piatok, 19 október 2018 16:55

Somár je Švajčiar

Môže byť somár Švajčiarom? Alebo chce autor takto hanlivo označiť obyvateľov Švajčiarska? Veru aj toto vám môže napadnúť, keď dostanete do rúk knižku Jozefa Banáša. Ono je to však celé úplne inak, ako by sa mohlo zdať. Pre rozlúštenie zvláštneho názvu je potrebné začítať sa do nej.

Jozef Banáš patrí k známym slovenským spisovateľom. Má za sebou ejeden bestseller, besedu i verejnú čítačku. Označila by som ho za verejne známu osobnosť. Osobne si myslím, že ako má svoj klub fanúšikov, tak sa nájdu aj jeho knižní odporcovia. Asi to k spisovateľskému životu jednoducho patrí. Lenže prekvapením pre všetkých môže byť jeho knižka, ktorá sa vymedzuje jednému literárnemu žánru i označeniu. Ťažko ju zaškatuľkovať, priradiť, charakterizovať. Je to taký hrubý vytlačený zápisník autorových glos, názorov, viet, aforizmov... Všetkého, čo ho zaujalo, nad čím sa zamyslel. No dobre, možno tam nie je úplne všetko, ale výber toho, o čo sa chcel podeliť s čitateľom.

Knižka, ktorá sa vymedzuje jednému literárnemu žánru i označeniu.

V prvom rade musím upozorniť, že to nie je román. Pri Jozefovi Banášovi človek tak nejako prirodzene očakáva dlhšie literárne útvary a zrazu sú tu texty, z ktorých najdlhšie by sme odvážne mohli nazvať poviedkami. A okrem toho zisťujeme, že autor je aj básnik, glosátor a mnoho iného.

Najzaujímavjšou časťou knihy Somár je Švajčiar sú aforizmy. Pripomínajú mi vety, ktoré si chceme zapísať, aby sme na ne nezabudli, pretože sa nám páčia a zdajú sa nám múdro-vtipné. Týchto aforizmov je v knihe viac než dosť, je ale lepšie dopriať si ich postupne, dávkovať si ich. Niektoré pochopíte hneď, niektoré neskôr, a možno sa stane aj to, že vám hlavná myšlienka niektorých ostane neznáma. To však nevadí, pretože máte na výber.

„Mikuláša som od útleho detstva pokladal za akéhosi predskokana Ježiška. Po jeho príchode sme sa so sestrou vzájomne hecovali do pozitívneho šoku, aby sme rodičom neskazili radosť a rozptýlili podozrenie, že Mikuláš je náš krstný otec.“

Celou knižkou vás sprevádzajú obrázky – ilustrácie a kaligramy. Ich autormi sú Ivan a Dávid Popovičovci. Jozef Banáš píše, že pri pohľade na ich tvorbu mal pocit, že sú neskutočne výstižné. Akoby to bolo naopak: nie oni ilustrujú jeho texty, ale vlastne on ich len komentuje. Povedala by som, že to závisí od vkusu čitateľa. Napríklad na mňa po chvíľke pôsobili neustále ilustrácie nahej múzy únavne. No nájdu sa takí, ktorých istotne pobavia. A dokonca sa im potešia. Takže celým týmto odstavcom chcem len čitateľom pripomenúť, že kniha je aj s obrázkami.

On rozpráva a vy môžete i nemusíte súhlasiť.

„Verím, že európske krajiny nájdu odvahu, ktorú nám ukazuje Bhután, a do svojich ústav namiesto ukazovateľa hrubého národného produktu natrvalo zakotvia ukazovateľ hrubého národného šťastia.“

Pokiaľ stále rozmýšľate, ako to je s tým somárom, tak to vám veru neprezradím. No môžem napísať, že texty sú obsahovo akási všehochuť. Pokiaľ je vám autor blízky a chceli by ste vedieť viac o tom, aké má názory na rôzne témy, tak s ním touto formou vediete rozhovor. O Európe, o Ježišovi, o láske, o čase... O všetkom. On rozpráva a vy môžete i nemusíte súhlasiť. Neviem, či by som dokázala túto knihu prečítať za deň-dva. Skôr je to tak, že si ju otvoríte náhodne a začítate sa. Čítate ju po dúškoch. Silnejšie texty vás odrovnajú, slabších si doprajete aj viac. A nebojte sa, autor našťastie nevidí, že niektoré časti úplne preskakujete. Veď možno sa k nim raz vrátite.

„Ak chcete spoznať, ako sú vychovaní muži, nastúpte do električky.“

Ak by som teda na záver mala odporučiť knihu čitateľovi, úprimne si myslím, že je určená pre všetkých, ktorí Jozefa Banáša čítajú radi. Netreba byť sklamaným, ak očakávate ďalší Kód alebo Zónu, dajte mu šancu a uvidíte inú rovinu obľúbeného spisovateľa. A možno sa do knihy začítajú aj tí, ktorí sa chcú spolu s autorom zamyslieť, pobaviť i zvážnieť. Však on sám tvrdí, že kniha vám pomôže prežiť medzi ľuďmi. Tak prečo to neskúsiť?

• Meno autora: Jozef Banáš
  • Počet strán: 271
  • Dátum vydania: nedeľa, 01 január 2017