nedeľa, 14 august 2016 18:48

Jeden z nás: Príbeh o Nórsku

Žijeme v dobe, v ktorej nemáme núdzu o informácie o nešťastiach, o nehodách, o bombových útokoch či o vraždách. Každodenne nás nimi zásobujú médiá a ubrániť sa im je často ťažké. Darmo, sex a smrť predávajú. No a my, akokoľvek to znie, si na podobné správy čoraz viac zvykáme a často ich už takmer prehliadame.

Niektoré informácie sú však také hrozné, také šokujúce a také nepochopiteľné, že sa nám vryjú do pamäti natrvalo. Medzi takéto informácie patria aj udalosti z júla 2011. Určite si spomínate na prípad Andersa Breivika, ktorý vtedy na ostrove Utøya zavraždil 77 mladých ľudí. Možno ste si spolu so mnou vtedy povedali – blázon, pomätenec, neskôr šialený nacista. Kým však je Breivik naozaj? Čo sa v ten letný deň vlastne stalo? Ako a prečo?

Spoznávame okolnosti, ktoré sa podieľali na formovaní Breivikovej osobnosti.

Åsne Seierstad je nórska žurnalistka, ktorá vstúpila do povedomia najmä reportážami z vojnových zón, napr. Kábul, Bagdad, Groznyj. K písaniu o prípade Breivik sa dostala pomerne nečakane. Sama hovorí, že o Nórsku predtým takmer vôbec nepísala, a preto ani neplánovala nejakú väčšiu sériu textov a už vôbec nie knihu. Napokon sa pustila do práce s takou vervou a záujmom, že teraz môžeme vďaka vydavateľstvu Absynt čítať bezmála šesťstostranovú knihu.

Autorka ma prekvapila najmä tým, ako približuje spomínané udalosti. Breivikov život tak môžeme sledovať v období, keď sa jeho matka ešte len zoznámila s jeho otcom, inak nórskym diplomatom. Dozvedáme sa podrobnosti z jeho života od útleho detstva, cez obdobie strávené v škole, roky podnikateľských úspechov i neúspechov, až po osudný deň. Spoznávame okolnosti, ktoré sa podieľali na formovaní jeho osobnosti. Robí to však so snahou o čo najväčšiu objektivitu. Neprikrášľuje, neobhajuje, nerobí z Breivika monštrum. Nesnaží sa nám vnucovať svoje hodnotenia a závery, ale ide jej o to, poskytnúť nám čo najširší výber drobných kamienkov z pomyselnej mozaiky tvoriacej reálne udalosti.

Čísla zo štatistík mali svoje často bohaté životy, sny a túžby.

„Vykonal som najsofistikovanejší a najobdivuhodnejší atentát v Európe po druhej svetovej vojne. Ja a moji nacionalistickí bratia a sestry reprezentujeme to, čoho sa všetci obávajú. Preto chcú ostatných zastrašiť, aby neurobili to isté.“

Treba povedať, že zďaleka nepôjde len o príbeh Andersa Breivika. Kapitoly opisujúce jeho život a konanie sa pravidelne striedajú s kapitolami, ktoré sa venujú množstvu spočiatku neznámych osôb. Rýchlo však pochopíte, že všetkých spojí spomínaná hrozná udalosť. Anonymné obete zo spravodajstva dostanú ľudskú podobu, uvedomíme si, že čísla zo štatistík mali svoje často bohaté životy, sny a túžby. O to všetko prišli rozhodnutím niekoho, o kom nikdy nepočuli.

„Ako členky AUF vyrástli dievčatá v presvedčení, že debata je základom všetkého. V debate vyhrá ten, kto vie lepšie hovoriť a argumentovať. Mladí ľudia, ktorí sa nachádzali v ten piatok na Utøji, boli zvyknutí, že ich ľudia počúvali, keď sa s nimi chceli rozprávať.“

Na obale knihy hovorí D. Garner z The New York Times o práci a metodike Seirstadovej ako o povinnom čítaní na žurnalistike. Mne nezostáva nič iné, len súhlasiť. Väčšinu toho, čo opisuje, pomenúva veľmi presne, venuje sa jednotlivým detailom, či už ide o dej, prírodu alebo myšlienkové pochody. Prešla tisíckami listov s dôkazmi zo súdnych pojednávaní a výpovedí. Kontaktovala samotného Breivika, viedla množstvo rozhovorov s preživšími i s pozostalými obetí. Nezaujatosť a profesionalita, s akou text spracovala, je obdivuhodná. Navyše jej štýl rozprávania vás vtiahne a vy budete jednotlivé stránky doslova hltať.

Musíme byť ostražití, Nóri totiž neboli, a aj preto dnes čítame Príbeh o Nórsku.

Pocit, aký nadobudnete pri čítaní, musela mať pravdepodobne aj autorka, keď vyberala názov tejto knihy. Anders Breivik naozaj je jeden z nás a pri surfovaní na internete, vnímaní problémov multikulturalizmu a utečeneckej krízy môžeme mať pocit, že podobných Breivikov je medzi nami viac než dosť. Zostáva nám dúfať, že ich nikdy nebudeme musieť spoznať. Musíme však byť ostražití, Nóri neboli, a aj preto dnes čítame Príbeh o Nórsku. Lebo aj o tom je táto publikácia. Spoznáme Nórsko, ktoré prišlo o masku dokonalo fungujúcej krajiny a spoznáme Nórsko plné pochybení.

„Osloská polícia nemala vypracované postupy pri oznamovaní mimoriadnej situácie, takže operačná dôstojníčka, ktorá mala viesť akciu, jednoducho siahla po telefónnom zozname. Namiesto toho, aby riadila a koordinovala akciu s veliteľom zásahu v teréne, uprednostnila postup, keď sama povolávala policajtov do služby.“

Pri knihách z Absyntu nás málokedy čaká oddychové čítanie. Skôr si vyžadujú koncentráciu a chuť dozvedieť sa či konfrontovať svoj svet so svetom iných. Ani v tomto prípade to nie je inak. Ak ste už s Absyntom prišli do styku, smelo pokračujte, ak nie, určite by ste mu nemali odolávať dlho. Jeden z nás: Príbeh o Nórsku totiž spĺňa aj tie najprísnejšie kritériá.

• Meno autora: Åsne Seierstad
  • Národnosť: nórska
  • Knihu vydalo: Absynt