pondelok, 23 máj 2016 08:41

Zmena apetítu

Schudnúť na ideálnu hmotnosť už v priebehu šiestich týždňov? So zmenou apetítu je to možné!

Odborník na chudnutie Dr. Joe Colella vypracoval za roky svojej praxe dokonalý návod, ako behom pár týždňov dosiahnete svoju vytúženú hmotnosť. Mnohí z nás sa pri chudnutí dopúšťajú zásadnej chyby – namiesto zložených sacharidov konzumujeme najčastejšie jednoduché sacharidy, vďaka ktorým rýchlejšie vyhladneme a sme nešťastní z neúspechu. Alebo radšej hladujeme, čím naše telo uberá z uložených tukov a jeme sami seba, no v momente, keď zase začneme normálne jesť, dôjde k takzvanému jojo efektu a všetky kilá naberieme naspäť.

Všetko je vo výbere správnej stravy.

Podľa tohto experta je všetko vo výbere správnej stravy. Namiesto bielej ryže by sme mali siahnuť po jej zdravšom variante - hnedej ryži -  alebo by sme mali vymeniť ovocné šťavy za celé ovocie a zeleninu. Jednoduché sacharidy (biele zemiaky, ryžu alebo chlieb) naše telo dokáže vstrebať oveľa rýchlejšie a následne sa v ňom prudko zdvihne hladina glukózy. Trávenie zložených sacharidov (bataty, celozrnná múka, ovocie a zelenina) si vyžaduje dlhší čas, vďaka čomu sa sacharidy uvoľňujú pomalšie a my nie sme každú chvíľu hladní. Jete do sýtosti a zároveň sa cítite fit.

Pomocou šesťtýždňového jedálneho lístka skombinovaného s cvičením by vaše telo malo byť zdravšie a pomaly strácať na váhe. V knižke nájdete okrem odporúčaných jedál aj presné cviky, recepty a spôsob, ako sa vyvarovať nástrahám počas šiestich týždňov chudnutia. Autor taktiež radí, čo po tomto čase jesť, aby sa zhodené kilá nevrátili späť aj s bonusom. Ak raz začnete s touto diétou, je na celý život. Nemôžete s ňou zo dňa na deň prestať alebo začať znova konzumovať jednoduché sacharidy.

V niektorých bodoch musím s autorom jednoznačne súhlasiť.

„Nech už na hlad zareagujete akokoľvek, či už sa mu poddáte hneď v prvý deň, alebo ho prečkáte celé tri mesiace, signalizuje problém, dôvod, prečo je nízkokalorická diéta odsúdená na neúspech. Pozrime sa, kde sa hlad berie. Keď obmedzíte prísun kalórií alebo zintenzívnite cvičenie, hladina glukózy klesne. Krvný obeh roznáša túto látku k jednotlivým bunkám tela. Do ich vnútra prenikne vďaka inzulínu. Takto prebieha vyživovanie ľudského tela. Tak ako auto potrebuje nepretržitú dodávku benzínu, aj organizmus si vyžaduje ustavičné zásobovanie krvným cukrom.“

V niektorých bodoch musím s autorom jednoznačne súhlasiť. Okrem konzumovania zložených sacharidov a cvičenia odporúča napríklad vypiť takmer 2 litre vody denne, poriadne sa v noci vyspať a nesladiť kávu alebo čaj. Všetko nie je len o konzumácii správneho jedla, ale aj o životospráve nášho organizmu a taktiež o správnom cvičení.

Pokiaľ vás trápi nadváha a chceli by ste túto zmenu apetítu vyskúšať, tak vás vopred musím upozorniť, že si poriadne siahnete do vrecka. Potraviny ako extra panenský olivový olej, karamelový sirup bez cukru, morčacie fašírky, pšeničná pita alebo balzamikový ocot sa nemusia nachádzať v každom obchode a môže nastať problém s ich zaobstaraním.

Nehovoriac o presne predpísanom množstve na gramy, čo autor uvádza v knižke. Je takmer nemožné si presne pripraviť predpísaný počet gramov jedla na raňajky, desiatu, obed, večeru a občerstvenie po večeri. Ja sama by som nedokázala fungovať dlhé týždne na tejto príliš zdravej strave bez konzumácie akýchkoľvek zemiakov alebo cestovín. Naopak, cviky, ktoré autor servíruje vo svojej knižke, sú pomerne jednoduché a efektívne, no na realizáciu drvivej väčšiny z nich je potrebné navštíviť fitko. Chodiť do fitness centra aj niekoľkokrát do týždňa a pravidelne môže mnohým spôsobiť problémy.

Celá diéta je rapídna a je ju naozaj náročné zvládnuť.

„Ľudia často nevedia, ako majú zareagovať, keď zistia, že priateľ, člen rodiny alebo niekto z najbližších robí vo svojom živote veľké zmeny. Niektorí sa dokonca cítia ohrození, keď milovaný človek pristúpi k opatreniam, na ktoré sami nie sú pripravení. To je však už ich problém, nie váš.

Čo si odnesiete z tejto knižky, je na vás. Niektoré nápady na lepšiu životosprávu a chudnutie musím u autora vyzdvihnúť, no celá táto diéta je príliš rapídna a je náročné ju vydržať. Ak si nevážite každé jedlo dňa alebo nepočítate množstvo sacharidov a tukov na každom balíčku jedla, bude podľa mňa nemožné ju vôbec poctivo dodržať. Nehovoriac o niektorých jedlách, ktoré musíte povinne jesť, no nezoženiete ich na každom rohu.

• Meno autora: Joe Colella
  • Počet strán: 320
  • Dátum vydania: utorok, 19 január 2016