štvrtok, 12 máj 2016 10:10

Tý potvoře to nedaruju

Imogen Tateová sa po krátkej práceneschopnosti vracia na vedúcu pozíciu vo svojom módnom časopise. Keď zistí, že jej niekdajšia asistentka je viac-menej vo vedení redakcie a že z jej tlačeného časopisu urobili webovú aplikáciu, musí si vybrať. Buď si zoberie všetky svoje zápisníky a prenechá vedenie internetovej generácii, alebo bude bojovať a naučí sa všetko o svete hashtagov, tweetov a selfíčok.

Štyridsiatnička Imogen sa akurát vrátila po šesťmesačnej pauze do redakcie časopisu Glossy, ktorému šéfuje. Vo svojej kancelárii však objaví mladú Evu Mortonovú, ktorá jej kedysi robila asistentku. Tá sa vrátila do časopisu, aby zodpovedala za digitálny obsah Glossy, ktorý sa zmenil na aplikáciu. Viac ako kvalitné články v ňom teraz riešia to, aby si ľudia čo najjednoduchšie mohli kúpiť oblečenie, ktoré tam nájdu.

Keď dievčatá ťahajú nadčasy, hodia si šlofíka, kde sa dá.

Nikto z jej starých kolegov už v práci nie je, ich miesta zaujali dravé dvadsiatničky, ktoré sú ochotné písať deň aj noc. V redakcii pracujú všetci v jednej miestnosti a Eva, ktorá riadi celý tím, by bola najradšej, keby všetci pracovali nonstop. Obedy mimo budovu tiež neprichádzajú do úvahy, všetko si objednávajú online. Imogen sa tak vracia do úplne iných podmienok, než na aké bola zvyknutá. Skončili sa jej dobré časy, keď sedávala na prehliadkach v prvom rade, keď lietala v prvej triede alebo keď mohla usporadúvať nákladné večierky.

„Lidi stvořili internet, ale ve skutečnosti mu nerozumějí. Ani já jsem tak úplné nevěřila, že náš podnik uspěje.”

Imogen však nie je ten typ, ktorý by sa nevedel prispôsobiť. Aj keď sa musela vysporiadať s rakovinou pŕs, všetko sa snaží zvládať až nadmieru dobre. Eva ju chce očividne vyšachovať a robí to čoraz zákernejšie. V niektorých situáciách by sme ju už najradšej skonfrontovali, ale Imogen len zatne zuby a bojuje férovo ďalej.

O vtipné momenty tu vôbec nie je núdza.

Aj napriek tomu, že má Imogen vyše štyridsať, nechýba jej mladícky elán, s ktorým sa snaží zvládať prácu, manželstvo a materstvo, ale aj pustiť sa do boja s internetom. Veľmi autenticky popisuje všetky problémy pri osvojovaní si jednotlivých sociálnych sietí a veľmi hravo začne používať internet v každodennom živote. Zistí, že nie je jedinou ženou v strednom veku, ktorá rieši podobné problémy s mladšími nadriadenými.

„@GlossyImogen: Ahoj, Twittere! Začínám twerkovat.
@GlossyImogen: Ahoj, Twistere! Začínám tweetovat.
@GlossyImogen: Tohle jsem vůbec nechtěla říct. Twittere, ne Twistere. Omlouvám se.”

Knihu Tý potvoře to nedaruju napísali dve dámy, ktoré sa vo svete módy a médií skutočne vyznajú. Lucy Sykesová je stylistka, redaktorka a šesť rokov bola riaditeľkou Marie Claire. Má taktiež vlastnú kolekciu detského oblečenia. Jo Piazzaová je šéfredaktorkou Yahoo Travel a prispieva na stránky mnohých novín a časopisov ako New York Times a Glamour. Na konte má už aj viaceré knižné tituly.

„Na další stránce se jí otevřela možnost zapsat se do prvího kurzu, HTML s CSS. Tyto zkratky Imogen na první pohled nic neříkaly a chvíli se bavila tím, že vymýšlela jejich možné významy. Hodně tmavě modré lakýrky, cudně střižená sukně…”

Kniha je veľmi pútavá a plná zaujímavých momentov zo sveta módy.

Tý potvoře to nedaruju ukazuje, ako to vo svete módnej branže chodí, aký dravý svet to v skutočnosti je. Nie je však až taký krutý, ako to bolo zobrazené v románe Diabol nosí Pradu, s ktorým je román porovnávaný. Imogen musí byť sympatická naozaj každému a aj napriek tomu, že je zvyknutá na prepych, v súkromnom živote je len obyčajnou matkou a manželkou.

Okrem toho je veľmi príjemná kolegyňa, priateľka a za svoju milú povahu vďačí aj veľkému počtu známych, ktorí ju zbožňujú. V práci sa aj napriek tomu stala outsiderom a starým dinosaurom a musí riešiť existenčné problémy. Je zaujímavé sledovať, ako sa naozaj zlé veci môžu stávať aj veľmi dobrým ľuďom. Priznám sa, že takúto oddychovku som nečítala už veľmi dlhú dobu. Kniha ukazuje svet módy vo veľmi lichotivom svetle, cez Imogen je nám akýsi bližší a uveriteľnejší. Popritom je román plný múdrostí a necháva priestor na zamyslenie sa nad vlastnou nahraditeľnosťou a prístupom k nepriateľovi.

Táto kniha je pre všetkých, ktorí chcú vstúpiť do ženského sveta módy a médií a popritom sa dozvedieť o skutočných životoch žien, ktoré sa v ňom pohybujú. Ak práve začínate spoznávať svet sociálnych sietí alebo sa v ňom pohybujete ako ryba vo vode, určite si nenechajte ujsť tento ľahko čítajúci sa román, ktorý vám ukáže online svet v úplne inom svetle.

• Meno autora: Lucy Sykesová a Jo Piazzaová
  • Knihu vydalo: Metafora
  • Počet strán: 372