štvrtok, 19 máj 2016 20:39

Nikto sa neskryje

Hádate sa s partnerom, riešite smrť v rodine, sedíte na záchode, vaše financie sú stále v debete, nadávate na svojho šéfa, chystáte šteklivé prekvapenie, alebo len bežne konverzujete... K čomu z uvedeného potrebujete divákov či poslucháčov? Môžete ich mať pri všetkom, čo robíte. Aspoň to tvrdí Edward Snowden.

V skratke predstaviť Edwarda Snowdena je vlastne jednoduché. Slovami usmiatej moderátorky z úvodných tridsiatich sekúnd, ide o mladého Američana, ktorý zverejnil tajné informácie amerických spravodajských agentúr a následne požiadal o azyl v Moskve. Kvôli úsmevu sa už nedozvieme, že ide o nadpriemerne inteligentného, mimoriadne rozhľadeného mladíka, ktorý bol bez akademického vzdelania schopný vypracovať sa za pár rokov na špičku vo svojom odbore a prešiel v subdodávateľských službách amerických spravodajských agentúr takmer celý svet.

„Odpovedal stručne, jasne a výstižne. Neuchyľoval sa k žiadnym divokým odbočkám, nepúšťal sa do vysoko nepravdepodobných fabulácií, ktoré zvyčajne signalizujú, že máte dočinenia s citovo nevyrovnaným či psychicky narušeným človekom. Bol vyrovnaný, sústredný a sebavedomý.“

Aj keď je primárne zameraný na situáciu v USA, nemôžeme sa tváriť, že nás sa to netýka.

Glenn Greenwald je americký právnik a novinár na voľnej nohe, ktorý sa stal známym najmä spoluprácou s Edwardom Snowdenom. Prináša nám to, o čom médiá mlčali, resp. to nepokladali za dôležité. V dnešnej dobe zrejme viac netreba. Ideálne je, ak sú informácie heslovité, efektne podané a požuté do stráviteľnej podoby. Nemáme čas sústreďovať sa na podrobnosti, ísť po podstate, klásť sebe a iným otázky. Práve túto skutočnosť autor často vo svojej knihe zdôrazňuje. Aj keď je primárne zameraný na situáciu v USA, nemôžeme sa tváriť, že nás sa to netýka. Podobná situácia je, alebo minimálne hrozí, v každej krajine. Ak je raz niekto pri moci, snaží sa udržať sa pri nej čo najdlhšie, ak mu k tomu poslúži sila a on má k nej prístup, môže ju použiť, ak informácie, môže konať rovnako.

„Štáty sa navzájom odpočúvajú už celé stáročia, pričom ide aj o spojencov, to nie je nič nové a nestojí to za väčšiu pozornosť, hoci napríklad zistenie, že NSA už roky odpočúva súkromný mobilný telefón nemeckej kancelárky Angely Merkelovej, vyvolalo nemalý rozruch. Na tom nie je nič zvláštne. Zvláštnejšie je však, že politici sa začali búriť proti hromadnému odpočúvaniu stoviek miliónov ľudí, až keď zistili, že terčom odpočúvania sú oni sami.“

Médiá ostro kritizuje za ich nečinnosť, autocenzúru, podlízavosť a nadbiehanie.

Greenwald však nezostáva len pri pranierovaní politikov a vlád. Obracia sa i na médiá a ostro ich kritizuje za ich nečinnosť, autocenzúru, podlízavosť a nadbiehanie tomu, kto je aktuálne pri moci. Niekoľkokrát zdôrazňuje potrebu slobody a jej zachovania. Ak si uvedomíme, čo všetko nám priniesol internet či komunikácia každého druhu, uvedomujúc si i negatíva, musíme žasnúť. Spoločným menovateľom je sloboda. Sloboda vyberať si, čím, kedy a ako sa budem zaoberať, kým alebo čím a prečo budem.

„Len vo chvíli, keď si myslíme, že nás nik nesleduje, máme skutočnú slobodu a voľnosť experimentovať, posúvať hranice, spoznávať nové myšlienky, spoznávať seba samého. Na internete bolo donedávna skvelé najmä to, že umožňoval ľuďom vyjadrovať sa a konať anonymne, čo je nevyhnutnou podmienkou na skúmanie vlastnej osobnosti.“

Kniha je členená do viacerých častí. Všetko začína chronologickým rozprávaním od prvého kontaktu, získavanie si vzájomnej dôvery až po nadviazanie spolupráce. Rýchle časti, kde pomaly nestíhate sledovať dej, všetko sa deje akoby za behu, sa striedajú s nekonečným opakovaným zdôvodňovaním ich činu. Najprv ma to otravovalo, no potom som si uvedomila, že ich situácia naozaj bola taká. Rýchlym činom jednoducho muselo predchádzať hlboké vnútorné prežívanie a uvažovanie. Museli sa pripraviť na množstvo otázok, väčšinou nepríjemných a najlepšou prípravou je predsa pýtanie sa a odpovedanie samému sebe. Zaujímavým ozvláštnením boli autentické snímky z prezentácií, resp. grafy, na ktorých vidíme a hlbšie si uvedomujeme, čo vlastne tvorí hustú sieť spravodajských služieb.

Strhol v nej masku politickým subjektom i jednotlivcom bez ohľadu na ich politickú príslušnosť.

„...bolo treba písať nebojácne, nekompromisne zamietať trápne výhovorky, vydržať zastrašovaciu kampaň, neochvejne obhajovať správnosť Snowdenových činov, jednoznačne odsúdiť NSA.“

Green priniesol zaujímavú výpoveď o svete a dobe, v ktorej žijeme, strhol v nej masku politickým subjektom i jednotlivcom bez ohľadu na ich politickú príslušnosť. Snaží sa vystupovať nestranne, nestavia sa do pozície obete, naopak, triezvo hodnotí a komentuje danú problematiku. Ponúka zároveň svoj subjektívny názor a vyzýva čitateľa na neustále hodnotenie a ostražitosť. Píše pútavo s dôrazom na čitateľa. Ak by sme opomenuli, že ide o rozprávanie skutočných udalostí, o predstavenie reálnych dokumentov, zostal by nám stále zaujímavý, často napínavý príbeh z novinársko-spravodajského prostredia. Problém je však tak vážny, že to pri všetkej vôli opomenúť nemôžeme. Bohužiaľ. Ľudia vždy nájdu spôsob, ako si znepríjemniť život.

• Meno autora: Glenn Greenwald
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 312