nedeľa, 20 november 2016 09:55

Všem sráčům navzdory

Nerozumiem vojnám, nerozumiem mocenským ambíciám, nerozumiem nenávisti kvôli náboženstvu alebo farbe pleti. Nič z toho mi nepripadá podstatné – a napriek tomu tieto absurdnosti hýbu svetom. A zabíjajú.

Český novinár, ktorý bol priamo v centre diania bojov o Bosnu a Hercegovinu, človek, ktorý pomáhal iným, keď všade okolo lietali črepiny a pre bombové výbuchy nebolo možné spať ani žiť, Ján Urban, napísal o svojej skúsenosti knihu reportáží. Tie mu vychádzali svojho času v dobových novinách, v Mladom světě, v Týdnu, v MF Dnes, v Lidových novinách. Ich súhrn vydal ako knihu – v roku 1996. Dnes, po dvadsiatich rokoch, vychádza kniha znova. Všem sráčům navzdory aneb Válka, o které nechcete nic vědět, je pálčivou aj teraz.

Kniha pálčivá aj po dvadsiatich rokoch.

„Před pětadvaceti lety jsem začal studovat, co se s lidmi stane ve chvíli osvobození od ponížení, strachu a osamocení. Potkal jsem nadšení i únavu. Bolest z nenalezené spravedlnosti. Přemoudřelé chytráky a komunistické internacionalisti. Jen aby nemuseli pustit z rukou moc, byli schopni vehnat své světy do válek.“

My sme totiž šťastná generácia. Nezažili sme vojnu, nepoznáme absolútnu biedu a hlad. Áno, žijú medzi nami ľudia, ktorí keď otočia kohútikom, voda netečie a keď šťuknú vypínač, lampa sa nerozsvieti, ale je ich minimum. Nie je to naša všeobecná každodenná skúsenosť. Taká realita nie je našou. Nedokážeme si predstaviť žiť v ustavičnom bombardovaní, strieľaní, keď prechod ulicou je v každej sekunde priamym ohrozením života. Môžeme preto vôbec šancu pochopiť knihu ako je táto?

Sarajevo v roku 1995. Mesto v napadnutom a nemilosrdne bombardovanom štáte Bosna a Hercegovina. Pre autora stred a zároveň svedomie sveta. Miesto, kde demokracia fatálne zlyhala, kde si ľudia, držiaci v rukách mocenské páky, radšej zakryli oči ako malé deti dúfajúc, že keď problém nevidia, neexistuje. Lenže on nezmizol. Dokazuje to 270 000 mŕtvych. Množstvo vyhnaných, zranených, presídlených. Štyri roky bojov. Vojna v bývalej Juhoslávii, po ktorej ostalo niekoľko samostatných štátov. Bosna a Hercegovina, Chorvátsko, Macedónsko, Srbsko, Slovinsko, Čierna Hora (a dnes už aj Kosovo). Počet ľudí, ktorí boli z etnických dôvodov nútení opustiť svoje domovy, ak vojnu vôbec prežili, sa však zrátať nedá.

Sarajevo stred a zároveň svedomie sveta.

„Na přelomu roku 1992 jsme bez jediného přerušení neměli plných dvě stě dní žádnou elektřinu. Sto sedmdesát dní jsme byli úplně bez plynu. Za první dva roky války jsme zůstali tři sta dní bez dodávek vody.“

Rozprávanie ľudí, ktorí sa snažili ostať nezávislými. Normálnymi. Na rozdiel od tých, ktorí sa, hoci boli predtým susedia, známi či spolužiaci, zmenili na beštiálne, nenávisťou posadnuté vraždiace a týrajúce netvory. Ide o človeka. Ide o človeka? Nie pre tých, v očiach ktorých chýba láskavosť. Dianie spred dvadsiatich rokov, snaha zachrániť Sarajevo pred absolútnym obkľúčením, tvorba tajných pozemných tunelov. A nasadzovanie životov tých, ktorým to mohlo byť, ale nebolo, jedno. Ktorí si myslia, že ľudskosť a dôstojnosť je dôležitá vždy a všade. Bez ohľadu na vieru, rasu, etnicitu, bohatstvo.

Publikácia obsahuje množstvo informácií, ak však nepoznáte pozadie „balkánskeho“ konfliktu, môžete mať s porozumením trochu problém. Mestá Goražde či Srebrenica, bosniacki Srbi na čele s Radovanom Karadžičom, zlyhanie NATO a OSN? Áno, aj to. Jan Urban písal svoje reportáže v dobe, kedy vojna na juhu Európy práve prebiehala. Nemal od diania odstup, bol v ňom priamo zainteresovaný, podieľal sa na vzniku a fungovaní Nadácie pri Českej televízii Člověk v tísní, ktorá sa snažila zabezpečiť humanitárnu pomoc pre Sarajevo. Práve v tom je sila výpovedí jeho vlastných, aj tých ostatných, s ktorými sa rozprával. Práve preto čítanie tohto diela bolí...

Čítanie tohto diela bolí...

„Jednovětá definice teto války v budoucích učebnicích historie by totiž velmi pravděpodobně měla říct, že zbabělá neochota demokratických států bránit základní principy demokracie a míru silou, vedla v polovině devadesátých let dvacátého století na Balkáně ke zničení mnohonárodního a mnohokulturního soužití.“

Kniha Všem sráčům navzdory aneb Válka, o které nechcete nic vědět, je naozaj ťažkou knihou. Odhaľuje našu ľudskú zbabelosť, snahu hrať sa na svojom vlastnom piesočku a neriešiť problémy okolo, zakrývanie si očí pred nespravodlivosťou, vraždením. Nechceme vedieť, že svet nie je normálny, že zabíjanie môže byť na dennom poriadku len preto, že jeden má viac moci ako druhý. Autor obviňuje svetovú demokraciu, že nerozlišovala medzi agresorom a obeťou, že nepomohla včas a nezabránila smrti tisícok ľudí. Nemyslime si, že dnes už sa niečo také nemôže stať. Bohužiaľ, môže...

• Meno autora: Jan Urban
  • Národnosť: česká
  • Knihu vydalo: Absynt