streda, 22 február 2017 17:54

Politické hry

Politika je len panské huncútstvo. Výrok pre mnohých známy. Kto stojí za jeho vznikom, už také známe nie je. V podstate to ani dôležité byť nemusí, podstatnejšie je, čo tými slovami autor vlastne sleduje. Možno to je zábavka elít či „elít“, no dotýka sa každého z nás.

Akceptovaním spomenutého výroku sa meníme na alibistov, ktorí ním len maskujú svoj nedostatok záujmu o veci verejné. Michal Horský k nim rozhodne nepatrí – je totiž s politikou bytostne spätý, keďže s ňou prišiel do kontaktu ako člen Snemovne národov federálneho zhromaždenia a dodnes stále prichádza ako uznávaný politológ, publicista a politický analytik.

Vopred sú stanovené pravidlá, no miera ich dodržiavania je často otázna.

Horský uvádza svoje myšlienky, postrehy a názory pod názvom Politické hry. Do istej miery ide o marketingový ťah, no do značnej miery ide o reálny pohľad na politické dianie. Pritom zďaleka nejde o hru o fazuľky. V hrách, ktoré má Horský v merku, ide o veľa a na spoločnosť majú veľký dopad. Sú to hry, v ktorých sú síce vopred stanovené pravidlá, no miera ich dodržiavania je často otázna, pričom dochádza, neraz za pochodu, i k zmenám. Od výsledkov a následkov týchto hier pritom závisia milióny osudov, milióny konkrétnych ľudí, vrátane spomínaných alibistov.

Politika je neustála hra o moc a možnosť slúžiť verejnému blahu. Obvykle si pamätáme jej víťazov, ale nezabúdame ani na tých, ktorí v nej prežívajú trpké Waterloo. Pokiaľ sú obete a straty zanedbateľné, pokiaľ spoločnosť napreduje, oba póly politiky patria do demokratickej politickej tradície a kultúry.

Kniha je vlastne retrospektívou obdobia od roku 2011 až po súčasnosť, ktoré autor zachytáva prostredníctvom svojich aktuálnych analýz či komentárov. Venuje sa rozloženiu síl pred jednotlivými voľbami, či sú to predčasné, alebo prezidentské a reflektuje následný povolebný vývoj. Nezriedka spoznávame jeho myšlienky prostredníctvom krátkych rozhovorov na aktuálne témy, v ktorých odkrýva vlastný pohľad na vec i vyslovuje prognózy do nasledujúceho obdobia.

Odkrýva vlastný pohľad na vec i vyslovuje prognózy do nasledujúceho obdobia.

„Aj keď politickí radikáli a extrémisti sú každodennou súčasťou mediálnych informácií, zdá sa, že v nastávajúcich parlamentných voľbách vzbudia záujem len vo veľmi malej časti voličov.“

Treba spomenúť, že Horskému slúži ku cti, že spätne nič neprikrášľuje a nemá problém priznať vlastný omyl či úplne nepresný odhad. Tieto omyly navyše bližšie analyzuje, vďaka čomu môžeme sledovať jeho myšlienkové pochody a konfrontovať ich s vlastným nazeraním na vec. Silnou témou, ktorú Horský neraz akcentuje, je pojem politickej strany, resp. štandardnej politickej strany. Predovšetkým ide o zdôrazňovanie jej motivácií, politický program, jej hodnotovú profiláciu či politické zázemie. Všetko fakty, ktoré treba mať na zreteli, či stojíme vo volebnej miestnosti, alebo sledujeme správy.

„Je aj tretí vážny dôvod, prečo je naša politická scéna nevyvážená. SMER-SD využíva najnovšie prostriedky volebného zápasu, ktoré sú bežné v zavedených demokraciách. V predvolebnom období sa totiž moderné politické strany menia na tzv. catch-all party, ktoré, i keď majú najrozvinutejšiu členskú základňu, v prvom rade sledujú záujmy občana, voliča a nie straníkov.“

Samotná publikácia je členená do piatich, resp. šiestich častí. Každú časť uzatvára krátke zhrnutie a Horského pohľad na problematiku s odstupom času. Všetky spomínané texty nám jednotlivých aktérov a situácie pripomínajú (ak sme zabudli) alebo priamo prinášajú nové informácie. Často sa tak čitateľ dostáva do stavu, kedy si hovorí: No jasné, presne toto si pamätám, presne toto som si myslel, presne tak som to odhadol, presne tak som bol sklamaný a podobne.

Spätne nič neprikrášľuje a nemá problém priznať vlastný omyl či úplne nepresný odhad.

Integrálnou súčasťou knihy je jej posledná časť venovaná prílohám. Tie tvoria prehľadné grafy a tabuľky, v ktorých sú zachytené výsledky daných volieb či preferencií. Pomáhajú nám bližšie spoznať a hlbšie pochopiť niektoré závery či prognózy a vytvárajú tak ucelenejší obraz o politickom dianí na Slovensku v období po roku 2011. Vtipne vyznieva v samom závere situovaný krátky test, v ktorom si môžete overiť vaše vedomosti o politike a význame politických strán. Nemusíte sa báť, nie je to nič hrozné a sám Horský akoby nám ho ponúkal už s jemným žmurknutím oka.

Politické hry majú pred sebou ťažkú úlohu. Myslím, že ich cieľom je dotknúť sa ľudí, ktorí o politické dianie nejavia záujem a Horský sa nimi snaží vniesť do ich politického nepoznania aspoň trošku svetla. Robí tak pravidelne prostredníctvom médií a svoju prácu týmto spôsobom „len“ sumarizuje. Ostáva len veriť, že kniha cieľ neminie, že hrám s prívlastkom politické budeme viac rozumieť a že ich pravidlá budú prehľadnejšie a jasnejšie aj nám, ktorí sa v nich zatiaľ nedokážeme zorientovať.

• Meno autora: Michal Horský
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 256