utorok, 01 január 2019 11:54

Listy z ostrova Skye

Láska je mocná. Prekoná aj tie najväčšie vzdialenosti, dokonca prečká celé desaťročia, aby si v pravú chvíľu vynútila vašu pozornosť. Veríte v takú lásku?

Toto je príbeh mladej spisovateľky Elspeth Dunnovej a Davida (Daveyho) Grahama. Píše sa rok 1912. Mladý Davey z amerického Chicaga sa odváži a napíše list autorke, ktorá ho svojimi básňami tak veľmi očarila. Elspeth žije na malom škótskom ostrove. Nikdy v živote ostrov neopustila, pretože nevie plávať a bojí sa vody. Svoje pocity zachytáva vo svojich básňach. Písanie je pre ňu terapia, vďaka príbehom a básňam sa fantáziou necháva unášať do sveta mimo Skye.

Začnú si spolu posielať listy. Daveyho dvorenie sa po dlhých rokoch listovej korešpondencie s Elspeth premení na lásku. Problémom ale je, že Eslpeth je vydatá. V roku 1914 zachváti Európu vojna a jej manžel Iain odchádza na front. Zdrvená Elspeth ostáva na celé hospodárstvo a svoju samotu takmer sama. Je tu pre ňu Davey, s ktorým si na diaľku vybudovala zvláštne puto. V listoch mu prezradila mnohé túžby, ktoré sa svojmu manželovi neodvážila ani len naznačiť.

Je tu pre ňu Davey, s ktorým si na diaľku vybudovala zvláštne puto.

„Margaret, hovorí Ti pravdu. Bola zamilovaná do Američana. A navyše z toho ešte urobila rozprávku. Náhodný list, ktorý rozpútal roky korešpondencie, kde každé slovo na stránke bolo pretknuté láskou. Od pošty záviseli viac ako príliv od mesiaca. Dokonca ani vojna nedokázala zastaviť to, čo medzi nimi rozkvitlo.

Neklamala ani o Američanovi, ani o tom, ako sa cítila. Ale na nič z toho nebol vhodný čas. Nebol to čas na to, zamilovať sa.“

Po tragických udalostiach sa ale jej život zmení. Túži byť sama, a predsa v Daveyho spoločnosti. Po tom, čo Amerika vstúpi do vojny, odchádza Američan na front do Francúzska. Elspeth zmietaná pocitmi sa prvýkrát odváži a opúšťa ostrov, aby sa prvýkrát stretla s mužom, ktorý ju chápe a miluje. Ich prvé stretnutie po rokoch písania si je pre ňu ako svetlo na konci tunela na malom ostrove, z ktorého hľadá únik.

Prvá kapitola

Toto je prvá časť príbehu o Elspeth a jej Američanovi. Druhú rozpráva jej dcéra Margaret, ktorá nikdy svojho otca nepoznala. Vlastne, doteraz vôbec nepoznala prvú kapitolu života svojej matky, ako nazvala svoj život Elpeth pred tým, ako sa dcéra narodila. V Európe zúri druhá svetová vojna. Pri jednom z náletov na Londýn nájde Margaret v izbe matky listy od akéhosi Davida Grahama. Keď sa na ďalší deň zobudí, jej matka je preč. Zbalila si jeden kufor a všetky listy. Margaret je rozhodnutá zistiť všetko o jej živote a tajomnom Davidovi.

Margaret je rozhodnutá zistiť všetko o živote svojej matky a tajomnom Davidovi.

Pútavý, láskavý

Je len veľmi málo kníh, ktoré sa mi na dlho vryjú do pamäti. Tento príbeh o láske v čase vojny je jedným z nich. Chcem zdôrazniť, že príbeh je rozprávaný formou listov, ktoré si vymieňali Elspeth s Daveym a jej dcéra Margaret so snúbencom Paulom,. Aj napriek tomu musím povedať, že ma takýto štýl písania nenudil, práve naopak. Bolo to dynamické a plné života. Bolo zaujímavé a poučné čítať o dobe, ktorá vládla na začiatku vojny v Európe a ako vojnu vnímal Davey v Amerike.

Elspeth v mladom veku, na malom ostrove, prechádza celou škálou pocitov, ktoré by pociťovala každá z nás, ak by dostala smutné správy z frontu, ak by ostala sama na celé hospodárstvo, netušiac, čo sa deje na pevnine, túžobne očakávajúc každý jeden list od milovanej osoby.Príbeh je plný citov, túžob a snov, ktoré mala Elspeth a Američan, ako ho volali ostatní z jej rodiny. Láska robí s ľuďmi divy, kvôli láske sme ochotní prekonať aj svoje strachy, a obavy. Poháňa nás vpred, za hranice svojho ostrova, len preto, lebo túžime po láske a objatí človeka, ktorý nám rozumie.

Láska robí s ľuďmi divy, kvôli láske sme ochotní prekonať aj svoje strachy a obavy.

„Vážený pán Graham, premýšľa. Dvadsaťtri rokov strávila premýšľaním o tom, prečo ste prestali písať. Prečo ste nikdy neodpovedali na listy, ktoré poslala po tom, ako sa Iain vrátil domov. Prečo ste zmizli. Moja matka mi nikdy nepovedala o Vás alebo o tom, ako žila predtým, než som sa narodila. Ale ja som videla ťarchu smútku na jej pleciach, toľko rokov spytovania sa a čakania. Táto vojna ňou otriasla. Povedala, že ju prinútila rozpomenúť sa na tú vojnu predtým. Prinútila ju spomenúť si, čo získala a čo stratila. Povedala mi, že voja je prudká a nenechá človeku nič, len prízraky.“

Elspeth je žena, na mieste ktorej by nechcela byť žiadna z nás. Prežiť dve svetové vojny, v ktorých stratíte nielen členov svojej rodiny, ale aj kúsok samej seba. Aj keď sa hovorí, že počas vojny nie je čas na lásku a vyznania lásky vojakov sú vrtkavé, aj v takom čase musí predsa existovať láska, pre ktorú sa oplatí žiť a za každú cenu bojovať o svoj život a šťastie.S postavou Elspeth sa stotožníte, pretože je to obyčajná žena, ktorá túži byť pochopená, splniť si sny a snívať s človekom, ktorý ju miluje. Aj keď je kniha sčasti smutná, pretože život prináša aj dni naplnené smútkom a zmätkom, drží vás v zajatí viery, že dni beznádeje vystriedajú slnečné dni plné radosti a lásky. Cítite ale odhodlanie, že tak silná láska predsa nemôže skončiť zo dňa na deň.

• Meno autora: Jessica Brockmole
  • Knihu vydalo: Motto
  • Počet strán: 264