piatok, 30 marec 2018 15:59

Sofia alebo Začiatok všetkých príbehov

Po mnohých rokoch exilu v Taliansku sa Salmanovi podarí premeniť svoju túžbu po rodnej krajine – Damasku - na skutočnosť. Vo svojich snoch prechádza uličkami detstva, z ktorých musel utiecť ako mladý muž. Jedného dňa siahne na svoj sen a odcestuje, pričom nemá podozrenie, že nepriateľ z minulosti stále čaká na šancu...

Rafik Schami sám opustil svoj rodný Damask v roku 1971 z politických dôvodov a od tej doby ho už vraj nikdy nevidel. Rôzne autobiografické detaily v príbehu poskytujú čitateľovi intenzívnejší a uveriteľnejší zážitok z knihy. No tento román ukrýva oveľa viac ako veľké očakávanie a následné sklamanie z návratu domov. Autor prepája osudy mnohých ľudí, odhaľuje politické prevraty a ich zázemie a hovorí aj o láske.

„Muži sa nikdy neobzerajú, nasledujú každého, kto ich presvedčí a rýchlo strácajú spojenie s minulosťou. Ženy sa obzerajú znovu a znovu, lebo vedia, čo znamená starosť, túžba, zvedavosť a súcit. Preto váhajú častejšie než muži. Vždy to tak bolo.“

V tejto knihe je veľa malých príbehov, ktoré ako drobné šperky zapadajú do seba v jednom náhrdelníku. Autor preskakuje v časovom rozmedzí dvadsať, štyridsať, osemdesiat rokov medzi súčasnosťou a minulosťou bez toho, aby stratil niť. Nedávnu históriu Sýrie podáva v zlomkoch obrazov krajiny, v ktorých strach z nemilosrdného a zdržanlivého režimu paralyzuje ľudí a berie im slová. Schami popisuje dilemu medzi túžbou po bezpečnom prístave v krajine, ktorá ho prijala po emigrácii a nikdy nekončiacim snom o opustenom domove. Túžba rastie s tým, ako pribúdajú Salmanovi roky. Prebudenie z tohto sna môže nastať iba v konfrontácii s realitou.

V tejto knihe je veľa malých príbehov, ktoré ako drobné šperky zapadajú do seba.

„Vravel si, že celé je to neuveriteľne absurdné, no posledné dni mu ukázali, že tunajšiu spoločnosť nepozná. Možno tento štát funguje tak, že rôzne mocenské centrá majú svoje ochranné revíry. Štyridsať rokov diktatúry vytvorilo novú krajinu a umiestnilo ju akoby do vedecko-fantastického filmu. Sýrčanov riadi viacero tajných organizácií. Minister a vysokí štátni úradníci slúžia ako fasáda, za ktorou sú tí neviditeľní. Ľudia na ulici ešte stále hovoria po arabsky ako Salman, ale oni už nerozumejú jeho reči a on už nerozumie ich reči.“

Celým románom sa tiahne postava Sofie – Salmanovej matky, podľa ktorej je aj pomenovaný. Nedá sa poprieť, že Schamiho ženské postavy sú často veľmi silné osobnosti, ktoré ticho naťahujú struny v pozadí. Ženy bojujú o svoje šťastie a vždy nájdu spôsoby, ako ísť vlastnou cestou. Aj keď je to často spojené s deprimujúcimi situáciami a pauzami na obnovu sebadôvery. Výrazným prvkom v knihe je odkaz na konflikt medzi náboženstvami, najmä pokiaľ ide o lásku. Takisto sa tu spomína láska (aj fyzická) vo vysokom veku ako prirodzená súčasť života.

Schamiho ženské postavy sú často veľmi silné osobnosti, ktoré ticho naťahujú struny v pozadí.

Je veľa tém, ktorými sa Schami zaoberá v tejto knihe, akoby tu chcel rozpovedať všetko, čo má na srdci. Rozpráva niekedy extravagantne a ostro, ale stále sa zmieta akoby v pokojnom a príjemnom tóne. Vždy dokáže vytvoriť intenzívnu atmosféru, či už píše o rímskom námestíčku alebo o štipľavých vôňach na sýrskom trhu. Je to ako orientálny bazár – farebná paleta obrázkov charakterizuje celý obraz. Našla som tu dokonca paralely politického pozadia so situáciou u nás, asi sú takéto štvanice voči spravodlivosti a zastieranie pravdy v ľudskej prirodzenosti každého národa.

„Cítil sa, akoby dostal úder do tváre. Jeho prvou myšlienkou bolo rýchlo si kúpiť slnečné okuliare. Polícia žiada o informácie, ktoré by mohli viesť k zadržaniu... Nedočítal. Temer nevládal dýchať. On je hľadaný!“

Keďže sa v každej kapitole striedajú roky aj postavy, niekedy som z toho mala „riadny guláš“ a musela som sa vracať späť a pripomenúť si, čo som už predtým čítala. Nezvládla som to prečítať na jeden „dúšok“, ako človeka nútia niektoré knihy. Toto je kniha, ktorú je dobré na pár dní nechať len tak ležať, utriediť si myšlienky, sústrediť sa aj na niečo iné a až potom pokračovať. Dokonca som mala obdobia, keď som chcela knihu už nadobro odložiť, že to „nedám,“ pretože niekedy sa dej tak vliekol a opisoval pre mňa nepodstatné udalosti, až ma to vytáčalo.

Nezvládla som to prečítať na jeden „dúšok.“

Odporúčam prečítať všetkým, čo sa zaujímajú o históriu, politiku a cudzie krajiny, no nečakajte ľahko čítavý oddychový román, tu treba aj rozmýšľať a spájať súvislosti, aby z toho človek niečo mal. Príbeh mieša v čitateľovi rôzne emócie: na jednej strane pocit nádeje a mieru, ktorý vyrastie z lojality a lásky postáv, na druhej strane hnev a frustráciu z korumpovaných systémov moci.

• Meno autora: Rafik Schami
  • Národnosť: sýrsko-nemecká
  • Knihu vydalo: Zelený kocúr