nedeľa, 23 október 2016 15:13

Zapálili sme onen svet

V Deň Ústavy sa na námestí pred Grasalkovičovým palácom upáli mladé dievča. Pri samovražde použije rituál čiernej mágie, ktorý má po smrti umožniť rozplynutie jej duše v ničote.

Internet dnes používa takmer každý ako zdroj poznania. Bohužiaľ, nie je iba zdrojom tých užitočných informácií. Mám na mysli skupiny so silne vyhraneným názorom, ktoré sú v našej spoločnosti vytesnené na okraj a v ktorých sa združujú ľudia, ktorí majú na svet a na jeho fungovanie radikálne odlišný názor. Vďaka internetu môžu pôsobiť v anonymite, uchránení pred odsúdením vonkajšieho sveta. Reč je o tajných spolkoch, ktoré využívajú temné rituály a čiernu mágiu. Presne tejto téme sa vo svojej knihe venuje aj Sebastián Jahič.

Príbeh je o temných rituáloch a o čiernej mágii!

Havran a Sofia

Sofia je devätnásťročné dievča, ktoré pubertou preplávalo bez jediného zakopnutia. Aj ona chvíľu hľadala, čo ju baví a čo chce v živote dosiahnuť. Kým sa na internete nezoznámila s Havranom. Mužom, ktorý vedel pekne rozprávať o živote, duchovne, o duši a jej smrteľnosti. Imponovalo jej, že sa s ním môže rozprávať o pocitoch prázdnoty a potreby hľadania vyššieho zmyslu života. Dva týždne pred zápisom na vysokú školu odchádza do hlavného mesta, aby sa konečne stretli. Je prvý september a médiá prinášajú správy o mladom upálenom dievčati.

Po udalostiach v bare, ktoré oboch prinútia stiahnuť sa mimo mesta, odchádzajú na chatu kdesi v horách. Tam Sofia prvýkrát ochutná tvrdé drogy. Vďaka nim má dosiahnuť oslobodenie duše a odpútať sa od pozemského sveta. Havran jej rozpráva o pocite slobody a ničoty, ktoré môže zažiť, keď vystúpi na Čierny štít. Sofia opantaná jeho víziami a rozprávaním slepo poslúcha a necháva sa viesť po ceste k rozplynutiu duše v ničote, ako to nazýva Havran. Opantaná drogami a nepoznaným sa s Havranom, s milovaným mužom, vydáva v ústrety smrti.

S Havranom zažíva svoje prvé drogové opojenie.

Okultizmus a zakázané učenie

Na začiatok musím povedať, že toto je prvá kniha o okultizme, mágii a inom pohľade na dušu človeka a jej možný zánik, akú som čítala. Práve téma bol dôvod, prečo som po knihe siahla. Na knihu môže čitateľ nazerať z dvoch rovín. Ako príbeh Sofie a Havrana alebo ako úvod do učenia a sveta mystiky a okultných vied. Vzťah Sofie a Havrana môže čitateľa sklamať. Autor totiž venoval viac energie opisu čiernej mágie a teóriám ako rozvoju vzťahu literárnych postáv. Cez postavu Havrana interpretuje svoje teórie o subkultúre, ktorá odmieta akékoľvek dogmy a pravidlá tejto spoločnosti, ale aj učenia kresťanskej cirkvi. Na úkor dejovej zápletky stavil kartu na príťažlivosť témy o čiernej mágii.

Rodičia zbystrite!

Vzhľadom na to, že knihu vydalo jedno z najväčších slovenských vydavateľstiev, je viac ako pravdepodobné, že sa kniha medzi mladými bude rýchlo šíriť. V prvom rade by si knihu mali prečítať rodičia. V mojom ponímaní ide o otvorenú propagáciu a reklamu okultizmu, čiernej mágie, avantgardnej hudby a dekadentnej filozofie. Práve Havranove filozofické a životné teórie (aj keď si  myslím, že ide v skutočnosti o postoj a názory Jahiča) môžu jednoducho, no negatívne ovplyvniť deti a mládež.

Havran ako bohém, ktorý sa pýši tým, že nepotrebuje na prežitie v tomto svete hmotné statky, peniaze, domov, sa môže stať vzorom pre tých, ktorí to v živote možno nemajú jednoduché a potrebujú dať svojmu životu nové smerovanie. Havranovo rozprávanie o smrteľnosti duše, o zániku duše po spáchaní samovraždy, ktorá sa tak rozplynie do medzipriestore, pretože neexistuje žiadny posmrtný život. Sú to veľmi silné slová, ktoré okrem toho, že protirečia náboženstvu a jeho učeniu, sú návodom, ba priam ospravedlnením pre páchanie násilia.

Drogy ako nevyhnutnosť na ceste k smrti

Z príbehu som mala pocit, akoby zážitky po užití drogy nepoznal autor iba z rozprávania iných. Veľmi detailne a uveriteľne opisuje halucinácie a fyzický stav po užití psychotropných a halucinogénnych látok, ktoré jeho postavy požili. Pre niekoho dosť odstrašujúce, aby to vyskúšal na vlastnej koži, pre iného skvelý tip.

Ide o otvorenú propagáciu okultizmu.

Pri hľadaní informácií o autorovi som našla aj jednu veľmi zaujímavú recenziu od Sergeja Mojžiša, z ktorej chcem zacitovať: „Kniha je napísaná spôsobom príťažlivým najmä pre mladých. Svojím spôsobom to je dojímavý a tragický príbeh, svedectvo o tápajúcich mladých dušiach v modernom svete. Ústredným motívom je láska zrodená v zaprášených chodbách a pod vplyvom omamných látok, príbeh o hľadaní dobrodružstva a (falošného) oslobodenia. Spolu s ním autor čitateľovi predsúva doslova samovražedné rozpoloženie hlavných postáv a ich závažné teologické špekulácie, ktoré tento postoj ospravedlňujú.“ (zdroj: https://blog.postoj.sk/16239/zapalili-sme-onen-svet-recenzia-literarnej-oslavy-spachania-neodpustitelneho-hriechu)

„,Ani verejné sebaupálenie tam zrejme bežne nerobíte, čo?’ podráždene  sa opýtal Sokol. ,No poďme, Havran, musíš vedieť, o čo jej išlo. Skús mi o tom niečo povedať.’
,Očividne sa chcela vymaniť z tohto života a katapultovať sa rovno do Ničoty,’ zhrnul Havran, ,mať istotu úplného sebazničenia, nielen telesného, ale aj duchovného. Celkom splynúť s primordiálnou prázdnotou. Robia to aj niektorí radikálni chaosgnostici. To už je koniec – niet žiadneho ďalšieho zasvätenia, toto je cieľ celej púte. Finito. Game over.’“

Odporúčania?

Ide o čítanie na vlastnú zodpovednosť pre dospelých. V žiadnom prípade ju neodporúčam čítať deťom a mládeži. Strávila som pri nej mnoho času, pretože sa mi vôbec nečítala jednoducho, a to aj napriek tomu, že je tenká. Nuž, odmietala som prijať prečítané riadky a viem, že nie som jediná, kto bude mať so Zapálili sme onen svet vnútorný konflikt.

• Meno autora: Sebastián Jahič
  • Počet strán: 160
  • Dátum vydania: utorok, 26 júl 2016