streda, 22 február 2017 18:08

Vily nad Bratislavským hradom

Denne prechádzame cez tie isté miesta, tými istými ulicami, okolo tých istých domov. Domom, ktoré lemujú naše kroky, väčšinou nevenujeme zvýšenú pozornosť. Často na to ani nemáme dôvod, no rovnako často ani netušíme, okolo čoho to vlastne prechádzame.

Ak sa začítate do knihy Vily nad Bratislavským hradom, do podobnej situácie by ste sa dostať nemali. Pravdaže, doslovne to platí len o tých, ktorí majú to šťastie, že v lokalite nad Bratislavským hradom priamo bývajú.

Vily nad Bratislavským hradom je vlastne prvým z trojice sprievodcov, ktoré by mali byť pokračovaním monografie Vily nad Bratislavou. Zároveň však treba povedať, že bez problémov obstojí aj samostatne. Na rozdiel od rozsiahlejšej a podrobnejšej monografie je tento sprievodca o poznanie subtílnejší, čo zdôrazňujú aj samotní autori. A hneď aj hovoria prečo. Ide čisto o praktické dôvody. Chceli totiž, aby sa kniha stala partnerom, nie príťažou na prechádzkach či potulkách po predmetnej časti Bratislavy. Predsa len, s ťažkou monografiou je to náročnejšie.

Kniha má byť partnerom, nie príťažou na prechádzkach či potulkách po predmetnej časti Bratislavy.

Autormi knihy sú Tomáš Berka, filmový a scénický architekt, hudobník a spisovateľ a Ján M. Blaha, architekt a profesor na VŠVU v Bratislave. Obaja páni sú s danou lokalitou bytostne spätí a v úvodných pasážach sprievodcu, tvoreného vzájomnými rozhovormi, svoj vzťah k tejto časti Bratislavy aj približujú. Spôsob, akým o jednotlivých uliciach píšu, nenecháva na pochybách, že ich poprechádzali krížom-krážom už nespočetne veľa ráz.

„Ďalšie konkrétne stretnutie s lokalitou nad Hradom som zažil pri projektovaní vily doktora Fischera vo Fialkovom údolí začiatkom sedemdesiatych rokov. Vilo mal rodinný vinohrad v nádhernej polohe nad židovským cintorínom. Jeho svokor vybral môj projekt, pretože pochopil, že je šitý na ten svah."

Sprievodca má pútavý vizuál s farebne odlíšenými časťami, čo veľmi uľahčuje orientáciu a v tomto type literatúry je v podstate štandardom. Autori sprievodcu zostavili na základe vnútornej logiky trás, aby čitateľ/chodec/zvedavec absolvoval relatívne uzavreté okruhy a čo možno najmenej času strávil „zbytočným“ chodením. Dokonca upozorňujú na exponovanejšie úseky a ponúkajú alternatívne trasy.

Autori sprievodcu zostavili na základe vnútornej logiky trás, aby čitateľ absolvoval relatívne uzavreté okruhy.

„Na tejto vychádzke sa môžete zoznámiť s oblasťou s najväčším výskytom eklektických víl, z ktorých viacero bolo postavených ešte v 19. storočí. Táto časť vilovej štvrte sa dá spolu s oblasťou Hlbokej, Kuzmányho a Novosvetskej ulice považovať za miesta prvopočiatku trvalého osídľovania úbočí nad mestom.“

Ak by ste sa báli množstva technických či odborných výrazov, môžem vás ubezpečiť, že to tak vôbec nie je. Použitý štýl odráža ich vzťah nielen k štvrti, ale najmä k architektúre ako takej. Ľahko, svižne približujú detailné informácie o vilách, ktoré zrazu ožívajú, získavajú dušu, ktorú by laik inak len ťažko odhaľoval. Ich text je prešpikovaný vtipnými poznámkami či postrehmi, z ktorých vám bude trhať kútikmi, dokonca sa možno pristihnete aj pri tom, ako sa plieskate do stehien.

„Andreas Bäumler bol i významným mykológom a objaviteľom dokonca niekoľkých neznámych húb. Nemáme potvrdené, či mu práve táto činnosť vyniesla potrebný kapitál na takéto prepychové rodinné sídlo. Ak áno, tak túto skutočnosť dávame do pozornosti dnešným prírodovedcom – špeciálne mykológom.“

Defilujú nám tak pred očami mená silných individualít i indivíduí.

Obaja páni rozhodne vedia byť nad vecou a čo-to už zažili. Humor je rovnakou súčasťou sprievodcu, ako mimoriadne zaujímavé informácie približujúce slávnu i menej slávnu históriu jednotlivých objektov či celej štvrte. Defilujú nám tak pred očami mená silných individualít i indivíduí, známych i neznámych architektov a známych i neznámych majiteľov. Pri čítaní budete dvíhať obočie a súhlasne pokyvovať hlavou, bude sa vás zmocňovať nostalgia za starými časmi, aj hnev nad bezohľadnosťou a, bez príkras povedané, hlúposťou ľudí. Jednotlivé texty sú doplnené množstvom fotografií. Zväčša ide o exteriéry, ale nájdu sa i mimoriadne hodnotné zábery približujúce interiéry a množstvo nákresov, pôdorysov, ktorých prezeranie je čírou radosťou aj napriek tomu, že malý formát je v tomto prípade značne limitujúci.

Sprievodca Vily nad Bratislavským hradom je publikáciou, ktorá nie je iba doplnkom spomínanej monografie. Je to kniha, ktorá by mohla stáť na začiatku vášho záujmu o architektúru, na začiatku vašej každodennej cesty, ktorá už nemusí byť všedná, len treba otvoriť oči. A ak by vám predsa len všedná pripadala, nič vám nebráni navštíviť naše hlavné mesto a nechať sa zlákať jednou z ponúkaných trás. Tip na záver: zoberte so sebou aj pána/paniu svojho srdca a o príjemne strávený čas vo dvojici máte postarané.

• Meno autora: Tomáš Berka, Ján M. Bahna
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 256