štvrtok, 23 február 2017 11:01

Školský lexikón svetových spisovateľov a literárnych pamiatok

Kedy je lexikón svetových spisovateľov skutočne dobrý? Závisí to od počtu zaradených spisovateľov, od toho, či obsahuje definície literárnych pojmov alebo od toho, že dokáže zaujať aj mladého študenta? Školský lexikón svetových spisovateľov a literárnych pamiatok sľubuje naplnenie práve tej poslednej možnosti, ale dokázal skutočne zaujať?

Lexikón je formálne rozdelený do troch častí. V prvej nachádzame často sa vyskytujúce literárnovedné pojmy, ktoré boli obľúbené v rôznych literárnych prúdoch. Mnoho z nich je vhodne doplnených o konkrétne príklady (napríklad epiteton), o spisovateľov, ktorí tvorili texty určitého žánru (napríklad sága, rozprávka, poviedka) alebo o konkrétne diela reprezentujúce prúd alebo hnutie (humanizmus, preromantizmus či surrealizmus). V tejto časti nachádzame prehľadne spracované informácie, ktorým nechýba hutnosť a informačná hodnota. Horlivý študent tu nájde mnoho odkazov na diela, ktoré by si možno rád prečítal.

Autor v úvode sľubuje, že sa o spisovateľoch dozvieme niečo aj z ich súkromia.

„Blankvers (fr. blanc = biely, t. j. nerýmovaný verš) je nerýmovaný sylabotonický jambický päťstopový verš, väčšinou s desaťslabičným (mužským) zakončením.“

Druhá časť lexikónu je venovaná samotným spisovateľom, ktorí boli vyberaní s ohľadom na školské osnovy, ale zároveň umožňujú učiteľom i žiakom rozšíriť svoje vedomosti aj nad rámec vyučovacej hodiny. U autorov nachádzame dôležité dátumy spojené s ich životom, ich zaradenie do literárneho smeru, stručný životopis, prehľad tvorby a pri najznámejších dielach aj krátko načrtnutý obsah. Možno teraz skonštatujete, že takéto informácie nájdete vo všetkých lexikónoch, koniec koncov, práve ony robia lexikón jednou z najdôležitejších pomôcok pri výučbe literatúry. Autor však v úvode sľubuje, že sa o spisovateľoch dozvieme niečo aj z ich súkromia.

„Agatha Christie - britská spisovateľka detektívnych románov, ktorá písala aj pod pseudonymom Mary Westmacott. Pôvodom Američanka pochádzala zo zámožnej rodiny; do Anglicka sa dostala vydajom za prvého manžela. (...) Pôvodne sa chcela stať opernou speváčkou; dokonca istý čas študovala spev v Paríži. Nakoniec ju vrodená ostýchavosť prinútila zmeniť rozhodnutie.“

Horlivý študent tu nájde mnoho odkazov na diela, ktoré by si možno rád prečítal.

Informácie, ktoré v učebniciach nenájdete, sa týkajú hlavne psychického rozpoloženia spisovateľov, ktorí často pálili svoje rukopisy, holdovali drogám a alkoholu, ťažko sa vyrovnávali so svojou homosexualitou alebo spáchali samovraždu. Ak majú byť práve takéto pikošky zo života lákadlom k čítaniu lexikóna, čitateľ pravdepodobne nebude úplne spokojný, pretože autor v prvom rade odovzdáva faktické informácie a až potom sa zameriava na tajomstvá, ktoré by sme dnes nazývali bulvárnymi. Ide teda skôr o príjemné spestrenie ako o hlavné lákadlo.

„Marcel Proust - Narodil sa v rodine bohatého lekára, čo mu umožnilo nikdy sa nezamestnať. Od detstva bol introvertný a precitlivený. Celý život strávil v popredných aristokratických salónoch na bulvári Saint Germain.“

Jazyk lexikónu je vecný, ľahko čitateľný a edukatívny. V tretej časti knihy nachádzame Prehľad laureátov Nobelovej ceny za literatúru, čo tvorí príjemnú bodku za informačne nabitým textom.

Jazyk lexikónu je vecný, ľahko čitateľný a edukatívny.

Školský lexikón svetových spisovateľov a literárnych pamiatok je v prvom rade doplnkovou knihou pre výučbu literatúry. Ide o zhrnutie starších poznatkov, ktoré sú možno učiteľom známe, ale pre študentov sa stávajú každoročne novou, neprebádanou krajinou literatúry. Ak by ste kládli lexikónu úlohu, aby prebudil u žiaka záujem čítať, pravdepodobne by ste neboli na správnej adrese. Ak sa však dostane do rúk čitateľovi, ktorý už niekoľko tisícok strán prelúskal a literatúru miluje, môže sa tento lexikón stať vhodnou pomôckou na nachádzanie nových knižných tipov, doplnenie informácií a spoznanie autorov, ktorých možno doteraz prehliadal.

• Meno autora: Jozef Varga Gbelský
  • Knihu vydalo: Príroda
  • Počet strán: 200