sobota, 22 apríl 2017 15:53

Vlhké miesta

Šokujúci, škandalózny, nechutný, perverzný, úchylný, nenormálny, alebo odvážny, radikálny, provokatívny, novátorský, vtipný, absurdný medzinárodný bestseller, ktorý rúca mýty o ženskej sexualite, hygiene a estetike? Aká vlastne je kniha Vlhké miesta?

Nuž, ťažko povedať. Závisí od typu čitateľa, jeho nálady, stupňa tolerancie a akceptácie exhibicionizmu. Ja sama som mala po prečítaní tohto kontroverzného diela zmiešané pocity. Na škále medzi geniálnym a odporným stvárnením by som svoje hodnotenie umiestnila niekde do stredu. Ani ma nešokovala, ani ma neohúrila. Prešla jednoducho pomimo mňa.

Medzinárodný bestseller rúcajúci mýty o ženskej sexualite a hygiene

Zvrátená alebo nepochopená?

Osemnásťročná Helen má okrem pestovania avokádových stromčekov aj inú bohumilú záľubu a ňou je jej vlastné telo a s ním všetko, čo sa ho týka, vrátane sexu. Nič jej pritom nerobí problém, s nahotou sa netrápi, so striedaním chlapov tiež nie. Rada experimentuje. A nielen v oblasti sexu. Pri nepodarenom depilovaní intímnych partií si poškodí hemoroidy, a tak sa ocitne na proktologickom oddelení (ide o „oddelenie špecializované na zadky“), čakajúc na zákrok. Helen sa nudí, a preto s vykasanou košeľou, stiahnutými nohavičkami a zadkom namiereným na dvere šokuje personál. Pomedzi to hovorí o tom, čo má rada – o svojom tele, o svojich výlučkoch, vzťahu k hygiene, experimentoch, ale aj o tom, čo ju najviac trápi a s čím si nevie poradiť – o rozvode rodičov a matkinom pokuse o samovraždu.

„Mama ho opustila. Neviem prečo. Jednoducho by som sa mohla spýtať. Možno sa bojím odpovede. Ale nie je dôvod opustiť niekoho len preto, že sedí, hľadí a nič nevraví. Na to musí byť vážnejšia príčina. Možno sa vytratila láska. Ale mohli si sľúbiť niečo naozaj dobré: Ak chceš, zostanem s tebou, aj keď ťa už nebudem ľúbiť. To je dobrá ponuka. To skutočne znamená navždy.“

Sonda do duše mladej exhibicionistky

Perverzný alebo psychologický?

Po zmienke o matkinom pokuse o odchod na druhý svet sa na román začneme pozerať aj inak a môžeme ho vnímať ako psychologický. S veľkou dávkou tolerancie ho môžeme považovať za sondu do duše mladej exhibicionistky, ktorá sa nevie vyrovnať s otcovým odchodom, matkinou ľahostajnosťou, a tým, že sa tvária, akoby sa matkin pokus o samovraždu ani nestal. Helen sa urputne snaží aj prostredníctvom svojich zdravotných problémov dať rodičov opätovne dokopy. V snahe upriamiť na seba pozornosť a docieliť, aby sa v nemocnici stretli, a aby ich zblížilo utrpenie vlastnej dcéry, dokonca neváha prikročiť aj k sebapoškodzovaniu. Helenina snaha môže pôsobiť dojímavo, avšak podľa mňa sa u väčšiny čitateľov nestretne s pochopením.

„Som presvedčená, že nebo neexistuje. Že sme len vysokovyvinuté zvieratá. Že po smrti jednoducho zhnijeme v zemi a zožerú nás červy. Tak nebude príležitosť, aby som sa po smrti zhora dívala na milovaných rodičov. Celá sa stanem potravou pre červy. Takzvaná duša, pamäť, každá spomienka a láska spolu s mozgom skončí ako červíčie hovno. Aj oči. Červy nerobia rozdiel. Synapsy žerú rovnako rady ako klitorisy. Chýba im prehľad, čo alebo koho práve požierajú. Hlavná vec, že im chutí!“

Trápny alebo vtipný?

Vlhké miesta sa snažia vyznievať humorne, predovšetkým vďaka Heleninej bezhraničnej bezprostrednosti, ktorá vyvoláva u druhých odpor, zhnusenie, šok, nepochopenie. Výnimkou je len mladý ošetrovateľ Robin – jemu je Helenina povaha blízka a predstavte si, pripadá mu dojemná. Nečudo, že v ňom Helen razom nájde zaľúbenie. Snaha o vtip a situačný humor však pôsobia silene a príliš prvoplánovo – preto ťažko uveriteľne.

Bojuje proti konvenčnosti a zaužívaným stereotypom

... máte zaľúbenie v niečom odlišnom, v niečom, čo bojuje proti konvenčnosti a zaužívaným stereotypom. Zároveň je však potrebné mať silný žalúdok a vôľu knihu dočítať za každú cenu. Pokiaľ teda nemáte problém s vulgárnosťami a nechutnými scénami, nemáte puritánske sklony – je veľká šanca, že tých 168 strán na vás stopy nezanechá. V prípade, že ani prinajmenšom netúžite čítať, ako to má hlavná hrdina rada, aké „kolíky“ sú pre ňu top, ako sa najlepšie urobí, ako sa pripravuje na análny styk, prečo ju vzrušujú špinavé verejné toalety, aký dlhý čas je potrebné zanedbávať intímnu hygienu, aby „správne“ voňala, či ako sa najlepšie hrať so svojimi hemoroidmi – knihu neotvárajte. Boli by to pre vás zbytočné stratené hodiny.

Čo dodať na záver?

Vlhké miesta sú rozporuplným čítaním v každom ohľade. Miestami rozpačité, inokedy nudné, príliš snažiace sa ohúriť či šokovať. Hoci sa mi z niektorých scén búril žalúdok, knihu som dočítala. Avšak rozmýšľať, čo som si z nej odniesla, by bolo asi zbytočné. Skrátka – veľa kriku pre nič.

• Meno autora: Charlotte Rocheová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 168