nedeľa, 18 marec 2018 20:48

Severská mytologie

V dávnych dobách ľadu a ohňa existovali severskí bohovia. Ľudia im nedôverovali, ale vážili si ich. Bojovali s obrami a všetky ich problémy sa točili okolo ľstivého Lokiho. Súdny deň (ragnarök) predstavoval epický boj a pád pre mnohých z nich. Tento tragický osud ich v očiach smrteľníkov poľudšťoval. Niet divu, že severský panteón patrí medzi najobľúbenejšie. Úžasný rozprávač Neil Gaiman mu vzdal hold vo svojom novom počine.

Aj keď je severská mytológia pre Gaimana najobľúbenejšia, jeho fanúšikovia vedia, že má rád mytológiu vo všeobecnosti. Hneď v úvode Severskej mytologie spomína, že mať obľúbené mýty, to je ako mať obľúbený štýl kuchyne. Človeku totiž každý deň chutí niečo iné. Už v knihe Americkí bohovia nám predstavil arzenál bohov z celého sveta, ktorí sa pod taktovkou severského otca bohov Ódina chystali na konečnú bitku.

Tór je na rozdiel od svojho úskočného a prefíkaného otca priamy a dobromyseľný.

„Severské mýty jsou mýty z mrazivých končin, kde panují předlouhé zimné noci a nekonečné letní dny…”

O čom je teda Severská mytologie? Gaiman nám vyrozpráva všetko od počiatku sveta. Predstaví zázračný jaseň Yggdrasil, ktorý spája svety. Vysvetlí, ako sa bohovia dostali k svojim cenným a užitočným pokladom, ako je napríklad Tórovo kladivo. Rozpovie, kto postavil hradbu okolo sídla bohov, na akú svadbu sa mala Freya vystrojiť alebo odkiaľ sa vzali básne. A opíše aj temný a epický ragnarök.

Chceli by ste vedieť, čo robí veverička Ratatosk v korunách stromu Yggdrasil alebo čo majú všetci spoločné s Idunninými zlatými jablkami? Alebo sa len chcete dozvedieť viac o Lokim, nenávidenom aj obdivovanom? Keďže je zapletený skoro v každom príbehu, náležite si zgustnete. Tór, najsilnejší z bohov, ktorý je vo večnom boji s Lokim, dostane tiež kopec priestoru. Svoj part zohrajú i ďalší známi bohovia ako Odin, Freyja a jej brat Frey, krásny Baldr a jednoruký Tý. Samozrejme, chýbať nemôžu trpaslíci, obri a ďalšie príšery.

Loki snoval intrigy rovnako ľahko ako iní ľudia dýchajú.

„‚Když se takhle rozčílí, hrozně jí to sluší,’ řekl Tór. ‚Chápu, proč se s ní ten obr chce oženit.’”

Kniha je pomerne krátka. Ničím sa nepodobá na 500-stranovú islandskú Eddu. Ak však nie ste severofil, Gaimanov prierez vám určite postačí. V jeho podaní ide o jednoduché prerozprávanie „faktov“, pričom spája poetickú verziu mýtov s prozaickou. Ak by ste tu hľadali výraznejší Gaimanov zásah do príbehov, budete sklamaní. Nanajvýš si musel vybrať, ktorej verzie sa viac pridrží, lebo v niektorých prípadoch si odporujú. Ja som ale bola s knihou veľmi spokojná. Severská mytologie je pútavá a rýchlo sa ňou prelúskate. Na konci zistíte, že ste sa niečo nové naučili, zabavili ste sa a ešte vám aj začínajú dávať zmysel mnohé narážky v literatúre a filmoch.

Keď padnete hrdinsky v boji, panny – valkýry vás odnesú do siene známej ako Valhalla, kde budete spolu s Ódinom piť, hodovať a bojovať.

„Vlk nesrozumitelně vrčel, z úst mu proudily sliny a z nich vznikla řeka. Kdybyste nevědeli, že je to vlk, mohli byste si myslet, že je to menší hora, v níž v jeskyni pramení řeka.”

Severské mýty ma prekvapili svojou priamočiarosťou. Pravdepodobne je to Gaimanova zásluha a štýl, akým sa pri písaní uberal. Možno tak viac vynikol dôvtip Lokiho, dobrota Tóra, Ódinova nekonečná túžba po poznaní alebo vtipné príhody, ktoré prekvapia nejedného čitateľa. Predstaviť si severanov ako vysmiatych leprechaunov z írskej mytológie asi nie je jednoduché. Očividne však ani sever nemôže byť plný len depresívnych nálad, aj tam musí existovať i smiech na plné kolo.

Okrem toho ma zaujala poučnosť a výpravnosť niektorých príbehov, ktoré môžeme porovnávať s klasickými rozprávkami podľa Dobšinského. Zaujímavosťou je, že hrdinami príbehov sú hlavne bohovia a nie, ako napríklad v gréckej mytológii, obyčajní ľudia či polobohovia. To nás nabáda k tomu, aby sme boli k bohom a ich prehreškom zhovievaví.

Neil Gaiman prezradí, že skutočná radosť z mýtov nastane až vtedy, keď ich rozprávame sami. Predstavte si preto chladnú noc, hviezdnu oblohu a oheň. A sám seba, ako s knihou v ruke napodobňujete hromový hlas obra. O pár minút sa všetci okolo vás smejú, ako ten Loki zase dopadol... Severské mýty sú jednoducho atmosférické rozprávky pre dospelých, ktoré vás zahrejú pri srdci aj v tom najmrazivejšom počasí.

• Meno autora: Neil Gaiman
  • Národnosť: britská
  • Knihu vydalo: Argo