nedeľa, 10 júl 2016 19:02

Impérium

Impérium, to je Rusko. Sovietska veľmoc, Zväz sovietskych socialistických republík (ZSSR). Posledná mocnosť sveta združujúca rôzne národy a národnosti, rôzne krajiny. Obrovský svet riadený z jedného centra, z Moskvy.

Ryszard Kapuściński má s ruským impériom vlastnú autentickú skúsenosť, zopakovanú dokonca niekoľkokrát. Jeho rozprávanie v diele Impérium je preto výsostne osobným. Nerobí si nárok na univerzálne platné závery, hovorí o svojom videní a poznaní tejto krajiny, ktorá má na váhach sveta nezastupiteľné postavenie.

Nerobí si nárok na univerzálne platné závery, hovorí o svojom videní a poznaní Ruska

„Blízkosť hranice v nás stupňuje napätie, zvyšuje emocionálnu hladinu. Ľudia nie sú stvorení na život v hraničných situáciách, vyhýbajú sa im alebo sa usilujú čím skôr sa od nich oslobodiť. A jednako ich človek všade stretáva, všade vidí a cíti.“

Prvé stretnutie

Ryszard Kapuściński bol ešte dieťa, keď ho Impérium zasiahlo prvýkrát. Nie jeho vlastnou vôľou. Ich ďalšie stretnutia sa však diali preto, lebo on sám chcel. Rozhodol sa pre cestu Ruskom, putoval Transsibírskou magistrálou, ktorej cieľom bola Sibír. Studená, biela, smrťou hovoriaca zem. Keď putoval Impériom v roku 1967, prešiel sedem republík bývalého ZSSR: Gruzínsko, Arménsko, Azerbajdžan, Turkménsko, Tadžikistan, Kirgizsko a Uzbekistan a všetky ich svojsky popísal. V každej krajine vytiahol do popredia niečo špecifické, čo ho zaujalo. Knižka je preto plná zaujímavých ľudí, udalostí, ale aj historických faktov, ktoré sa človek na hodinách dejepisu či zemepisu v škole nedozvie.

Impérium = 22 miliónov kilometrov štvorcových, Slovensko ani 50 000 kilometrov štvorcových...

Z vtáčej perspektívy

Impérium v čase, keď ešte bolo Impériom, zaberalo 22 miliónov kilometrov štvorcových. Slovensko nemá ani 50 000 kilometrov štvorcových – to len na porovnanie. Ryszard Kapuściński si cestu do Sovietskeho zväzu zopakoval po viac ako dvadsiatich rokoch, na prelome rokov 1989/1990, kedy sa Impérium otriasalo v základoch. Európske štáty, ktoré boli satelitmi Sovietov, sa postupne oslobodzovali. Komunizmus padal na kolená. Čo na to ruská veľmoc?

„Keď som na jar 1989 čítal informácie, ktoré prichádzali z Moskvy, pomyslel som si: stálo by za to zájsť tam. (...) Práve vtedy, koncom osemdesiatych rokov, sa zdalo, že svet vstupuje do obdobia veľkých premien, do takej hlbokej a principiálnej transformácie, že neobíde nikoho, žiadnu krajinu ani štát, a teda ani posledné impérium na zemeguli – Sovietsky zväz.“

Druhá cesta spisovateľa mu priniesla ďalšie poznanie. Fascinovala ho napríklad výstavba chrámu Krista Spasiteľa, ktorý patril k dominantám Moskvy. Od myšlienky na stavbu po jeho vysvietenie prešlo 71 rokov, na poste najmocnejšieho muža krajiny sa vystriedalo niekoľko cárov. Chrám bol ukážkou okázalosti a bohatstva krajiny, ale aj schopnosti stavebníkov. No neexistoval dlho. Stalin ho v meste nechcel. Chrám dal vybrakovať a na jeho mieste schválil výstavbu Paláca sovietov. Mala to byť pompézna stavba, vyššia ako vtedy najvyššie budovy v Amerike, s Leninovou sochou na vrchole. Realitou je, že veľkolepý palác ostal stáť len na papieri a na mieste chrámu bol v čase návštevy Kapuścińskeho bazén... Aj tak vyzerala ruská realita.

Práve takýchto zaujímavostí je kniha plná, čo ju robí čitateľsky príťažlivou. Jej pútavosť však zvyšujú nielen veci, pri ktorých čitateľ tak akurát pokrúti hlavou, ale aj bolestné skutočnosti. Obrovský hlad na Ukrajine, ktorý spôsobil smrť desiatim miliónom Ukrajincov – a nešlo o to, že by v krajine nebolo čo jesť. To sa len jeden tyran rozhodol potrestať neposlušnosť. Tábory smrti, gulagy, v ktorých prišlo o život, zdravie alebo rozum množstvo „nepohodlných“ ľudí. Fascinujúce bolo rozprávanie o nociach za polárnym kruhom, mraze -35 stupňov, kedy človeka nezahreje ani ten najteplejší kožuch, ale aj reportérova návšteva Kremľa.

Rusko sa „dekolonizuje,“ a to nejde bez ústupkov a bez boja

„Na území tejto federácie žije niekoľko desiatok neruských národov a etník, ktoré čoraz zreteľnejšie manifestujú svoju opozíciu voči Moskve a čoraz dôraznejšie podčiarkujú osobitosť svojic záujmov. Tento prúd národnej emancipácie sa rozvíja so vzrastajúcou silou a lavínovitou rýchlosťou (...). Konflikt narastá.“

Pokračovanie trvá

Rusko v novodobej histórii je krajinou, ktorá sa „dekolonizuje“. Národy v nej obsiahnuté sa stávajú samostatnými, a to nejde bez ústupkov... a bez boja. Posledná časť knihy ostáva otvorená, keďže dejiny sú písané každý deň...

Napriek tomu, že pre nás, pre „civilizovaný“ národ sú niektoré napríklad sibírske skutočnosti nepredstaviteľné, z knižky vychádzalo akési vnútorné šťastie a vyrovnanosť. Možno práve jednoduchosť a žitie naplno napriek (trebárs) treskúcej zime je to pravé, čo by človek mal chcieť dosiahnuť, nie to, za čím sa ženie európsky svet. Dielo je okrem možnosti úžasného spoznania sveta, ktorý sa pre nás nachádza takmer za hranicami, aj dielom filozofickým, hovoriacim o ľudskom šťastí. Kedy stačí už len trochu v pokoji požiť...

Impérium od Ryszarda Kapuścińskeho odporúčam čitateľom, ktorých zaujíma dianie za hranicami našej vlastnej krajiny. Tým, ktorí chcú vedieť viac o mocnosti, v područí ktorej sme my sami existovali desiatky rokov.

• Meno autora: Ryszard Kapuściński
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt