pondelok, 04 júl 2016 14:52

Impérium

Zaujať čitateľa opisom je v porovnaní s rozprávaním príbehov náročná úloha. Zvlášť v dnešnej dobe, kedy sa všetko snažíme skrátiť či zjednodušiť. Všade, kde je to možné, využívame ako vyjadrovací prostriedok obraz.

Ryszard Kapuścinski bol známy poľský novinár, hoci pôvodne vyštudoval históriu. Pôsobil vo viacerých významných médiách, kde exceloval reportážami z rôznych kútov sveta. Patril medzi tých vyvolených, ktorí majú to šťastie (danosť?) byť v správnom čase na správnych miestach, teda tam, kde sa vždy niečo zaujímavé a pre budúcnosť dôležité deje. Navyše túto svoju schopnosť dokázal spájať s neuveriteľným darom udalosti aj zachytiť a sprostredkovať čitateľom. Nie je tomu inak ani v knihe Impérium.

Zaznamenáva svoje kontakty s impériom tak, ako prichádzajú a so všetkým, čo prinášajú.

Titul napovedá o obsahu len zdanlivo. Impérium je totiž taký široký pojem, že je ťažké, ba prakticky až nemožné obsiahnuť ho v celej jeho šírke. Oblastí a tém, ktorým by sme sa mohli venovať, je nespočetné množstvo. Ryszard Kapuścinski sa o nič podobné ani nesnaží. Jednoducho zaznamenáva svoje kontakty s impériom tak, ako prichádzajú a so všetkým, čo prinášajú. Dlžím ešte informáciu, o aké impérium vlastne ide. Mnohí už zrejme aj sami tušíte, že zrejme nepôjde o nič iné ako o Rusko. Ktorej inej krajine by mohlo v súčasnosti prináležať toto označenie...?

Keď chceme hovoriť o rozľahlosti impéria, v tomto prípade Ruska, musíme mať na pamäti nielen teritoriálny rozmer, ale aj mimoriadne významný rozmer dejinný. Kapuścinski začína svoje rozprávanie už v roku 1939. Ide o útržkové spomienky vtedy sedemročného chlapca. Podstatnejšiu časť tvoria reportážne záznamy a reportáže z cesty Transsibírskou magistrálou a návštevou mnohých krajín tvoriacich veľký Sovietsky zväz.

Sovietsky zväz bol často prezentovaný ako jeden veľký celok, ktorý sa podriaďuje vôli Moskvy a naozaj tomu tak bolo. No po prečítaní Kapuścinskeho zápisov nadobúda slovo impérium úplne nové dimenzie. To množstvo národov a krajín, rozsah ovládaného územia, veľkosť moci v rukách jednotlivca a dopad jeho vôle, resp. zlovôle je priam udivujúci.

Musíme mať na pamäti nielen teritoriálny rozmer, ale aj mimoriadne významný rozmer dejinný.

„Nie všetci si uvedomujú, že turecká predstavuje hneď po slovanskej najpočetnejšiu jazykovú skupinu v bývalom Sovietskom zväze. Uzbeci, Tatári, Kazachovia, Azerbajdžanci, Čuvaši, Jakuti, Dolgania, Karakalpaci, Kumyci, Gagauzi, Tuvanci, Urguji, Karačajevci, Chakasi, Čulymci, Altajci, Turkméni, Baškirci, Kirgizi, Balkarci, Nogajci, Turci, Šorčania, Karaimovia, krymskí Židia a Tofalovia, hovoria jazykmi tureckej skupiny. Uzbek s Tatárom, Kirgiz s Baškircom atď. môže hovoriť vlastným jazykom a navzájom si dobre rozumejú.“

Pri mnohých národoch budú neznalí pomerov otvárať oči a budú mať pocit, že si niektoré autor vymyslel. Budú premýšľať nad tým, aký až pestrý môže byť svet, o ktorom sme si mysleli, že ho poznáme. Treba však povedať, že autor nezostáva len pri opise reálií. Prináša aj množstvo postrehov, vlastných skúseností i skúseností ľudí, s ktorými prišiel do styku v súvislosti s impériom. Často sú to skúsenosti bolestné, hanebné, neuveriteľné, bizarné i úsmevné.

„V takom štáte ako bývalý ZSSR existoval iba jeden záujem – záujem totalitného štátu. Všetko mu bolo absolútne podriadené, všetky iné záujmy sa potláčali a ničili tým najradikálnejším spôsobom.“

Autor nezostáva len pri opise reálií.

Druhú najrozsiahlejšiu časť tvoria reportáže z obdobia medzi rokmi 1989 a 1991 a sú akýmisi návratmi na miesta, kadiaľ už raz prechádzal a približuje nám tak zmenenú situáciu, v akej sa tieto miesta ocitli. Už to nie je oceľové zovretie Moskvou, ale často chaos, v rámci ktorého sa každý snaží fungovať tak, ako vie. Každý je donútený reagovať na nové podmienky a prispôsobovať sa. Mnohí tento stav vnímajú pozitívne, mnohí sa s ním však vyrovnávajú ťažko a utiekajú sa k nostalgii. Charakteristika nových pomerov vrcholí v poslednej, najkratšej časti z rokov 1992/1993.

„Svetu hrozia tri pliagy, tri morové rany. Prvá pliaga – nacionalizmus. Druhá – rasizmus. Tretia – náboženský fundamentalizmus. Tieto tri pliagy majú rovnakú črtu, spoločného menovateľa – je to agresívna, všemocná, totálna iracionalita.“

Kapuścinskeho reportáže sú okrem skvelých opisov popretkávané množstvom úvah a komentárov toho, čo vidí, množstvom historických presahov a informácií. Sám hovorí, že dnes žijeme dobu, kedy stlačením pár klávesov získame obrovské množstvo informácií. Ja dodávam, že často tie informácie tvorí hlušina. V reportážach obsiahnutých v tejto knihe spomínanú hlušinu budete hľadať márne. Aj ten najzanedbateľnejší fakt tu má totiž svoje miesto. Z pestrých drobností si tak vytvoríte ucelený obraz krajiny i jej ľudí, nečakajte však, že bude úplný. Veď ide o impérium...

• Meno autora: Ryszard Kapuściński
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt