sobota, 09 február 2019 21:24

O písaní

Stephen King - O písaní Stephen King - O písaní

Úspešný spisovateľ Stephen King sa podelil o svoje spisovateľské know-how. V netradičnej príručke, respektíve inšpiratívnej biografii, opísal svoje životné míľniky a prezradil, čo pri písaní funguje naňho. Písanie mu niekoľkokrát doslova zachránilo život. Zákulisie tvorivého procesu zaujme tiež jeho fanúšikov, ktorí s tvorbou vlastných diel zatiaľ nekoketujú.

Knihu O písaní som vyhľadala po odporúčaní od známeho. Vraj je to dielo, čo by mal čítať každý, kto pracuje so slovom. Bola pre mňa prvým kontaktom so spisovateľom Stephenom Kingom. Samozrejme, už som o ňom počula, no o jeho dielach som vedela len pár základných informácií.

Uznávaný autor hororových a fantasy príbehov najprv písal poviedky. Z učiteľa sa stal spisovateľ na plný úväzok po tom, čo vydali jeho debutový román Carrie. King ochutnal úspech a počas nasledujúcich rokov napísal vyše 50 ďalších kníh, napríklad Prekliatie Salemu, Svedectvo či Zelenú míľu, známu filmovým spracovaním.

Na svojich životných skúsenostiach ilustruje, že dôležité sú talent, tvrdá práca, podpora blízkych a vytrvalosť.

Napriek svojmu postaveniu na literárnom poli si Stephen King uvedomuje, že nedokáže ponúknuť návod na zrod dobrého spisovateľa. Na svojich životných skúsenostiach ilustruje, že rovnako ako talent sú dôležité tvrdá práca, podpora blízkych a vytrvalosť. Ako hovorí, pokiaľ chcete byť spisovateľom, musíte veľa čítať a veľa písať, žiadna skratka neexistuje.

Najsilnejším momentom v procese čítania tejto knihy bola pre mňa dlho scéna, keď autor opisoval, ako mu v detstve veľmi drasticky prepichovali ušné bubienky – ako vždy uveril doktorovi, že ho to nebude bolieť, no predsa trpel.

Prvá časť knihy s názvom Cévečko, teda životopis, obsahuje množstvo ďalších okamihov z detstva a rodinných príhod až po prvé brigády a pokusy písať. Naplnil tak pôvodný podtitul diela – memoáre o remesle. Svoje životné skúsenosti podal tak pútavo, že som sa pri tejto časti nevedela od knihy odtrhnúť. Veľmi úprimne opísal tiež svoju závislosť na alkohole a prejavil vďačnosť manželke, ktorá pri ňom stála. Už touto časťou presvedčí aj nefanúšika, že čo sa týka písania, rozhodne má čo povedať.

Dozviete sa, že „príslovky sú cestou do pekla“ a aj to, prečo je pre spisovateľa dôležité vedieť škrtať.

V ďalšej časti sa už podrobnejšie venuje samotnej tvorbe. Čitateľovi sa snaží odovzdať poznatky, ktoré nazhromaždil počas svojej dlhej spisovateľskej kariéry. Dozviete sa, že „príslovky sú cestou do pekla“, prečo je pre spisovateľa dôležité vedieť škrtať a že najlepšou cestou k spisovateľskému remeslu je veľa nielen písať, ale aj čítať. Táto časť knihy má už charakter príručky. Ide o zbierku pravidiel, ktoré na sebe otestoval sám King, hoci pripúšťa, že niekedy ich aj on porušuje.

Pre začínajúcich autorov môžu byť návodom, ako vnímať text, čo môže narušiť štylistiku či otravovať čitateľa. Ani tieto pravidlá však nemožno brať ako univerzálne know-how na úspešnú knihu, nespravia z vás odrazu uznávaného autora. Ide skôr o rozprávanie, rady skúsenejšieho s podtitulom „takto to robím ja, inšpiruj sa a potom si nájdi vlastnú cestu“.

Záver knihy venoval nehode, ktorá ho veľmi ovplyvnila. V roku 1999 takmer prišiel o život. Čo mu pomohlo vrátiť sa späť? Jeho manželka a písanie, samozrejme! Ide o krásne zaklincovanie knihy, vyznanie spisovateľa k remeslu. Hoci túto bodku neplánoval, opäť sa raz v jeho knihe odzrkadlil jeho život. O písaní dokončil počas zotavovania sa z nehody.

Výrazným plusom tejto knihy je, že sa nehrá na motivačnú literatúru, nie je kázaním, ani vzletnými rečami o poslaní spisovateľa.

Výrazným plusom tejto knihy je, že sa nehrá na motivačnú literatúru, nie je kázaním, ani vzletnými rečami o poslaní spisovateľa. Možno ju čítať aj ako nesmierne pútavý a zábavný príbeh jedného muža. Kým sa stal úspešným, potĺkal sa životom, musel sa vyrovnať so slabo platenými zamestnaniami i odmietnutím. Dozviete sa, ako vznikali niektoré jeho diela, no nečakajte žiadny podrobný rozbor diel ani biografiu. Sám v úvode knihy upozorňuje: „Čakajú na vás len momentky a väčšinou ani nie poriadne zaostrené.“ Budúci autori sa dozvedia hlavne o skrinke s náradím, bez ktorej sa nepohne ani sám King.

Od Stephena Kinga som okrem tejto knihy nič nečítala – nie som celkom fanúšikom žánru, ktorý tvorí. No rada s čistým svedomím potvrdím, že je to majster svojho remesla a rozhodne má čo povedať aj ďalším nádejným autorom. Po prečítaní jeho „memoárov o remesle“ vo vás zostane inšpiratívny príbeh muža, ktorý sa zo skromných pomerov vypracoval na majstra vo svojom odbore.

• Meno autora: Stephen King
  • Počet strán: 288
  • Dátum vydania: pondelok, 01 január 2018