streda, 01 marec 2017 20:09

Ruská špiónka

Je všeobecne uznávaným faktom, že studená vojna skončila. Časy slepého súperenia, napínania svalov a celkového zahranično-politického napätia by tak mali byť dávno za nami. Bipolárne videnie sveta by nemalo byť také zjavné. Vzájomná nedôvera a podozrievanie pokračuje ďalej. Tentoraz v knihe Michala Havrana st.

Titul Ruská špiónka nás nenecháva na pochybách, čo bude tvoriť jej fabulu. To, že sa ju Havran rozhodol realizovať, svedčí zrejme o tom, že tematika americko-ruských, alebo ak chcete, rusko-amerických vzťahov je stále čitateľsky dostatočne pútavá. Veď akékoľvek vyjadrenie jednej strany v súvislosti s postupom alebo vzájomnou politikou voči druhej strane je celosvetovo veľmi citlivo vnímané. Za Havranovým rozhodnutím iste stojí i fakt, že téma zahraničnej politiky, obzvlášť spojenej s USA, mu je osobne blízka. Dokazujú to jeho predchádzajúce diela: Sága Billa a Moniky a román Agent s pasom diplomata, ktorý sa u čitateľov stretol s priaznivými ohlasmi.

Návnadou sa má stať, ako inak, krásna mladá žena Oksana.

„Diplomati sú predsa len zvláštne stvorenia! Buď to hrajú, alebo nedokážu veci vidieť v súvislostiach. Celoživotné diplomatické klamanie ich zrejme po čase dokáže úplne odrovnať. Niečo iné si myslia a iné hovoria. Diplomatický prístup si vraj vyžaduje nehovoriť pravdu, zastierať fakty a predstierať. A je to také jednoduché!“

Havran st. nás prenáša do roku 2008, do obdobia po víťazných prezidentských voľbách Baracka Obamu a následného kreovania jeho vládneho kabinetu. Obamovo rozhodnutie zveriť ministerstvo zahraničných vecí Hillary Clintonovej sa stalo východiskom pre rozbehnutie špionážneho románu. Či strhujúceho, to musí posúdiť čitateľ individuálne. Na môj vkus je príbeh dosť rozvláčny, málo dynamický.

V skratke ide o priblíženie akcie ruskej tajnej služby, ktorá sa snaží získať informácie o zmenách v americkej zahraničnej politike, resp. ovplyvniť ju vo svoj prospech. Funguje totiž predstava, že všetky rozhodnutia americkej vlády ovplyvňuje Brzezinského kniha Veľká šachovnica. Celé by sa to malo udiať pôsobením na bývalého prezidenta a zároveň manžela Hillary Clintonovej, Billa. Návnadou sa má stať, ako inak, krásna mladá žena Oksana. Nič nezvyčajné, nič prekvapujúce.

Tieň priemernosti Havran neprekračuje ani pri modelovaní postáv.

„Rusom nešlo v pripravovanom projekte o získavanie utajených informácií, tomu sa v Amerike venovala sieť profesionálnych agentov. V tomto projekte išlo o zistenie, či americké ministerstvo zahraničných vecí pod vedením novej ministerky nechystá zmenu kurzu zahraničnej politiky voči Rusku, či neustupuje od koncepcie vypracovanej politológom Brzezinskim.“

Tieň priemernosti Havran neprekračuje ani pri modelovaní postáv. V Oksane Kurčatovovej zosobnil ideál ženskej krásy. Ryšavá hriva, krásne oči, štandardizovaná dokonalosť 90-60-90, výšku IQ by sme dostali zrejme spočítaním spomenutých centimetrov. Navyše je dcérou uznávaného diplomata, žije v Anglicku, chodí s nenápadným Angličanom, no matička Rus je pre ňu tým najdôležitejším. Na druhej strane Bill Clinton je zobrazený až zarážajúco nahlúplo. Kompasom jeho života je jeho libido. Vykreslený je ako jednoduchý chlapík, ktorý v prítomnosti krásnej ženy prestáva myslieť, stáva sa len túžiacim samcom, ktorý nedokáže triezvo uvažovať. Neustále reminiscencie na aféru s Monikou Lewinski ma až unavovali a často som mala pocit, že Clintonovo pôsobenie v úrade je redukované len na toto zaváhanie. Ak to tak aj naozaj je, tak potom len – panebože.

„Bola oveľa vyššia od otca, jej tvár žiarila a zlatoryšavé vlasy padali voľne za jej štíhly krk. Námestník ministra galantne vyskočil a ponúkol sa jej pomôcť jej z kožucha. Celá miestnosť zažiarila. Mala na sebe vlnený kostým hnedej farby. Decentný výstrih mierne zakrýval ženské dary. Námestník ju hrdo viedol ku kreslu. Zľahka sa posadila a nohy vtesnané do kozačiek si pritisla k sebe.“

Havranovo realistické poňatie prostredia tajných služieb možno len kvitovať.

Väčšina románu je prípravou na nastávajúcu akciu, pričom vás teda strhne máločo. Uznávam, realita života tajných služieb, to rozhodne nie je akciou nabitý James Bond, ale trpezlivá mravčia práca pre nás s takmer neviditeľnými výsledkami. Preto možno len kvitovať Havranovo realistické poňatie opisu tohto prostredia. Kto by očakával adrenalínom napumpované stránky, zostane sklamaný. Aj návraty do minulosti a vysvetľovanie zahraničnej politiky zostanú bez efektu, ak ste za posledných 20 rokov dokázali vnímať geopolitické dianie aspoň trochu. Podobne to je aj s udalosťami staršieho dáta, napr. problémy prezidenta Nixona. Ak sa politike nevenujete, tak ich zrejme oceníte a získate plastickejší obraz doby.

Ruská špiónka je Havranovým pohľadom na špionážny román, v ktorom recykluje svoje predchádzajúce diela a skúsenosti novinára. Treba povedať, že je k realite oveľa bližšie ako mnohé knihy tohto žánru. Pre vás, ktorí chcete hltať stránku za stránkou, odporúčam vziať si niečo na zapitie, vy ostatní sa Havranovej novinke isto potešíte. Ja sa radšej vrátim k jeho predchádzajúcemu Agentovi s pasom diplomata.

• Meno autora: Michal Havran st.
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 352