utorok, 18 október 2016 15:51

Myseľ ako liek

S bolesťou hlavy otvoríte svoju domácu lekárničku a vezmete jednu malú hladkú tabletku. Zapijete ju pohárom vody a po chvíli bolesť ustúpi. Neskôr si však uvedomíte, že ste sa splietli a užili obyčajný vitamín. Vlastne vás vyliečil cukrík.

S konvenčnou medicínou sa stretávame denne. Ide o ten typ medicíny, ktorým nás lekár v priebehu niekoľkých minút vyšetrí, predpíše lieky, a kým stihneme vyjsť z ambulancie, už do nej vstupuje ďalší pacient. Ako na bežiacom páse. Málokedy nás vyzve, aby sme mu porozprávali o svojich pocitoch. Dokonca by nám pripadalo zvláštne, keby sa napríklad náš ortopéd počas vyšetrenia spýtal, čo nás trápi. Akoby do dverí vstupovali len telesné schránky a dušu zatiaľ nechali sedieť v čakárni. Občas si tak možno pripadáme. Hovorím o modernej liečbe, kde rozhovor s pacientom nahradili diagnostické prístroje. Avšak nie o tom je táto kniha.

Moderná liečba, v ktorej bol rozhovor s pacientom nahradený prístrojmi.

„Psychiater mi povedal: Nie som tu na to, aby som vás počúval. Som tu, aby som určil diagnózu a niečo vám predpísal.“

Všetkých dvanásť kapitol sa venuje výskumom, ktoré potvrdzujú účinky alternatívnej medicíny. Množstvo vedcov „zasvätilo“ svoju prácu hľadaním dôkazov, že myseľ dokáže ovplyvniť naše zdravie. Dozvieme sa napríklad o tom, ako placebo vyliečilo deti s Alzheimerom, ako si hranie videohier poradilo s popáleninami najvyššieho stupňa, aj ako hypnóza zdolala nevyliečiteľný syndróm dráždivého čreva. Spomínam však iba kvapku v mori. O sile tejto stále podceňovanej liečby nás presvedčí omnoho viac. A možno nie. Možno sa aj medzi nami nájde veľa skeptikov.

Alternatívnu a konvenčnú medicínu možno prirovnať k súperom.

Alternatívnu a konvenčnú medicínu možno prirovnať k dvom súperom snažiacim sa presvedčiť druhú stranu o svojej pravde. Moderná medicína sa riadi faktami. Zaujímajú ju výsledky klinických testov, tabuľky, grafy, prístroje. Odmieta spojenie medzi telom a mysľou. Ak niečo nie je vedecky podložené, môže sa to dokonca vnímať ako šarlatánstvo. A alternatívna medicína je veru málokedy vedecky dokázaná ako účinná. Dospeli sme do štádia, že ak sa pacient cíti chorý, no lekár na röntgenovej snímke nijaký problém nevidí, pristupuje k nemu, akoby reálnu chorobu nemal. Odporcovia alternatívnej medicíny tiež zastávajú názor, že hoci sa zdravotný stav pacienta zlepší, je to len v dôsledku jeho ľahkomyseľnosti. Skutočná choroba z ich tela nezmizne.

„Lieky proti bolesti predstavujú trh s miliardami dolárov a farmaceutické spoločnosti prirodzene nechcú financovať testy, ktoré by znížili počet pacientov závislých od ich výrobkov (...) Problém s hypnózou a inými psychologickými terapiami spočíva v tom, že ,neexistuje priemysel, ktorý by mal záujem otvoriť jej širší priestor.“

Alternatívnu medicínu ani tak nezaujíma, ako sa pacient vyliečil, skôr to, že sa vyliečil. Snaží sa znížiť závislosť od liekov, a zároveň zlepšiť náš zdravotný stav. Jej úlohou je pomáhať tam, kde konvenčná liečba pomôcť nedokáže. Potvrdzuje, že ak zmeníme psychológiu človeka, fyziológia sa jej prispôsobí. Jednoduchšie povedané, myseľ skutočne ovplyvňuje telo.

Ako teda dokážu tabletky naplnené vzduchom, meditácia, hranie videohier, rozhovor medzi lekárom a pacientom alebo obyčajná modlitba uzdraviť telo? Naozaj nás vedia zbaviť chorôb, alebo ide o podfuk? A ak je tomu naozaj tak, prečo musíme denne užívať niekoľko liekov naraz? Prečo nám nevenujú lekári viac času? Prečo musia rodičky podstupovať cisársky rez, hoci sa mu dá predísť? Prečo sú deti zo sociálne nestabilných rodín náchylnejšie k vykonávaniu trestných činov? Aj o tomto sa dozvieme kopu zaujímavých faktov.

Myseľ ovplyvňuje telo.

„Problémy modernej medicíny siahajú hlboko – očividne sa všetky nedajú vyriešiť terapiami spájajúcimi myseľ a telo. Podľa mňa je však dobré začať tým, že budeme pristupovať k pacientovi ako k zložitej ľudskej bytosti, nie iba ako k fyzickému telu.“

Hoci sa autorka zaoberá výhradne účinkami alternatívnej liečby a jej príbuznými praktikami, vo svojej knihe zaujala neutrálny postoj a varuje pred následkami oboch typov medicín. Ťažko si privodíme zdravie tým, že si ho iba želáme. Nie je rozumné podrobovať sa rôznym mystickým rituálom, odmietať pritom pomoc lekára, a strácať tak dôveru v lieky, ktoré nám skutočne môžu zachrániť život. Spojenie. Vzájomná spolupráca. Kombinácia alternatívnej a konvenčnej liečby. To je kľúčom k úspešnému uzdraveniu.

• Meno autora: Jo Marchantová
  • Počet strán: 368
  • Dátum vydania: utorok, 31 máj 2016