sobota, 22 apríl 2017 16:13

Láska v tieni vojny

Média nám dennodenne servírujú haldu informácií rôzneho charakteru, často máme pocit, že ich len ledabolo pozbierajú, zhrnú na jedno miesto a potom ich bez ladu a skladu vypúšťajú bez toho, aby ich podrobili kritickému skúmaniu. Jedným z rôzne interpretovaných udalostí je aj konflikt na Ukrajine.

Politická situácia na Ukrajine je nosným pilierom knihy slovenskej autorky Ivy Vranskej Rojkovej. Na pozadí tohto konfliktu sa odohráva príbeh stratenej lásky medzi mladou prekladateľkou Ninou a jej partnerom Igorom. Igor je patriot a hoci už dlhé roky žije v Bratislave, stále je mysľou vo svojej domovine, preto je prirodzené, že mu násilný prevrat v Kyjeve a poprava ľudí v Odesse nielenže nie sú ľahostajné, ale v týchto chvíľach túži byť na mieste, v centre diania a aktívne sa do domobrany zapojiť.

Nina retrospektívne hodnotí ich vzťah.

Nina s rozhodnutím svojho priateľa nie je stotožnená, premýšľa o chvíľach, ktoré tomuto zásadnému kroku predchádzali. Spomína na spoločné zoznámenie, obdobie zamilovávania sa a retrospektívne hodnotí celý ich trojročný vzťah. Premýšľa nad situáciami, v ktorých sa mohla zachovať odlišne, analyzuje, čo mohla spraviť inak a zúfalo sa snaží o zvrat, hoci v hĺbke duše vie, že cesty späť niet. Igor je totiž o tomto radikálnom kroku presvedčený a nikto a nič ho neprivedie k tomu, aby svoje rozhodnutie zmenil. V kútiku srdca je sklamaný, že mu Nina nerozumie, čo si vysvetľuje jej nezrelosťou (je od nej o zopár rokov starší) a nezáujmom o prostredie, ktorého ho formovalo.

„Keď si domlčal, pustil si mi zábery z internetu, čo sa vlastne stalo. Zatiaľ čo ,slovenská televízia´ vysielala zábery nemastného - neslaného požiaru budovy, tu som videla čosi celkom iné – útok rozvášnených mladíkov zápalnými fľašami na budovu, z ktorej sa pokúšali oknami utiecť ľudia, ale strieľali do nich, ranených dobíjali na zemi tyčami. Šokovaná radostne pokrikujúcou mládežou pred Domom odborov a veselými dievčatami s odevnými doplnkami v ukrajinských farbách, pripravujúcimi ďalšie molotovove kokteily, som počúvala tvoje komentáre k spôsobu informovania koncesionárskych poplatníkov na Slovensku.“

Zmes epiky, reportáží a lyrických opisov.

Celý príbeh sa tak nesie v znamení presviedčania, prosenia, rezignácie, hlbokých vnútorných monológov podfarbených množstvom lyrických opisov. Kniha je zmesou jednoduchého epického príbehu o láske, reportážnych udalostí zo situácie na Ukrajine a množstva lyrických pasáží opisujúcich silu citu, spájajúceho obe postavy.

Autorka prostredníctvom postáv vyjadruje svoj postoj a názor vo veci vojenského konfliktu v Kyjeve, rozoberá ho z každého uhla pohľadu, ozrejmuje nám fakty, ktoré v televíznom spravodajstve buď nenachádzame, alebo ich vnímame ako skreslené. Láska v tieni vojny sa preto nejaví ako typický ľúbostný román a mylne môže vyznievať aj presvedčenie, že pôjde o zamilovanú prózu z vojnou zmietaného prostredia.

Iva Vranská Rojková nám ponúka množstvo faktografie, a to až natoľko, že chvíľami nebudeme vedieť, o čom vlastne čítame, rovnako ako to, čo čítame. Našťastie sa v knihe vyskytuje bohatý poznámkový aparát, takže sa netreba báť, že ak o tomto prevrate a situácii na Ukrajine máme len chabé poznatky, budeme sa v deji strácať. Autorka možno s týmto problémom rátala, pretože na posledných tridsiatich stranách nás čakajú ďalšie jej poznámky – útržky rozhovorov, interview a odkazov na rôzne videá či ďalšie zahraničné zdroje k tejto problematike.

Autorke však aj napriek tomu trochu vyčítam absentujúcu nestrannosť. Som toho názoru, že čitateľ si ma sám vytvoriť názor na danú problematiku a nemá sa mu podsúvať jednoznačný názor. Treba uznať, že čitateľovi ponúka aj iné vysvetlenia, čo je v zásade dobré, avšak stále by si mala zachovať istú mieru nadhľadu.

V knihe absentuje nestrannosť.

Osobne mi v knihe ešte viac prekážalo to množstvo faktov. Uvedomujem si, že autorka sa snažila na malom rozsahu podať čo najpresnejšie svedectvo a výpoveď, avšak miestami sa mi to zdalo kontraproduktívne. Pri čítaní som musela robiť prestávky, pretože pokiaľ som dlhšie čítala, obsah spolu so skrytými myšlienkami mi pretekali pomedzi prsty. Je to veľká škoda, pretože v konečnom dôsledku ide o zaujímavo koncipovaný román, ponúkajúci oveľa viac, ako by sa na prvý pohľad mohlo zdať.

„Sme to my za národ! Jedni mlčiaci, iní umlčaní strachom, znechutením, iní oklamaní, niektorí až natoľko zblbnutí, že sa hrdinsky vrhajú na cudzie barikády proti svojim, skalopevne presvedčení, že konajú v mene pravdy... dobre že nie v mene Božom. Spoločnosť, ktorá nuždaetsja pravdy! Hoci už dávno po nej nežízni. Poväčšine sme vlažní, takí, akých Boh vypľuje, lebo už nehoríme. Veď za akú pravdu? A čo narobíme s národne vpiesneným ohnivým drakom?“

Pokiaľ sa teda nebojíte prečítať si niečo viac o súčasnom geopolitickom dianí, nechcete byť kŕmení dezinformáciami, alebo sa pozrieť aj na problém z druhej strany – siahnite po románe Ivy Vranskej Rojkovej. Nebude to stratený čas.

• Meno autora: Iva Vranská Rojková
  • Knihu vydalo: Vydavateľstvo SSS
  • Počet strán: 176