nedeľa, 30 apríl 2017 07:46

Záverečná!

Kultový román Josepha Hellera Hlava XXII pozná väčšina čitateľov. Vedeli ste však, že autor po viac ako tridsiatich rokoch napísal voľné pokračovanie svojho fenomenálneho diela?

Voľné pokračovanie najznámejšieho Hellerovho románu ma v slovenčine názov Záverečná!. Po troch desiatkach rokov majú čitatelia opäť možnosť stretnúť sa so svojimi obľúbenými hrdinami. Hlavným rozprávačom je znova John Yossarian, americký letec, pilot. Objavujú sa tiež Milo Minderbinder, Sammy Singer, Lew Rabinowitz ako aj kaplán Albert T. Tappman, no k starým a známym pribúdajú i postavy nové a neznáme. Predsa len, hlavní hrdinovia majú už okolo sedemdesiatky, veľké slovo v ich životoch získali manželky, druhé manželky, deti, šéfovia, kolegovia. Vojna, ktorú zažili, síce skončila, no životné absurdnosti pokračujú.

Vojna, ktorú zažili, síce skončila, no životné absurdnosti pokračujú.

„Zákon o svobodě informací je federální předpis, který zavazuje všechny vládní agentury, aby každému, kdo o to požádá, daly k dispozici veškeré informace, které o něm mají, kromě takových informací, které mu z různých důvodů poskytnout nehodlají.“

Yossarian je muž v zrelom veku, otec niekoľkých detí s veľmi triezvym pohľadom na svet. Je príslušníkom vyššej strednej triedy, je materiálne zabezpečený, no uchoval si citlivosť a vnímavosť voči ľuďom trpiacim núdzou. Z núdze sveta obviňuje cielene zlú distribúciu svetovej produkcie potravín, na všetko má svoj vlastný názor, ktorý nemusí byť tým ostatným po chuti. Dôležitú úlohu zohráva jeho súkromie, vlečúci sa rozvod, románik s novou ženou. O všetky jeho deti je postarané, okrem najmladšieho syna Michaela, ktorý je vo svete stále stratený, napriek tomu, že je už takmer štyridsiatnik. Chvíľami sú si veľmi podobní, chvíľami sú svojimi pravými opakmi.

Centrom diania sú teraz nemocnica a autobuska

Centrom diania románu už nie sú bojiská a vojenské útvary, ale niečo úplne mierové. Sú to predovšetkým dve miesta: autobusová stanica a nemocnica. To prvé je plné života, hoci aj obskúrneho v podobe drogových dealerov, ľudí podliehajúcich závislostiam, prostitútok i prostitútov každého veku, ale aj verejných toaliet všetkým na očiach. Dianie pozorne sledujú policajti, zasahujú však len vtedy, ak nie sú oni sami ohrození.

To druhé, nemocnica, zodpovedá veku hlavných protagonistov. Sú starí, chorí, umierajú. Aj keď charizma im nechýba ani v tomto veku a aj na pokraji smrti flirtujú so sestričkami, nevyhnutnému neuniknú. Ich definitívny koniec je bodkou za epickým rozprávaním, preto nie je názov knihy zvolený náhodne.

„,To je ovšem něco jako Hlava XXII, co říkáte?' vyrazil ze sebe viceprezident znenadání a tvář se mu rozjasnila nad tím, jak báječně mu to pálí. ,Já nemůžu jmenovat předsedu Nejvyššího soudu, dokud nejsem prezident, a on nemůže stvrdit mou funkční přísahu, dokud ho nebudu jmenovat. To je přece typická Hlava XXII!´“

Yossarian je sledovaný. Avšak sledovaní sledujú a sami sú zároveň sledovaní. Z dialógov si neurobíte vždy konkrétne závery, občas zmätú ešte viac. Niekedy je jedna príhoda vyrozprávaná z rôznych pohľadov, pretože ju podáva viacero aktérov. A ani to, že človek zomrie, nemusí znamenať, že viac nežije. Alebo že sa aspoň o život nezaujíma a nepoťahuje nitkami, ktoré z nejakého dôvodu ešte vždy drží v rukách. Čitateľ sa teda stretne so živými aj s mŕtvymi rozprávačmi, Joseph Heller nikoho nediskriminuje!

Sledovaní sledujú a sami sú zároveň sledovaní

Záverečná! je náročnou knihou. Potešia síce bizarné postavičky, ktoré sa znenazdajky objavia a sú súčasťou deja ako Vonnegut alebo dobrý vojak Schweik, či organizovanie megalomanskej svadby na už spomínanej autobusovej stanici. Odtiaľ sú na chvíľu všetci bezprizorní odsunutí a nahradia ich profesionálni herci, ktorí pôsobia bezdomoveckejšie ako bezdomovci samotní, no napriek tomu je čítanie rozsiahleho diela občas náročné. Priveľa deja, postáv aj udalostí. Súčasnosť sa prelína s minulosťou a môže sa stať, že ak ste Hlavu XXII nedočítali včera, nebudete rozumieť ani jednému, ani druhému. Človek siahne po tejto knihe práve kvôli tej, ktorá jej predchádzala, či však spôsobí rovnaký čitateľský pôžitok, je ťažko povedať. No tým, ktorí Hlavu XXII milujú, by asi nemalo chýbať v knižnici ani jej voľné pokračovanie.

„Došlo mi, že na mně vůbec nezáleží. Všechno by se to bylo událo, i kdybych tam nebyl, a dopadlo by to úplně stejně. A stejně bezvýznamný bych byl i kdekoli jinde, jedině snad doma u rodiny ne, a mezi několika málo přáteli.“

• Meno autora: Joseph Heller
  • Počet strán: 472
  • Dátum vydania: utorok, 01 január 2002