štvrtok, 21 február 2019 11:07

Sparta – 30 dní do štartu

Niekedy vnímame históriu len ako súbor udalostí, množstvo bitiek, rokov, politických rozhodnutí. Defilujú pred nami samí významní ľudia, o ktorých dokopy nič nevieme. Niekoho môže história nudiť, niekto nepozná lepšiu a vzrušujúcejšiu zábavu. Niekomu je ukradnutá, niekto sa z nej snaží poučiť a iných môže inšpirovať.

Základný príbeh Sparty poznáme z hodín dejepisu asi všetci. Možno ste videli vizuálne pôsobivý film 300 a ohromný stret malej skupiny statočných Sparťanov a obrovského multikultúrneho perzského vojska vo vás zanechal silný dojem. Po čase ste ho ale prekryli novými dojmami a možno ste naň aj celkom zabudli. No Joe De Sena medzi takých ľudí nepatrí. Naopak, snaží sa udržiavať identitu Sparty stále živú a snaží sa onú identitu šíriť po celom svete. Joe De Sena je totiž legenda vytrvalostných pretekov, zakladateľ a riaditeľ čoraz populárnejších pretekov Spartan Race. Treba však zdôrazniť, že v knihe mu zďaleka nejde len o propagáciu.

Sparta – 30 dní do štartu je odrazom De Senovho vnímania sveta a vlastnej existencie v tomto svete.

„Moje meno je Joe De Sena a ak vás zaujíma iba tréningový program a stravovanie, cvičenia nájdete v kapitole 6 a recepty sa začínajú na strane 217. Alebo ak chcete ešte niečo jednoduchšie, choďte von hneď teraz a bežte tak ďaleko, ako len dokážete. Potom robte angličáky dovtedy, kým vás nohy odmietnu poslúchať, a bežte, kráčajte alebo sa doplazte domov.“

Sparta – 30 dní do štartu je odrazom De Senovho vnímania sveta a vlastnej existencie v tomto svete. Je nespochybniteľné, že to, čomu verí, čo hlása, naozaj aj žije. Ak si pamätáte, že Sparťan je stelesnenie disciplíny, húževnatosti, udatnosti a lakonického prejavu, pri De Senovi nemôžete čakať nič iné. Nejde ani tak o to, že by bol strohý vo vyjadrovaní myšlienok. To nie, tento chlapík to má v hlave sakramentsky upratané, preto zo svojej cesty neodbočuje. Ide skôr o to, že o veciach, o ktorých netreba polemizovať, jednoducho nepolemizuje.

O veciach, o ktorých netreba polemizovať,  jednoducho nepolemizuje.

Po krátkom hororovom úvode sa De Sena prejavuje ako bežný motivátor, ktorý sa vás snaží pre niečo zapáliť. A poviete si: „Zase ďalší spasiteľ?“ Potom sa však vrátite na prvé riadky prvej kapitoly a uvedomíte si, že vás rozhodne nemieni o ničom presviedčať. Ak ste sa rozhodli postaviť na štart, pomôže vám. Uvedomuje si, že spraviť rozhodnutie postaviť sa na štart je to najdôležitejšie a to nikto za nikoho robiť nemôže.

Kniha prináša tréningový program na 30 dní pred samotnými pretekmi. Už ste asi pochopili, že túto pasáž využijú najmä tí, ktorí sa odhodlali postaviť sa na štart. Okrem toho však obsahuje aj množstvo základných informácií o ďalších tréningových programoch novodobých Sparťanov, o novodobých hrdinoch a tiež takmer tridsať sparťanských receptov. Tie stoja na konzumácii základných potravín a zahŕňajú hlavné jedlá, maškrty i prípravu nápojov.

„Namiesto toho, aby som vám povedal presne, čo a ako máte jesť a dával vám podrobný plán na každé jedlo dňa, dám vám niekoľko sparťanských stravovacích princípov, ktorými sa môžete riadiť.“

Pre mňa boli najhodnotnejšie kapitoly, ktoré približujú legendu Sparty a osobný život autora, ktorý v duchu Sparty vychováva aj svoje deti. De Sena vysvetľuje, že filozofia Sparty nestojí len na prekonávaní fyzických prekážok, jej Sedem pilierov nachádza odzrkadlenie aj v každodennom živote. Sparťan drží hlavu vždy vztýčenú a je pripravený čeliť akejkoľvek výzve. Mimoriadne ľahko, navyše veľmi vtipne napísané a inšpiratívne v mnohých ohľadoch. Každého zvedavého laika iste poteší kapitola venovaná samotnému Spartan Race, pričom budete plynule prechádzať od „to musia byť magori“ po „wow, to sú borci“. Rovnako oceníte i fotografie a podrobný popis základných cvikov.

Sparťan drží hlavu vždy vztýčenú a je pripravený čeliť akejkoľvek výzve.

„Vystavujeme svoje telá stresu a pred vlastné mysle staviame impozantné úlohy, no nikdy nedovolíme, aby sa triviálne záležitosti premenili na lavínu stresujúcich skúseností. Máme radi pocit svalovice ráno po tréningu a počítame s tým, že budeme mať po pretekoch modriny a škrabance, no nie je naším cieľom zraniť sa. To by bolo hlúpe. Vždy sa snažíme žiť tak, aby sme mohli pretekať aj na ďalší deň.“

Pri podobnom type literatúry sme zvyknutí na množstvo motivačných citátov a myšlienok. Ani tu to nie je inak. Citátmi je kniha prešpikovaná, no napriek tomu ma pri čítaní neotravovali. Možno preto, že väčšinou ide o myšlienky antických autorov a možno preto, že neboli vybrané samoúčelne a nesnažia sa byť múdrosťami v prášku.

Sparta – 30 dní do štartu nie je len príručka či tréningový pomocník. Je to zároveň sprievodca svetom Sparťanov, ktorý vám pomôže pochopiť ženy a mužov, ktorí sa postavili na štart a dobrovoľne podstupujú trýznenie, aby posunuli vlastné limity. Ak sa rozhodnete Spartu čítať, nebude to chyba. Prečo? V duchu motta Spartan Race: „Pochopíš až v cieli!“

• Meno autora: Joe De Sena, John Durant
  • Knihu vydalo: Zelený Kocúr
  • Počet strán: 252