sobota, 16 júl 2016 17:39

Veľká vlna

Raz príde veľká vlna a všetko zničí. Nikto a nič nebude také ako predtým.

Tereza je mladá žena. Na vysokej škole v rodnom meste vyštudovala dizajn. Hľadala si prácu v odbore, no márne. Práca si ju našla sama, vlastne jej ju našiel Karol. Karol nijaký. Jednoducho iba Karol. Jeho ponuku nemohla odmietnuť. Háčik je v tom, že je nelegálna. A tak v sexi kostýmoch, vysokých lodičkách s červenou podrážkou zastrašuje ľudí, ktorí sú nenásytní a svojich obchodných partnerov či šéfov nenápadne, no systematicky okrádajú. Jej taktika? Jednoducho ich zláka na výraz bezmocnej paničky a keď sa obeť chytí, nadroguje ju, zavesí dolu hlavou a vyjednáva podmienky. Klientovi vráti ukradnuté peniaze a z dobre vykonanej práce má dobrý pocit. A tiež plus niekoľko tisíc eur na účte.

Jej práca je nelegálna.

Všetko ide podľa plánu, kým si na rohožke pred dverami nenájde polomŕtveho vtáka, neskôr mŕtvu mačku. Jej identita a práca, ktorú robí, je odhalená. Nepriateľa musí čo najskôr odhaliť a zneškodniť!

„Držím pod vodou hlavu známeho podnikateľa a počítam sekundy. Na hladinu vyskakujú vzduchové bubliny, mece sa, trasie sa. Telom mu prebehne kŕč. Až potom mu vytiahnem hlavu. Lapá dych, kričí, že nič nevie. Zlá odpoveď.“

Pozri sa do zrkadla

Postava Terezy je odrazom stavu dnešnej generácie tridsiatnikov. Znaky? Dlho bývajú s rodičmi, sú na nich počas štúdia na vysokej škole finančne závislí a s titulom v ruke si nevedia nájsť adekvátnu a uspokojivú prácu. Mladí ľudia majú problém nadviazať a udržať si priateľstvá. Nehovorím o tých virtuálnych, kde si s „priateľmi“ vypisujú o všetkom a pritom o ničom. Návštevy barov, nadväzovanie známostí s jediným cieľom – sexuálne sa vybiť. Neschopnosť byť šťastný a nepociťovať tlak spoločnosti.

Búri sa proti spoločenským pravidlám.

Ďalšou črtou Terezy, ako aj dnešných mladých ľudí, je, že sa len málo alebo vôbec nezaujímajú o iných. Prvoradé je pre nich ich vlastné pohodlie a kariéra. Osobné vzťahy a ich rozvíjanie zatláčajú do úzadia. Snažia sa byť nad vecou, no často je to iba maskovanie zmätenia, strachu, neschopnosti sa rozhodnúť a v živote sa niekam pohnúť. Mladí ľudia sa často búria proti spoločensky zaužívaným pravidlám (partner - vydaj deti - rodina - práca). Cez prsty sa pozeráme na ľudí, ktorí nechcú mať deti alebo založenie rodiny odkladajú na neskôr, ktorí uprednostnenia cestovanie a užívanie si života.

Klamstvá naše každodenné

Bartková nepriamo kritizuje našu neschopnosť odolávať tlaku médií. Médiá majú veľký vplyv na to, ako vnímame svet a dianie okolo. Môžeme sa chytiť do mediálnej pasce a uveriť v existenciu sveta, ktorý nám prezentujú. Je viac ako deprimujúce, ak mladý človek po prekročení prahu dospelosti, či po vysokej škole dostane od života poriadnu facku! Zistí, že skutočný život nie je taký bezstarostný a ružový, ako po celý čas vykresľovali médiá.

Veľká vlna Katsushika Hokusaia

Jednou z rebélií Terezy je aj veľké tetovanie na chrbte. Ide o obraz s názvom Veľká vlna (na pobreží Kanagawy). Ide o skutočný obraz od japonského umelca Katsushika Hokusaia, ktorý je považovaný za jedného z najtalentovanejších predstaviteľov umeleckého hnutia ukiyo-e (žáner farebnej tlače pomocou drevených doštičiek, alebo kociek, ktorý sa používal medzi 17. a 20. storočím). Tereza často rozmýšľa, aké by to bolo, keby prišla veľká vlna a zničila všetko, čo má. Obraz vlny cunami je metaforou pre výraznú zmenu. Keď sa stane vo vašom živote niečo, čo vás prinúti prehodnotiť ho.

Zistila, že diktát spoločnosti, ktorý dovtedy úspešne bojkotovala, jej vlastne vyhovuje.

Ako to bolo u Terezy. Čím skôr sa chcela odsťahovať z rodičovského bytu, pretože mala pocit, že ju tam všetko dusí a obmedzuje. Osamostatnila sa, mala „prácu“, ktorá jej zaručila vysoký životný štandard. Po istej skúsenosti si ale uvedomila, že bývanie s rodičmi vlastne nie je až tak zlé. Spoločenské konvencie a diktát spoločnosti, ktorý dovtedy úspešne bojkotovala, jej vlastne vyhovuje.

„Z hry na úprimné a vrelé rodinné vzťahy mi je zle. Som však rozhodnutá udržať negatívne pocity na uzde. Kedysi, ako dieťa, som bola voči nim razantnejšia. Žiadne predstieranie, žiadne divadlo. Výsledkom boli odstrihnuté Slávkine kučery, cukor vysypaný v tetinej kabelke, olej v ich topánkach, dokonca zdochnutá mačka v kufri ich auta.“

Nezviazaná spoločenským diktátom

Veľká vlna je útla kniha. Nič jej to však neuberá na posolstve, ktoré do sveta vyniesla. Jej štýl písania si rýchlo obľúbite. Ide priamo k veci, bez zbytočných kecov či sladkých rečičiek. Opisuje veci tak ako sú. Že žena nechce mať deti? No a čo? Je to jej vec. Že si ľudia radi doprajú sex bez záväzkov? To je život! Páčilo sa mi, ako vystihla problémy dnešných tridsiatnikov, ich svet a názory. Potešila ma aj nečakaná akcia na konci, kde čitateľa postaví do nepredvídateľnej situácie. Thumbs up!

• Meno autora: Alica Bartková
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 120