streda, 23 marec 2016 19:17

Veľké malé klamstvá

Dospelí klamú, deti klamú. Klamú všetci okolo nás. Komu veriť? Rodine, priateľom či vlastnému synovi? Bezpochyby rodine dôverovať môžeme. Alebo aj tu sa nám do hlavy nasťahujú pochybnosti?

Vitajte v škole na Pirriweeskom polostrove. Nájdete tu starostlivé mamičky, ktoré aj zo soplíka urobia drámu, mamičky z vyššej vrstvy, ktoré nemusia pracovať a celým svetom sa pre nich stávajú ich deti a tých ostatných... veď viete. Normálnych rodičov alebo tých, tak správne strelených.

„,Škole vládnu blond mikáda. Ak chcete byť vo vedení rodičovského združenia, musíte mať blond mikádo.´ Madeline naznačila rukou požadovaný účes. ,Je to viac-menej pravidlo.´“

Je jasné, že sa stane vražda.

Idylka s nádychom katastrofy

Do tohto pobrežného mestečka sa prisťahuje aj Jane so synom Ziggym. Slobodná mladá mamička do sveta účesov – blond mikád – a dôležitých pohľadov na svoje geniálne deti až tak veľmi nezapadá. O to viac, že nemá luxusný športiak ani vilu na pláži. Navyše, v orientačný deň v škole padne na Janinho syna podozrenie, že šikanuje spolužiakov. A tak sa začína lavína odsudzovania, obviňovania, zastávania sa a celá škola sa prakticky rozdelí na dve skupiny: jedna skupina drží stranu Jane, druhá je proti a pripravuje opatrenia, aby sa šikanovanie zastavilo. Zdá sa, že tieto dve skupiny sa navzájom pozabíjajú.

„Gabrielle: Boli sme „príjemne pripité“. Spomínam si, že tak sa vyjadrila Madeline. ,Cítim sa príjemne pripitá.´ Typická Madeline... V každom prípade tie koktaily obsahovali aspoň tisíc kalórií.
Samantha: Všetci boli opití. V skutočnosti to bol skvelý večer, kým sa všetko neposralo.“

Celá škola sa prakticky rozdelí na dve skupiny

Všetko sa začalo vyvrtnutím členku

Nie je to typický príbeh, kde budete čítať o problémoch mamičiek, tu pôjde o oveľa viac. Od začiatku je totiž jasné, že sa stane vražda. Nie je to detektívka a vraha hľadať tiež nebudete. Pretože nepoznáte ani obeť. A tu sa dostávame k šalamúnskej šikovnosti autorky, pretože čitateľ si môže v hlave spriadať vlastné konšpiračné teórie o tom, kto zomrie a kto koho zabije a postupne sa v nich utvrdzovať alebo si ich ešte viac v hlave upravovať.

Autorka rozpletá životy hlavných hrdiniek a pomedzi to vsúva výpovede z polície, kde rôzni ľudia opisujú, čo v osudnú noc videli, počuli alebo aj nevideli a nepočuli. Práve tu sa teda dozvedáme informácie o tom, že kvízový večer bude mať tragický záver. Ale až po poslednej stránke si uvedomíte, čo ktorá výpoveď znamenala. Ja som sa k niektorým dokonca vrátila, aby som si dala dokopy dve a dve. No a čo mi z toho vyšlo? Že všetko bolo jasné už od začiatku. No pri prvých stránkach to tak vôbec nevyzerá. Aj to musím pripočítať k mnohým plusom príbehu.

Mala som asi sedem tipov na možných vrahov a obete, pričom čítanie hraničilo takmer až so závislosťou. Čím som bola bližšie k vrcholu a vražde (ktorá sa stala na kvízovom večere), tým rýchlejšie som sa usilovala čítať, aby som prišla k tomu, na čo nás Moryartiová od začiatku pripravuje. No môže sa príbeh, v ktorom je od úvodu spomínaná vražda človeka, skončiť dobre?

Mala som asi sedem tipov na možných vrahov a obete...

„Možno sa Perrymu vyhrážala, že ho opustí, lebo sa chcela priznať k tomu, čo urobila. Nemôže sama znášať to tajomstvo. Neznesie to.“

Toto nie je moja prvotina od austrálskej spisovateľky Liane Moriartyovej. Po knihe Manželovo tajomstvo som bola nadšená a takmer okamžite som sa pustila do Zaľúbenej hypnotizérky, no tá ma v očakávaniach mierne schladila. Preto som jej ďalšiu knihu dlho na poličke obchádzala. Teraz sa ukázalo, že to bola chyba. Na internetových fórach kolujú názory, že autorka prekonala samu seba a ja s nimi súhlasím. To, čo čitatelia oceňovali v Manželovom tajomstve, je tu dotiahnuté na maximum. Výnimočné a jedinečné postavy, spochybňovanie všetkého a typické „moriartyovské“ dobehnutie minulosti do súčasného života robí z tejto knihy lahôdku, ktorú budete chcieť požičať známym.

• Meno autora: Liane Moriartyová
  • Národnosť: austrálska
  • Počet strán: 440