utorok, 26 apríl 2016 08:41

Lahodne s Ellou

Žijeme v dobe, kedy sa ľudia začínajú oveľa viac zaujímať o to, čo jedia, akým spôsobom sa potraviny dostali na ich stôl a koľko chémie a často i utrpenia sa skrýva v každom súste. K našej uvedomelosti prispela svojou troškou aj Ella Woodwardová so svojím inšpiratívnym príbehom.

Svoje rozprávanie začína priznaním k závislosti od sladkostí, ktorá bola jej realitou pred niekoľkými rokmi. Cukríky, čokolády zajedala zmrzlinou a cudzie jej neboli ani rýchlo pripravované polotovary vyprážané v trikrát prepálenom oleji. Obrovský zlom v živote mladej úspešnej modelky prišiel s diagnostikovaním zriedkavého ochorenia – syndrómu posturálnej tachykadie – ktoré ju úplne vyradilo zo života, aký poznala predtým a väčšinu času preležala s pocitmi silnej únavy v posteli. Keď človek zbežne prelistuje jej knihu a vidí všetky jej fotografie so širokým úsmevom, nechce veriť, že ide o človeka s chronickým ochorením. Aké je teda jej tajomstvo?

Odporúčam ju najmä tým, ktorí s vegánstvom nemajú veľa skúseností, ale majú odvahu pustiť sa do jednoduchých receptov.

„Existujú však potraviny, ktoré nikomu veľmi neprospejú a mali by sme ich jedávať čo najmenej. Mám na mysli hlavne rafinovaný cukor, upravované potraviny, prídavné a konzervačné látky, lepok a mliečne produkty.“

Nakoľko jej lekári nevedeli pomôcť do takej miery, aby mohla opäť cestovať a venovať sa naplno rodine a priateľom, pustila sa vlastnou iniciatívou do hľadania riešenia. Našla ho vo vegánskej strave. Využila fakt, že naše chuťové poháriky sa novým chutiam po čase prispôsobia a zo zarytej odporkyne zeleniny sa stala milovníčka kelu a kapusty. A to všetko predovšetkým vďaka postupnému zlepšeniu jej ochorenia. Dnes je v lepšej kondícii ako kedykoľvek predtým, veselo ujedá z datľových bonbónov a osvetu šíri aj prostredníctvom svojho blogu a viacerých kníh.

„Zmrzlina pripravená len z banánov je asi ten najneuveriteľnejší recept, aký sa mi kedy podarilo vytvoriť. Musím sa vám priznať, že keď som ho vyskúšala prvý raz, doslova som tancovala po kuchyni a spievala od šťastia, lebo výsledok naozaj chutil ako zmrzlina.“

Zo zarytej odporkyne zeleniny sa stala milovníčka kelu a kapusty.

Napriek tomu, že Lahodne s Ellou je primárne kuchárska kniha, je príjemné ňou listovať a len tak si niečo prečítať. Na začiatku nájdete jej príbeh a skvelý návod ako začať s vegánskou stravou – ktoré potraviny by ste si mali nakúpiť do komory, aby ste sa už nikdy nevyhovárali, že nič zdravé nemáte poruke. Pokračuje receptami rozdelenými do kategórií, ako obilniny, strukoviny, zelenina či ovocie. Nechýbajú ani ovocné smoothies, príklad celodenného menu a tipy ako pripraviť občerstvenie na oslavu či piknik. To všetko je popretkávané krásnymi fotografiami – niektoré zaberajú celé strany, iné sú iba drobnými štvorčekmi z Ellinho instagramu – a komentármi jej vďačných a spokojných čitateľov. Samozrejmosťou je priehrštie dobrých rád a tipov navyše. Jediným negatívom je podľa mňa to, že fotografie konkrétneho jedla nenájdete pri každom recepte.

„Veľmi rada robím rizoto tak, že pečenú koreňovú zeleninu polejem zmesou kokosového oleja a citrónovej šťavy a túto lahodnú roztlačenú zeleninu potom zmiešam s pohánkou. Dostanete rozhodne jedno z najlepších jedál na svete.“

Samozrejmosťou je priehrštie dobrých rád a tipov navyše.

O čom by však bola recenzia na kuchársku knihu, ak by som na vlastných chuťových bunkách neotestovala jej obsah. A tak sa stalo, že som im skutočne ulahodila pomocou šošovicovo-cuketového šalátu s mätou, brokolice s tahini dresingom a mangovej peny s kešu orieškami. Najjednoduchšou cestou k spriateleniu sa s vegánskym jedlom je podľa mňa začať sladkosťami, keďže fanúšikmi ovocia a orechov je mnoho ľudí, bez ohľadu na preferencie v stravovaní. To, že sú tieto maškrty (ako pravdepodobne všetky recepty od Elly) ľahšie stráviteľné a zdravé vám napovie pocit ľahkosti a veľký príval energie. A ak máte zopár kíl navyše, Ella vám pomôže aj s nimi. Čo viac si môže človek želať od jednej nenápadnej kuchárskej knihy? Odporúčam ju najmä tým čitateľom, ktorí s vegánstvom nemajú veľa skúseností, ale majú odvahu pustiť sa do jednoduchých receptov.

• Meno autora: Ella Woodwardová
  • Knihu vydalo: Tatran
  • Počet strán: 256