piatok, 21 júl 2017 18:46

DANŠARI - Umenie upratovať

Ak sa vám zatiaľ nepodarilo upratať domácnosť pomocou metódy Marie Kondo, skúste to s ďalšou japonskou upratovacou poradkyňou Hideko Jamašitovou, ktorá vás naučí danšari, umenie upratovať.

Kto z nás by nechcel mať doma vždy čisto, upratané a úhľadné už na prvý pohľad. Dom či byt by sa tak premenil na miesto, kde sa cítime tak dobre, že sa nám odtiaľ nechce odísť a vraciame sa tam ako do oázy pokoja. Hideko Jamašitová tvrdí, že ak pochopíme princíp danšari (umenie upratovať) a aplikujeme ho v praxi, tak už nikdy nebude môcť žiaden neporiadok vzniknúť. Nebude mať z čoho.

„Ak si vyčítate, že sa vám nedarí upratať a vaša domácnosť je plná vecí a neporiadku, nemusíte sa cítiť až tak previnilo. Nie je to všetko vaša chyba. Žijeme v spoločnosti, kde sa denne produkuje obrovské množstvo tovaru.“

Dom či byt by sa tak premenil na miesto, kde sa cítime tak dobre, že sa nám odtiaľ nechce odísť.

Japonské slovo danšari v sebe ukrýva ďalšie tri. V prvom rade je to dan – zbaviť sa vecí, ktoré nepotrebujete, potom ša – vyhodiť zbytočnosti nahromadené v byte a na záver ri – prestať lipnúť na veciach a odpútať svoje ja. Táto upratovacia metóda vás nenaučí ako lepšie skladovať letné a zimné oblečenie či topánky, ale naopak, núti vás opýtať sa, či ich skutočne všetky potrebujete, len preto, že sú stále použiteľné. Sú však využiteľné pre vás osobne?

„Ľudia žijúci v takýchto domácnostiach nielenže nevnímajú množstvo a chabú kvalitu vecí, ktorými sú obklopení, ale už ich ani necítia. Strácajú schopnosť rozlišovať, čo sú a čo nie sú smeti.“

Neviem či som to celé úplne správne pochopila, ale autorka prízvukuje, že na začiatku upratovania nie je presúvanie predmetov (zo skrine do police a pod.), ale ich vyhadzovanie. Nabáda, aby sme sa nebáli recyklovať a umožnili veciam žiť svoj život po vyhodení (napr. oblečenie môže poslúžiť niekomu inému.) Pridáva typológiu ľudí, ktorí nevedia veci vyhadzovať, a tak sa môžete diagnostikovať.

Vyprázdnenie domu, zbavenie sa harabúrd prirovnáva k pocitu, ako by ste sa zbavili črevnej zápchy. Pripomína, že veci, ktoré nás obklopujú, na nás rovnako silne pôsobia a ak ich len zhromažďujeme, sme zapchatí my aj naše príbytky. Takže sa jednoducho treba naučiť odpad (nepoužívané veci) likvidovať. Aby ste vedeli ako na to a aké metódy použiť, tak to si budete musieť prečítať v knihe. Tých, čo bojujú s problémom urobiť a čo viac udržať poriadok, to určite zaujme.

„Filozofiou danšari je dosiahnuť, aby vás domáce prostredie dokázalo privítať. Asi by sa vám veľmi nepáčilo, keby vám v luxusnej reštaurácii priniesli puknutý tanier. A napriek tomu vo vlastnom dome so sebou zaobchádzate takýmto spôsobom.“

Vyprázdnenie domu, zbavenie sa harabúrd prirovnáva k pocitu, ako by ste sa zbavili črevnej zápchy.

Hideko píše o vlastných skúsenostiach, skúsenostiach svojich žiakov, keďže túto metódu učí po celom Japonsku a dnes je popri Marie Kondo ďalšou svetovo známou expertkou na poriadok. Dá sa však jej metóda aplikovať aj v slovenských podmienkach? Ja sama som sa o to nepokúsila. Prekáža mi istý radikalizmus, ktorý je v tom prítomný. Neviem, či skutočne chcem veci posudzovať len podľa potrebnosti pre mňa samú, v tejto chvíli. Predsa len, v slovenskej realite sa niektoré veci aj po čase zídu a človek je rád, že sa ich nezbavil v ošiali duševnej očisty. Hideko síce upokojuje, že už nežijeme v dobe nedostatku a že tovary zaplavujú zemeguľu extrémne rýchlo a sú dostupné takmer vždy a všade. Ale trochu mám pocit, že moja slovenská nátura tieto veci prijíma ťažšie.

Dá sa však jej metóda aplikovať aj v slovenských podmienkach?

Vnútorne som viedla s autorkou rozhovor, pretože nech to znie akokoľvek pateticky, ale vyhodiť taký porcelán po babičke, ktorý nepoužívam každodenne, je na mňa stále silná káva. Na jednej strane som s ňou súhlasila, no možno by som k jej metóde doplnila slovo primerane vyhadzovať. Lebo ukazovateľ využiteľnosti vecí pre mňa samú sa mi zdá trochu málo na radikálne činy. Váham, či by som z neporiadku neskĺzla rovno do prázdna. Aj keď ma filozofia danšari uisťuje, že by som v ňom našla samú seba. Možno to predsa len skúsim.

Preto túto knihu odporúčam všetkým neporiadkumilovným, ktorí hľadajú účinnú metódu ako priniesť udržateľný poriadok k sebe domov. No navrhujem tiež nezabudnúť načúvať svojmu zdravému rozumu.

• Meno autora: Hideko Jamašitová
  • Národnosť: japonská