utorok, 22 august 2017 16:35

Prešporský duch

Ľudí oddávna fascinujú záhady, tajomstvá či iné mystériá. Vyhľadávajú tajomné miesta, aby sa sami presvedčili o ich autenticite, alebo ich podrobujú kritickému skúmaniu. Ženú sa za hranice a pritom možno ani netušia, že jedna takáto záhada im leží priamo pod nosom. V bratislavskom Dóme svätého Martina.

Prekvapuje vás to? Možno ani nie, keď zohľadníte skutočnosť, že Dóm pochádza z 13. storočia a je preto celkom prirodzené, že za všetky tie dlhé roky sa tam mohlo udiať nielen veľa významných, ale aj „netradičných“ udalostí. Poďme pekne poporiadku.

Patrik Baxa, študent archeológie, sa zaoberá dejinami spomínaného Dómu, resp. správnejšie Katedrály svätého Martina v Bratislave. Prostredníctvom svojej monografie Prešporský duch sa nám snaží sprostredkovať udalosť, ktorá svojho času rozvírila hladinu vtedajšieho už aj tak nepokojného Prešporka, od roku 1919 zvaného Bratislava. Dodávam, že všetko, čo zistil, sprostredkováva skutočne bravúrne.

Sprostredkúva udalosť, ktorá svojho času rozvírila hladinu nepokojného Prešporka.

17. storočie v Prešporku sa nesie v znamení exorcizmu a podivuhodných praktík (ide najmä o vykupovanie nešťastných duší z očistca) miestneho katolíckeho farára, Hieronyma Gladicha. Ten bol zároveň spovedníkom počestnej, asi 20-ročnej panny, Reginy Fischerin, toho času bývajúcej u svojej tety, manželky domovníka v paláci Pálffyovcov. Mladej Regine sa počas rokov 1641 – 1642 pravidelne zjavoval duch prešporského mešťana Jána Clementa, zvaného Zwespenbauer. Zdá sa vám to pritiahnuté za vlasy? To ešte zďaleka nie je všetko.

Nevedno, prečo si duch vybral práve Reginu, avšak takmer pravidelne sa jej zjavoval, ohrozoval ju, kým nebola schopná vypočuť si dôvody jeho návštevy. Mešťan sa totiž previnil proti priatemu prikázaniu, za čo prežíval hrozné muky v očistci. Poprosil Reginu, aby navštívila jeho vdovu a požiadala ho o istú sumu peňazí a dala spraviť sochu Bolestnej Panny Márie, tzv. Pietu. Ako dôkaz svojej prítomnosti (keďže sa odmietal ukázať svedkom), vypálil odtlačok svojej pravej ruky do plátna a dosky (dodnes v Dóme uchovávaných). Po roku, v júli roku 1642, súd na základe vypočutia asi tridsiatich dvoch svedkov prehlásil jednoznačnú autentickosť týchto zjavení.

„... za života zložil sľub, že nechá zhotoviť a v hlavnom mestskom kostole umiestniť sochu Bolestnej Matky Božej, ako drží v lone svojho z kríža sňatého Syna. Ďalej sa zaviazal obetovať ešte tri sväté omše, dvanásť posvätených sviečok, ako aj rozdať niekoľko almužien chudobným. Toto je príčinou jeho nepokoja, preto jej nemôže dať pokoj.“

Ján Clement prežíval hrozné muky v očistci.

Základným kameňom tejto knihy je opis udalostí z roku 1641 až 1642, ktoré už v roku 1643 publikoval biskup Michal Kopchani. Keďže táto udalosť mala nesmierny ohlas aj v susedných krajinách, je pochopiteľné, že zakrátko uzreli svetlo sveta rôzne dišputy, ktoré sa snažili tieto „bludy“ vyvrátiť a logicky zdôvodniť. Spomínané polemiky tvoria ďalšiu časť publikácie, spolu s predstavením osoby Regininho spovedníka Hieronyma Gladicha, jezuitov a ich pôsobenia v Prešporku, rovnako ako dobových reálií a histórie (dodnes existujúceho) oltára Bolestnej Panny Márie a zázrakov, ktoré sa mu pripisujú.

Patrik Baxa odviedol skutočne poctivú prácu, je vidno, že sa „prehrabal“ množstvom spisov, archívnych materiálov a iných prameňov. Všetko poctivo dokumentuje v záverečných poznámkach a odkazoch na citované diela. Ale musím podotknúť, že Prešporský duch je určený pre náročného čitateľa. Je potrebné pripraviť sa na množstvo faktografie a ešte lepšie bude, keď si počas čítania budete robiť poznámky, pretože sa môže ľahko stať, že sa po pár stranách stratíte v záplave mien, diel a iných udalostí. Môže sa zdať, že niektoré záležitosti, ktoré autor uvádza, so samotným prešporským duchom nesúvisia, ale P. Baxa má v celej koncepcii diela jasno a je zjavné, že nechce nechať nič nepochopené či nevypovedané.

Pre náročného čitateľa, ktorý sa v záplave faktografie neutopí.

„Nadprirodzené udalosti zaiste ovplyvnili aj počet nekatolíkov, ktorí sa rozhodli konvertovať. Kým v roku 1638 ich bolo 30, roku 1643 konvertovalo 81 ľudí. V roku 1676 už konvertovalo 164 evanjelikov a kalvínov a taktiež 7 anabaptistov. Príčinu nárastu konverzií môžeme badať v rozličných zjaveniach a ,duchárskych´ príhodách, ktoré svojou podstatou potvrdzovali katolícku vieru.“

Prešporský duch je určite zaujímavým počinom na pôde našich dejín a oceňujem, že otvára témy, ktoré nám možno nie sú blízke a už vôbec nie známe. Treba si však uvedomiť, že udalosti, spomínané v knihe, mali významný ohlas nielen na našom území, ale dodnes rezonujú aj v zahraničí. Zoznámiť sa s nimi by preto nemuselo byť na škodu.

• Meno autora: Patrik Baxa
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 320