič dobré – pekným slovom ako so starou kamarátkou a ona tu ide mňa a moje deti hanobiť. Ale ktože je ona?´ S teatrálnym gestom ukázala mojím smerom. ,Štetka je to, praobyčajná štetka. Ľahla s mojím bývalým. Odrobinky po mne zbiera, asi je odkázaná na to, čo som ja odšmarila. A ja sprostá jej tu idem ešte aj riad umývať, štetke špinavej.´“

Každý má svojho Igora

Aj nenaplnená láska môže byť pre niekoho tá najväčšia na svete. Je však o to zraňujúcejšia, keď druhá strana city neopätuje. O to bizarnejšie je (a nie zriedkavé), keď o nej druhá strana ani nevie! Nenaplnená láska je taká, ktorú si vymodelujete podľa vlastných predstáv a živíte v sebe nádej, že tieto sny sa raz naozaj splnia. Vytriezvenie je ale často bolestivé. Aj takáto je láska Terezy k Igorovi. Ste svedkami bojov, ktoré sa odohrávajú vo vnútri hlavnej postavy. Miestami vtipné, inokedy smutné, občas trápne situácie posúvajú Terezu vpred za šťastím.

Príbeh je oživený svojráznymi dialógmi.

Nebudete sa nudiť

Príbeh zaujme širokú skupinu čitateľov. Nejde o sladké a ufňukané rozprávanie, práve naopak. Zachytáva hlavnú postavu v rôznych situáciách, pretože nie vždy je všetko dokonalé a nie vždy je Tereza dokonalá, upravená a psychicky v pohode. Nie je moderná princezná, ktorá v kúte so smutným výrazom čaká na princa. Zaujímavým ho isto robí aj prostredie, v ktorom hlavná postava hľadá inšpiráciu a nový začiatok. Príbeh je oživený svojráznymi dialógmi, pri ktorých typický košický prízvuk budete počuť ako na vlastné uši. Hlavne, keď čítate dialógy Šomrákovčanov. Nejde o to, že sú vtipné, ale pravdivé. Pretože sa naozaj stretávame s ľuďmi, ktorí vyznávajú šomrákovské hodnoty a ich jednoduchý štýl vyjadrovania vo vás vyvolá rôzne emócie. V knihe nájdete niekoľko obratov, ktoré čakáte, no predsa prekvapia.

• Meno autora: Števa Opremčáková
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 246