pondelok, 29 október 2018 15:18

Cesta za mesačného svitu

Konečne sa začína vaša svadobná cesta. Plány dlho vopred spriadané sa majú stať skutočnosťou a vy a milovaná osoba máte spoločne tráviť čas na tzv. medových týždňoch. Zámerne píšem tráviť a nie stráviť. Dvojica, ktorá sa vydala na cesty, totiž tie svoje stráviť nedokáže...

Práve tento nasladkastý námet svadobnej cesty si zvoli Antal Szerb ako východisko pre svoj príbeh. Veľmi šikovne pritom zmiešal prvky romantiky i dobrodružstva, zvláštnej snovej nostalgie za vlastnou minulosťou i ostýchavej vášne. Spúšťačom pre odchod hlavného hrdinu Mihálya od jeho manželky Erszi je neočakávané stretnutie s Mihályovým priateľom. Kolesá príbehu sa začínajú naplno roztáčať a Mihályových priateľov začína pribúdať.

Postupne sa akoby vynárajú z hmly a pôsobia na Mihálya ako náraz biliardovej gule. Vždy, keď sa niektorý z Mihályovej minulosti objaví, strčí doňho a Mihály zmení smer svojho putovania. Zároveň však rozbieha aj paralelné putovanie vo svojich spomienkach za mladosťou strávenou so svojimi často zvláštnymi až čudnými priateľmi.

Zmiešal prvky romantiky i dobrodružstva, zvláštnej snovej nostalgie za vlastnou minulosťou i ostýchavej vášne.

„Erszi podišla k Mihályovej stoličke, Mihály ju objal okolo drieku a pozrel na ňu. Usmiala sa. ,Teraz... to je ono,´ povedal Mihály. ,Keď sa na mňa takto zhora usmievaš. Takto sa usmievala aj Éva, keď som bol obeť.´“

Maďarský autor Antal Szerb bol pre mňa úplne neznámou personou. Jeho meno mi nič nehovorilo a ani sa mi nevybavovalo žiadne jeho dielo. Pritom to bol autor pomerne plodný a za svoj krátky život stihol napísať viacero románov, poviedok i literárnohistorických diel. A koľko toho ešte mohol spraviť, keby nebolo jeho pôvodu a keby sa jeho život nebol križoval so zverstvami 2. svetovej vojny. Mňa osobne oslovil najmä schopnosťou zapôsobiť na čitateľa a preniesť naňho náladu sprevádzajúcu nostalgické spomínanie. Zároveň však dokáže v momente vykresať iskru, často len náznak humoru, ktorému je ťažké odolať. Presne ako to máme radi. Svojou literatúrou nás poteší, pobaví, vtiahne do zákutí vlastných duší a pritom mu stále jemne ironicky trhá kútikmi.

Poteší, pobaví, vtiahne do zákutí vlastných duší a pritom mu stále jemne ironicky trhá kútikmi.

„Všetko, čo v ňom od úteku žilo skôr inštinktívne, si pri rozprávaní začal postupne rozumovo vysvetľovať: nakoľko sa mu zdá pomýlený jeho dospelý či kvázidospelý život, manželstvo, že vôbec nevie, čo si má počať, čo ešte môže čakať od budúcnosti, ako by sa mohol vrátiť k svojmu pravému ja. A najmä, ako ho trápi nostalgia za mladosťou a za priateľmi z mladosti.“

Kniha samotná je rozdelená do štyroch častí. V úvodnej časti spoznávame Mihálya a Erszi ako romantickú dvojicu, pričom nás Szerb zľahka vovádza do Mihályovej minulosti. V nasledujúcej časti sprevádzame Mihálya na úteku do Raveny, stretávame sa s Ervinom, dávnym známym, dnes kňazom so zvláštnymi schopnosťami. V tretej časti vstupujeme do Ríma a v poslednej nazvanej Brána pekla opustíme Taliansko. Názov poslednej časti je pomerne príznačný. Mihály v nej totiž naplno podľahne vlastnej dezorientácii. Nedokáže sa vyznať vo svojich citoch, pocitoch, v ľuďoch, ktorí ho obklopujú, vo svojej minulosti a v jej jednotlivých epizódach a už vôbec sa nedokáže orientovať v sebe samom. Zmocňuje sa ho úzkosť a obavy. Pripadá si ako dieťa, ktoré spravilo niečo zlé a práve mu došlo, že každý náš čin má svoje následky a dospelosť je v tom, že za všetko svoje konanie musíme a chceme preberať zodpovednosť.

„Vo všetkom bola konformná, ako by povedal Mihály. Lenže potom ju to začalo nudiť, nuda sa vystupňovala až do srdcovej neurózy a vtedy si vybrala Mihálya, lebo mala pocit, že Mihály nie je celkom konformný, že je v ňom niečo, čo je meštianskym kruhom celkom cudzie. Myslela si, že s jeho pomocou sa aj ona dostane cez múry, von do húštinami zarastených záplavových území, do neznámych diaľok.“

Oslovil najmä schopnosťou zapôsobiť na čitateľa a preniesť naňho náladu sprevádzajúcu nostalgické spomínanie.

Svadobná cesta po Taliansku sa totiž ani poriadne nestihne rozbehnúť a už ju preruší odchod jedného z mladej dvojice, Mihálya. Či svadobná cesta bude pokračovať a či vôbec bude pokračovať manželstvo, to si musíte prečítať sami. Čo je to, čo núti Mihálya opustiť svoju ženu, zas a znova sa utiekať k minulosti, ktorá je už nenávratne späť a aj keby nie, tak je zdeformovaná našou milosrdnou pamäťou, ktorá uchováva predovšetkým to, čo jej je príjemné? Čítajte, hľadajte, pýtajte sa a dávajte si odpovede.

Cesta za mesačného svitu je kniha plná cestovania, úvah, snov a spomínania. Presne taká ako dlhá cesta za mesačného svitu. Ak sa vám nechce vydať sa na cestu osvetlenú mesačným svitom, prípadne sa nechcete zaoberať vlastnými vnútornými pohnutiami, siahnite po tých Mihályových. Vopred však upozorňujem, že Mihály má v sebe kus každého z vás.

• Meno autora: Antal Szerb
  • Národnosť: maďarská
  • Knihu vydalo: Zelený Kocúr