sobota, 22 júl 2017 12:21

Stíny před úsvitem

Rozprava o láske k sebe. Od jasnovidky a ženy, ktorá hmatom cíti energiu ostatných. Takisto od ženy, ktorá si prešla týraním, drogami a inými ťažkosťami. Niekomu pomôže, niekoho vytočí.

Možno budem krutá a bezcitná, ale ja tejto knihe neverím. Nedokážem uveriť pravdivosti autorkinej výpovede. Neverím, že pri toľkých strastiach, ktorými si táto žena prešla, nedokázal americký súd usvedčiť a odsúdiť jej väzniteľa a trýzniteľa (podľa autorkinho záznamu navyše aj vraha detí). Netvárim sa, že americký súdny systém je dokonalý, ale verím v silu dôkazov a využitie moderných vedeckých pokrokov vo vyšetrovacom procese. Už úvod tejto knihy sa mi sprotivil a na dôveryhodnosti jej pokračovania veru nedodal.

... ja tejto knihe neverím.

O čom teda je? V prvých kapitolách vám autorka opíše jej život – v americkej divočine medzi mormónskymi fanatikmi. Píše o tom, ako bola od svojich šiestich do devätnástich rokov sexuálne zneužívaná a fyzicky týraná rodinným priateľom (a rodičia jej pripisovali „len“ nejakú psychickú poruchu), o sebapoškodzovaní, o závislosti od drog. Ak toto všetko ozaj prežila, klobúk dolu, pozviechala sa veľkolepo.

„Je to úžasný pocit, když si uvědomím, že můj spackaný život se fakticky jeví jako příběh úspěchu. Jako při pohledu na dokončenou skládačku vidím poprvé plný obraz svého života. Znám důvod toho, co jsem jako dítě prožívala. Cítím své poslání a konečně vím, proč jsem sem ve skutečnosti přišla.“

... odpoveďou na všetky zranenia z detstva či neskoršieho veku je sebaláska.

Autorkinou odpoveďou na všetky zranenia z detstva či neskoršieho veku je sebaláska. Týmto sa prakticky zaoberá druhá (značne rozsiahlejšia) časť knihy. Teal Swan nám v nej ponúka 29 nástrojov, ktoré používa na vybudovanie sebalásky. Sú tam napríklad nástroje s názvami 365 dní sebalásky, rozvíjanie sebaúcty, osloboďme sa od viny či milujte svoje telo. Áno, v každom sa dá nájsť čo-to z pravdy a ozaj užitočných rád. Trebárs výzvy k úniku z háčika dokonalosti či k prijatiu chýb, ale aj napriek tomu...

Ani nepočítam, koľko ráz som knihu po vetách typu „Lidé, kterí se mají rádi, staví ve všem, co dělají, štěstí na první příčku. Neodkládají věci, které jim přinášejí radost, jako by radost byla až nějakou budoucí odměnou. Netráví život tvrdou prací, aby jednou byli šťastní v důchodu.“ s nechuťou zatvorila a popod nos si frflala, čo za hlúposti to čítam. Hej, nadávala som,  a to dosť. Všetko mi pri čítaní prišlo ako neautentické frázy. A tí, ktorí ma poznajú, sa mi smiali, až som čítanie tejto knihy aj ja začala brať s humorom. Do istej miery. Nedokázala som ju totiž čítať ani s vedeckým odhodlaním à la „spravíme výskum a rozšírime si obzory“ (ľudia, toto nie je klasika ako Vtáky v tŕní, po ktorej by som primárne nesiahla, ale prekonala som sa a bola som tomu rada), ani s nadhľadom a cynizmom nestranného pozorovateľa či vtipkára. Táto kniha mi prišla jednoducho ako... no nazvime to slušne, ako písaná pre nejakú cieľovú skupinu, do ktorej ja určite nepatrím.

... písaná pre nejakú cieľovú skupinu, do ktorej ja určite nepatrím.

Koniec vám neprezradím, lebo som to nezvládla dočítať a stále vnímať s potrebnou hĺbkou a otvorenosťou. Priznávam sa, preletela som ho povrchne, či neobjavím ešte nejaké výpovede o jej živote. Nič tam nebolo, len ďalšie emotívne výzvy k naplneniu svojho potenciálu a premene z kukly na motýľa. Došla som preto k názoru, že táto kniha je pre ľudí, ktorí za A) majú radi typ literatúry o svojpomoci v oblasti psychológie, za B) radi čítajú o astrálnych zážitkoch a aurách a za C) majú problémy s prijatím seba samého/samej. To, že sa mi kniha nepáčila, neznamená, že si nenájde svoj fanklub. Autorka je vraj medzinárodne uznávanou duchovnou učiteľkou a údajne často navštevuje Českú republiku, „followerov“ teda asi má dosť. Netuším, čo viac napísať. Hádam len to, že ak nepatríte do troch vyššie spomínaných skupín a stále si chcete knihu prečítať, nekupujte si ju. Aby ste prípadne neľutovali, pre istotu využite knižnice.

• Meno autora: Teal Swan
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 293