sobota, 26 marec 2016 20:38

Ilúzia.

Pretaviť vlastné pocity a videnie sveta do veršov, to je vždy riziko. Človek ide s kožou na trh. A trh, ako vieme, je nemilosrdný. Reaguje len na dopyt a ponuku. Stačí to však?

Poézia je životný nadštandard. K prežitiu ju nepotrebujeme, dá sa bez nej dýchať, študovať, pracovať, rásť, milovať – jednoducho žiť. Je však niečím, čo občasnú šedivosť bytia dokáže rozjasniť farbami. Poézia a krásno schované v slovách sú bonusom, ktoré dostávame, aby to na tom svete bolo krajšie.

Poézia je životný nadštandard

Pestrosť svojho videnia pretavila do slov mladá bratislavská autorka Lucia Mandincová. Zbierka Ilúzia. je jej prvou knižnou publikáciou, Lucia je doma skôr vo svete farieb. Výtvarníčka a fotografka, ktorá podľahla kúzlu slov. Žurnalistka. To všetko v jednom. Zbierku obohacujú jej autorské kresby, šialene farebné, ale pozor, nedajte na prvý dojem. Hľadajte a nájdete: obsahujú toho viac, ako sa na prvý pohľad zdá. Sú to obrázky/koláže, sú výpoveďou rovnako zaujímavou ako samotné verše. Tie sú rozdelené do štyroch samostatných celkov.

Straty a nálezy
Mladá žena vypovedá o tom, čím žijú mladé ženy. I mladí muži. Ľudia ako takí, dá sa povedať, na veku napokon až tak nezáleží. Vzťahy medzi pohlaviami sú plné nepochopenia a otázok, preto aj jej videnie sveta, ktoré to všetko tlmočí čitateľom, je reflexiou života. Ako sa to pri básňach stáva, potrebujú nielen oči, ale aj ústa. Čítajte si ich nahlas a pomaly, niektoré len takýmto spôsobom dozrejú. K tým, ktoré ma najviac zaujali, patria Bizar-Dno a V ústach vyschlo.

„Sliním aj prskám si tu aj nie si / Vnútri ťa cítim tak prosím kde si? / Inde kdesi.“

Jej poetické videnie sveta je svojskou reflexiou života

Morálne zárezy
Dvojica je základ, na ktorej stojí svet. Svet, to je však omnoho väčší počet identít. Spoločnosť ako taká a naše bytie v nej ponúkajú témy, ktoré sú svojím charakterom ťaživejšie ako témy partnerské. Druhá časť útlej knihy je hlbšou životnou reflexiou na existenčné problémy, ľudskú morálku a pokrytectvo zároveň. Autorka má rada protiklady a protirečenia, ktoré sa nebojí klásť na jednu úroveň. Umelecký zámer, ktorý nám neostáva nič iné ako celkom jednoducho rešpektovať. Lucia rozhodne nie je optimistkou, minimálne podľa veršov vybraných do zbierky nie. Poézia je mŕtva, nech žije poézia?

„Všetci sme vinní / Len vina je nevinná“

Prírodné úkazy
Podprahové odkazy najmä na kultúru, ale aj na politiku. Dehonestácia prírody a ľudský element v nej. Lucii Mandincovej nie sú ľahostajné katastrofy, ktoré my ľudia spôsobujeme svetu. Inšpirované zrením, bohatosťou a plnosťou plodov Zeme.

„Počujem z okna kdesi hrmí / Hnev mágie zlej čo prišla / Hádžeme to na prírodu čo je zvyšlá“

Osobné odkazy
Svoju zbierku začala autorka vzťahovými témami a nimi ju aj končí. Záverečná časť knižky obsahuje najmenej básní, no zároveň je istým spôsobom jej najsilnejšou, pretože práve tá je osobnou výpoveďou. Veľmi úprimnou, veľmi otvorenou. Nielen tu sa hrá so slovami a odhaľuje ich skryté významy. Je vnímavá na dianie okolo seba a videné cez prizmu vlastného vnímania zahaľuje do slov a obrazov.

Ilúzia. od Lucie Mandincovej je úprimnou spoveďou, ktorá občas prefacká, no neklame. Nie všetkým básňam som rozumela a nie všetky sa mi páčili, boli v nich však verše, ktoré ma vyslovene potešili. Najväčším negatívom pre mňa bolo občasné použitie vulgarizmov. Tie sú pre mňa absolútnou zbytočnosťou, aj keď som zmierená s tým, že sú súčasťou našich životov. A ak má poézia odrážať a zrkadliť život, asi sa ani v nej ich použitiu nevyhneme. Bez ohľadu na to, či sa nám to páči. alebo nie.

• Meno autora: Lucia Mandincová
  • Knihu vydalo: Slovkoncert
  • Počet strán: 44