streda, 04 máj 2016 11:28

Cez ploty

Vydať knihu mailov dvoch ľudí sa aj pri troche zhovievavosti môže zdať pritiahnuté za vlasy. Ak si uvedomíme, aký typ komunikácie tvorí väčšina pošty, ktorá k nám prichádza, pocit pritiahnutosti sa ešte znásobuje. No keď ide o korešpondenciu verejne známej osoby narodenej v Terezíne a mladého národného socialistu, minimálne zbystríme pozornosť.

Za knihou s poetickým názvom Cez ploty stojí Fedor Gál, resp. on je ten, kto vydanie mailových textov inicioval. Fedora Gála, sociológa, prognostika, intelektuála, jednu z tvárí a vedúcich osobností Novembra 89, hádam ani netreba obzvlášť predstavovať. Aj keď žije v Prahe, neprestal citlivo vnímať dianie na Slovensku a (chvalabohu) nevykorenil sa. Druhým, vďaka ktorému sa vôbec vzájomná komunikácia začala, je Matej (sám si želal zostať v anonymite).

Matej, podľa vlastných slov bývalý pravičiar, čitateľ Domina fórum, .týždňa a tradičných mienkotvorných denníkov, absolvoval prerod a stal sa z neho presvedčený národný socialista. Na jeseň 2009 sa rozhodol napísať Fedorovi Gálovi, aby sa konfrontoval s človekom, ktorého názor má preňho istý význam, ak nie váhu. Sám objasňuje svoje dôvody hneď v prvom maile.

Ide im len o vzájomný dialóg.

„Hlavným (dôvodom) bola asi snaha o porozumenie, pretože tak ako sa vy snažíte porozumieť ,nám´ naprieč dejinami, tak sa ja snažím porozumieť Židom a tiež sa mi to neveľmi darí.“

Vzájomná výmena mailov/názorov teda trvala s kratšími či dlhšími prestávkami niečo vyše 6 rokov. Počas čítania som nadobudla pocit, že sa dostali od počiatočného Fedorovho otrávenia a mladíckej nasratosti k istej forme akceptácie a pri vzniku knihy až k spolupráci.

Témy sa striedajú a odvíjajú na základe toho, čím sú aktuálne ovplyvnení. Mateja zaujíma Gálov názor na myšlienky, ktoré Matej práve číta, zaoberá sa nimi a snaží sa konfrontovať závery, ktoré často len preberá. Gál často pôsobí dojmom ostrieľaného harcovníka, nenechá sa zatiahnuť do z môjho pohľadu priehľadných prekáračiek. Časom som nadobúdala pocit, že sa z neho stáva akýsi mentor, nenásilne sa snažiaci usmerniť zverenca – ten to väčšinou odmieta. Obidvom to však vyhovuje. Veď ako často zdôrazňujú, ide im len o vzájomný dialóg.

„Rozprávame sa o veciach, ktoré visia vo vzduchu. Obaja sme inde vo svojich pohľadoch na svet a obaja máme zrejme svoju ,čitateľskú obec´. Hodnota nášho dialógu spočíva v tom, že vôbec prebehol.“

Stretnutie dvoch svetov, nielen tých myšlienkových, môže byť obohacujúce pre obidve strany.

Stretnutie dvoch svetov, nielen tých myšlienkových, môže byť obohacujúce pre obidve strany. To, čo je pre jedného samozrejmé, je pre toho druhého zvláštne či dokonca deviantné. Zdanlivo nespojiteľné zrazu dokáže vedľa seba existovať. Prívrženec totalitarizmu (už vidím, ako by Matej krútil hlavou) sa dokáže rozprávať s mužom, pre ktorého sú hodnoty demokracie neoddeliteľnou súčasťou života. Je zaujímavé sledovať, ako samotní aktéri vnímajú situáciu, do ktorej sa dostali. Rovnako ako zvláštnu atmosféru radosti (?) pri výmene niektorých postrehov. Myslím, že na oboch mali ich maily (je to asi silné slovo) povznášajúci charakter. Minimálne taký, aký som mala ja pri poznaní, že existujú ľudia, ktorí hľadajú, zdieľajú a premýšľajú o veciach, pričom nejde o hlúposti typu, dnes som jedol toto a obliekla som si hento...

„Neklamme sa. Tí pôjdu k voľbám, keď sa budú môcť pomstiť volebnými lístkami za matky, čo utierajú penzistom na Západe zadky, za naše sestričky v bordeloch, za otcov, čo žijú z ruky do úst a dožívajú pri fľaške, za ukradnutú identitu, za dezinterpretované dejiny...“

Často budete mať chuť reagovať.

K svetom oboch mužov mám blízko. S Gálom zdieľam väčšinu názorov, s Matejom ma spája rovnaký rok narodenia a teda i spoločné pocity tridsiatnikov vnímajúcich a fungujúcich v tomto našom čudnom svete. Tým, ako je kniha koncipovaná, sa čitateľ dostáva kdesi na pomedzie spomínaných dvoch svetov. Bude čisto individuálne, ku ktorej strane sa bude prikláňať. Často bude mať chuť reagovať, no rovnako často bude rád, že môže situáciu len pozorovať.

Všetci žijeme v akýchsi uzavretých bunkách, staráme sa o seba, stretávame sa len s ľuďmi podobného zmýšľania a razenia, ako sme my sami. Radi sa delíme na my a oni a pritom si ani neuvedomujeme, že v prostredí sebautvrdzovania zabúdame mať otvorené oči, uši i srdcia. Vydavateľstvo Absynt do týchto našich svetov vstupuje a prináša opäť útlu, no o tom hodnotnejšiu publikáciu. Jej hodnota tkvie predovšetkým v tom, že nás nebadane potichu vychováva. Učí nás pristupovať k ľuďom bez, u nás tak častých, predsudkov. Ukazuje, že ak potlačíme krv v našich očiach, zložíme zbrane v akejkoľvek podobe, môžeme sa vcelku dobre porozprávať. Nemusíme pri tom navzájom súhlasiť, často sa nemusíme ani pochopiť, no môžeme sa o to pokúsiť. Uškodiť to nemôže. Slovami Fedora a Mateja: Kým sa rozprávame, nebijeme sa. Čítajme, premýšľajme a rozprávajme sa.“

• Meno autora: Fedor Gál
  • Knihu vydalo: Absynt
  • Počet strán: 144