pondelok, 13 február 2017 13:39

Politik

Peniaze, vplyv, známosti, ženy, šikovnosť či trochu šťastia, a svet vám zrazu leží pri nohách...

Rozhodne nejde o autorovu prvú knihu, v ktorej sa venuje politickému prostrediu. Pre mňa však išlo o prvú, a s chladnou hlavou konštatujem, že aj poslednú, ktorú som si od Ľuba Olacha prečítala.

Láka predovšetkým príbehom zo slovenského prostredia, opisuje miesta, ktoré sú niektorým dobre známe a politiku ukazuje akoby z druhej strany. Zo strany priamo zainteresovaných a zodpovedných, ktorí o peniazoch a systéme vedia svoje. Nieže by ste si to nevedeli predstaviť aj sami, no tento pohľad vás uvedie na pravú mieru a nebudete s tým celkom spokojní.

Príbeh sleduje život Filipa Piatka od jeho študentských čias, až po obdobie, kedy sa z neho stal jeden z najvplyvnejších mužov Slovenska. Celkom dlhá časová os je rozdelená skôr geograficky. Zo Švajčiarska do Číny, z Číny domov, následne do Tel Avivu a späť na Slovensko. Filip pôsobí ako typ človeka, ktorý má všetko. Kvalitné vzdelanie, odvahu, sebavedomie, že by sa z neho ušlo aj vám, vzhľad a časom aj peniaze. Nemalé!

Zdá sa, že má všetko. Sebavedomie, peniaze i ženy.

Po štúdiách sa uplatnil v hotelierstve. Začínal v Číne, no jeho pôsobisko sa neustále menilo. Menilo sa teda aj prostredie a vy si tak prečítate knihu, ktorá mieša rôzne kultúry, opisuje všetko takpovediac „z každého rožku trošku“ a prvých dvesto strán je príbeh dokonca akýsi šablónovitý. Mám tým na mysli, že sa opakuje Filipov príchod do cudzej krajiny, opis nového prostredia, vyriešenie obchodného problému, zoznámenie sa so šarmantnou cudzinkou, vypitie drahej fľaše alkoholu, jeden a pol strany sexu, kde sú všetci uspokojení a odchod na ďalšie pôsobisko. Čítanie to bolo síce jednoduché a prehľadné, ale akési nesúrodé. A hoci sa v knihe zo študenta stal časom „učiteľ“, opisované sú len malé epizódky, ako napríklad organizácia módnych prehliadok, dolapenie hotelového zlodeja, teroristický útok či akcie nelegálnej prepravy zbraní do zahraničia. Od kvalitného čitateľského zážitku ma odradili aj časté preklepy a chyby v texte.

Na postavu som si zvykala pomerne ťažko. Vlastne som si na Filipa nezvykla takmer vôbec. Prečo aj. Bol arogantný, vyvyšoval sa nad ostatných a všetko, čo v živote dokázal, sa stalo akoby to bolo samozrejmé. Všetko, do čoho sa pustil, mu zázračne vychádzalo nad jeho očakávania. Bol tak zrazu skvelým organizátorom, šéfom, manažérom, milencom či vlastníkom úspešnej firmy. Neviem si predstaviť, že by v reálnom živote fungovalo niečo tak plynule ako ozubené koliesko Filipovho života.

Na hlavnú postavu sa dá len ťažko zvyknúť.

Autor sa kdesi vyjadril, že to nie je kniha určená iba pre mužov (vzhľadom na tematiku), ale aj pre ženy, lebo si tam nájdu to svoje a je tam aj veľa erotiky. Nuž, mal pravdu. Erotiky tam bolo veru dosť, nemala však nič spoločné s tým, o čom by chceli ženy čítať. Lebo Filipove známosti trvali najdlhšie do nasledujúceho rána a pritom boli všetky ženy preňho iba ďalším rozptýlením. Dokonalé, krásne, štíhle a v posteli sa správali ako pornoherečky. Tak o tomto by si rada prečítala len máloktorá žena. A možno sa mýlim!

„Vášnivo sa začali milovať. V takomto tempe vydržali až do včasného rána. Bože, hovorila si Cica, toto je milenec, akého som tuším ešte nemala. Keď uvážim, že ešte za to dostanem slušne zaplatené, tak to bol večer, akých je len málo.“

Príbeh nás vtiahne do prostredia, kde má slovo ten, kto má peniaze a prestíž. Kamarátov má z celého sveta, a tak mu nerobí problém vybaviť čosi v Rusku a niečo iné v Dubaji. Všetci mu vychádzajú v ústrety, aj keď do konca knihy neviete prečo. Pre peniaze? Pravdepodobne. Kniha je rozdelená do dvoch častí. Posledných sto strán sa kniha zrazu mení. Až tu nastupuje politika, na ktorú by ste vzhľadom na názov knihy mali naraziť o čosi skôr. Nemôžem ale povedať, že ma tento prechod potešil. Predvolebné kampane, ich financovanie, stránkové firmy, kde sa prepierajú peniaze, lobovanie, nelegálny obchod so zbraňami a za tým všetkým úspešne stojí, samozrejme, náš hlavný hrdina.

Smutný obraz fungovania politiky.

„Čo by som z toho mal? Ak by sa naozaj dostal do parlamentu, mal by som z prvej ruky všetky dôležité informácie. Mohol by tiež lobovať za moje záujmy, čo by nebolo márne. No a v neposlednom rade by mi mohla jeho strana kryť chrbát v prípade situácií, keď by sa moje obchody ocitli na hrane, či nebodaj za hranou zákona.“

Avšak smutné na tom je, že to v mnohom pripomína skutočnosť a všetci dobre vieme, ako dnešná politická scéna funguje. O ľudí sa stará málokto, hlavné je, aby si dosadení jednotlivci čo najviac nabalili vrecká. Možno práve v tom je aj čaro knihy. Odmysliac si Filipa, ktorý počas celého príbehu nezlyhal absolútne v ničom, stojí v kontraste slovenská politika, ktorá na pevných základoch nestavia vôbec.

• Meno autora: Ľubo Olach
  • Knihu vydalo: Marenčin PT
  • Počet strán: 320