utorok, 09 august 2016 22:48

Anarchistická publicistika 1990 - 2013

Minimálne od vzniku žurnalistiky takej, akú ju poznáme dnes, existovali médiá mainstreamové a alternatívne. Schopnosť rozoznať deliacu čiaru medzi relevantnou alternatívou a lacným politickým pamfletom sa síce zmenšuje, ale to nám nesmie brániť v tom, aby sme si rozšírili rozhľad pokiaľ možno čo najďalej za hranice súčasného status quo.

Táto kniha je vlastne zoznam. Vyčerpávajúci komentovaný zoznam. Bibliografia snáď všetkého, čo vyšlo z prostredia opísaného nižšie. Na prvý pohľad sa to môže javiť ako nudné čítanie, no opak je pravdou.

Takmer každý, kto za bývalého režimu nesúhlasil s existujúcim štátnym zriadením a politickým systémom, musel aspoň letmo pričuchnúť k tlačovinám vtedajšieho disentu. Na kolene vytvorené samizdaty plné protestu, vízií slobodnejších zajtrajškov a kritiky komunistických pohlavárov boli alfou a omegou odboja hlásiaceho sa k slobodnej občianskej spoločnosti, demokratizácii a západnej orientácii. Do istej miery sa nám toto všetko podarilo dosiahnuť.

Na prvý pohľad sa to môže javiť ako nudné čítanie...

No svet nie je čiernobiely a slobodná spoločnosť musí poznať aj odvrátenú tvár systému. A práve roky deväťdesiate priniesli so sebou zrod antiautoritárskeho hnutia, orientujúceho sa na princípy anarchizmu. To potieralo príliš skoro zvrhávajúci sa mladý československý kapitalizmus a prinášalo do verejnej diskusie mnohé nové témy, ako sú práva zvierat, ekológia, feminizmus, solidarita a ďalšie iné, spojené práve s kritikou rodiaceho sa establishmentu. A práve tam sa začína éra novodobého samizdatu, ktorú vyčerpávajúco mapuje táto publikácia.

Keďže toto hnutie bolo vecou prevažne mladých ľudí, úzko nadväzovalo na punkové prostredie, ktoré u nás žilo už za čias normalizácie podľa možností vlastným životom. Náš punk, inšpirovaný vývojom punku na západe, začal do seba vstrebávať mnohé prvky, ktoré odsúvali do úzadia jeho dovtedy prevažne zábavný rozmer a naplnili ho angažovanejším obsahom. A keďže punk nebol vždy iba o hudbe, tak sa v mnohých prípadoch cesty mladého antiautoritárskeho hnutia a punk rocku stretli na stránkach samizdatových tlačovín. Niektoré boli viac o hudbe, niektoré sa zasa viac venovali sociálnym a politickým témam. Ale cieľ bol jasný – hľadanie alternatív uprostred konzumnej spoločnosti a postupne korumpujúceho sa politického prostredia.

Kultovým periodikom bol časopis A-kontra...

„Místních časopisů, zinů apod. vycházelo během 90. let nepřeberné množství. Záběr těchto tiskovin byl na jednu stranu různorodý, na stranu druhou však byly obsahově velmi podobné. Více než časopisy nadregionálních organizací se však zaměřovali na subkultury, otiskovaly básničky a povídky, přebírali zajímavější články z mainstreamových médií, zveřejňovaly úvahy na ustálený okruh témat...“

Keďže celkový počet zmapovaných publikácií v tejto knihe tvorí cca 330 titulov rôznej kvality a zamerania, je nemožné venovať sa každému z nich. Preto je na mieste zmieniť sa tu iba o tých najvýraznejších.

Kultovým periodikom bol časopis A-kontra, ktorý bol istú dobu k dostaniu dokonca aj v novinových stánkoch. Má za sebou dlhú históriu a nejaké to číslo vyšlo ešte aj v tomto desaťročí. Za zmienku určite stojí aj kultový hardcore punkový fanzin Hluboká Orba. Ten bol dielom dnes už zosnulého gitaristu rešpektovanej punkovej kapely z Brna See You In Hell. Podarilo sa vydať tridsať čísel, a napriek tomu, že bol prevažne hudobný, nikdy sa nevyhýbal politickým a sociálnym témam. Práve naopak. Ďalším významným periodikom vychádzajúcim dodnes je štvrťročník Existence. Všetky takéto viac-menej stabilné publikácie dopĺňajú v zozname mnohé obskúrnejšie počiny ako boli časopis Sračka, Bravo girl pro otrlé, Antijátro, Vy nám taky, Ser na to! Panebože... či Seshit.

Najväčší boom takéto publikácie zažívali v deväťdesiatych rokoch. Cenzúra a obmedzená distribúcia informácií uvalená boľševikmi na všetko západné zanikla, takže politicky uvedomelejšia mládež začala koketovať s mnohými ľudskoprávnymi, emancipačnými a ekologickými témami. V dnešných dňoch vychádza omnoho menej publikácií, ale v porovnaní s minulosťou sú určite vyzretejšie. Ak hovoríme o tých prevažne hudobne zameraných, v Čechách sa ich dá nájsť viac, než sa to dá na Slovensku. Ale ani tu nemáme úplnú púšť.

Punk sa vždy voči niečomu vymedzoval.

Punk sa vždy voči niečomu vymedzoval. A ak sa dokáže voči niečomu vymedziť najlepšie, tak je to na zisku, chamtivosti a povrchnej sláve založený hudobný priemysel. A čosi podobné sa dá povedať aj o odkaze autentického anarchizmu a antiautoritárskeho postoja v súvislosti s establishmentom, čo sa prejavuje aj v jeho poňatí žurnalistiky.

„Stížnosti, kde koho zmlátili naziskinheadi, začali byt v anarchistických periodikách střídány výzvami k odporu. Ty se začali zhmotňovat nejprve v pořádání antifašistických demonstrací a od roku 1996 dostaly organizovanou podobu, když byla založena AFA. Do popředí se tak v anarchistickém tisku dostalo monitorování aktivit neonacistů, organizování aktivního odporu a vedení antifašistické propagace.“

Táto kultúra tvorená na kolene a často využívajúca formu détournementu žila/žije pod heslom Do it yourself. Preto zostane navždy autentickou a skutočným zrkadlom konzumnej spoločnosti, v ktorej panuje dojem, že kým nemá človek s ambíciou niečo vydávať za sebou bohatého sponzora, nedokáže urobiť nič. Opak je pravdou. Chce to iba trochu predstavivosti, snahy a hlavne pevné postoje a názory. Bohatý archív obsiahnutý v tejto publikácii je toho dôkazom.

Čítané 995 krát