pondelok, 01 august 2016 14:20

Časy zo second-handu

História a dejiny sú niečo, čo sa nás dotýka, ale istým spôsobom aj nie. Každý z nás prežíva svoje vlastné malé dejinné udalosti, tie veľké tvoria rámce našich životov. No skutočne veľké historické zmeny a prevraty ovplyvnia život každého bez výnimky.

Svetlana Alexijevič je bieloruská novinárka a spisovateľka, nositeľka Nobelovej ceny za literatúru 2015. Významnú cenu dostala za svoje reportáže a dokumenty, v ktorých neváhala pravdivo a bez posudzovania, priam až odsudzovania, zmapovať životy ľudí, ktoré ovplyvnila udalosť svetových rozmerov. Vojna, Černobyľ, rozpad Sovietskeho zväzu. Súhrn jej piatich kníh – Vojna nemá ženskú tvár, Poslední svedkovia, Zinkoví chlapci, Černobyľská modlitbaČasy zo second-handu. Koniec červeného človeka sú súhrnne označované ako Cyklus kníh o veľkej Utópii a človeku, ktorý sa v nej narodil. Ja som siahla po poslednej spomínanej.

Cítiť bolesť a ticho tých, ktorí rozprávajú.

„Rusko... Obtreli si oň nohy. Teraz mu môže dať po papuli každý. Premenili ho na západné smetisko obnosených handier, expirovaných liekov. Rárohy! Sme surovinový prívesok, plynový kohútik... Sovietska moc? Nebola ideálna, ale bola lepšia než to, čo je teraz. Dôstojnejšia.“

Prvá časť: Útecha z apokalypsy
Svetlana Alexijevič píše zvláštnym spôsobom. Píše, ale zároveň aj nie. Zaznamenáva spomienky a zážitky iných ľudí, v jej knihách cítiť aj bolesť a ticho tých, ktorí rozprávajú. Je to neobyčajná schopnosť, takto dokázať otvoriť ľudí a stať sa svedkom ich spovede, smútku, radosti...

Keď viacerí ľudia zažijú tú istú udalosť, neznamená to, že ju budú aj rovnako vnímať. Môže sa dokonca stať, že rozprávanie dvoch ľudí o jednom a tom istom môže byť úplne odlišné. Práve takéto rozprávania a príbehy tvoria knihu Časy zo second-handu. Koniec červeného človeka. Alexijevič ponúka možné pohľady, nie však závery, ani poučenia. Čitateľ si sám musí utvoriť v hlave jasno, povedať si, čo bolo dobré, a čo nie. A svet nie je čiernobiely, aby bolo možné vo všetkých prípadoch urobiť definitívny záver.

Z výpovedí všetkých oslovených ide nesmierna sila.

Svedkovia jednej epochy, rozpadu Sovietskeho zväzu, boli rôzni. Aj presvedčení komunisti, veriaci ideám a myšlienkam ideológie, ktorí nepopierajú, že „vtedy“ bola chudoba, no zároveň bolo každé povolanie potrebné a dôležitý bol obyčajný človek, pričom „teraz“ sú hlavným bohom peniaze. Obrovské rozdiely medzi ľuďmi väčšine z nich nepriniesli ani šťastie, ani životnú istotu. Kedysi sa čítalo a chodilo do divadla, dnes sa len zarába a kšeftuje. Tajomníčka okresného výboru strany, dôchodca, lekárka, vojak, úradník – každý má svoju pravdu o tom, čo bolo a čo je. Tým, že ide o autentické rozprávanie bez zásahov, z výpovedí všetkých oslovených ide nesmierna sila. Pričom to nie sú vždy len dopredu dohodnuté a nahrávané rozhovory, autorka ponúka aj útržky rozhovorov zachytených náhodne v uliciach miest.

Fascinujúcu, ale tak trochu až dojemnú a bolestivú úlohu v celom prevrate a v živote chudobných mala – saláma. Skutočne, ten všetkým známy mäsový výrobok, ktorý môže mať mnoho podôb. V ZSSR však toľko podôb saláma nemala, a tak sa práve ona stala istým spôsobom synonymom slobody, kapitalizmu a demokracie. Dostatok salámy však obyčajným ľuďom šťastie nepriniesol. Po zániku socialistického štátu bol síce výber salám bohatý, no ak si ju raz niekto nemohol kúpiť, demokracia mu ostávala naďalej rovnako vzdialená.

„Za čo ich nenávidia? Za hnedé oči, tvar nosa. Nenávidia ich len tak. Všetci u nás povinne niekoho nenávidia: susedov, fízlov, oligarchov... hlúpych Amíkov... Koho len chcete! V ovzduší cítiť veľa nenávisti... človeka, aby si lupou hľadal...“

Narodiť sa v ZSSR, to je diagnóza.

Druhá časť: Pôvab prázdnoty
Ako povedala jedna z rozprávačiek, narodiť sa v ZSSR, to je diagnóza. Najväčšou katastrofou, ktorú rozpad obrovskej krajiny priniesol, bola zmena vzťahov medzi ľuďmi. Dovtedy susedia a priatelia sa stali cudzincami. Až tak, že pre inú národnosť či vierovyznanie neváhali zabíjať. Predtým Sovieti boli odrazu Gruzínci, Abcházci, Čečenci, Azerbajdžanci, Arméni, Ukrajinci... Všetky nevraživosti a staré krivdy tlejúce pod povrchom vyplávali na hladinu. V tejto časti dominovali výpovede mladších ľudí, zmapované boli udalosti nielen dávno minulé, ale aj tie relatívne nedávne, od roku 2004.

Je nepochopiteľné, pre mňa ako čitateľku, ale podľa výpovedí aj pre väčšinu žien, ktoré to zažili, ako sa najmä mužské vnímanie zmení. Včera sme boli susedia, môj syn chodil s tvojou dcérou, dnes ti ale rozbijem hlavu a zničím majetok, lebo ty nie si ako ja... Ako je vôbec možné, že sme takí?

„Keď niekomu niečo začínam rozprávať, potom na tom mieste, o ktorom som hovorila, už nenachádzam nič. Je tam prázdno, tie spomienky stratím. Okamžite sa tam vytvorí diera. A treba dlho čakať, aby sa znovu vrátili. Preto mlčím...“

Rôznorodým rozprávaním bez moralizovania buduje autorka pred očami čitateľa veľmi plastický obraz krajiny, ktorá bola príliš veľká na to, aby ju ktokoľvek pochopil. Časy Sovietskeho zväzu boli bezstarostné, veselé, šťastné, duchovné; a zároveň bolestné, hladové, chudobné. Pravda je v podstate jedno i druhé a určite aj tretie, štvrté a piate. Pravda nie je len jedna, nie v takýchto prípadoch. Názor si musí urobiť každý sám. Práve pre tie rôzne skúsenosti rôznych ľudí je dielo Svetlany Alexijevič Časy zo second-handu - Koniec červeného človeka silnou, bolestnou a smutnou knihou, no zároveň je dielom, na ktoré sa jednoducho nedá zabudnúť...

• Meno autora: Svetlana Alexijevič
  • Národnosť: bieloruská
  • Knihu vydalo: Absynt