sobota, 19 marec 2016 19:59

Impérium

Človek mal odjakživa potrebu niečo si podmaňovať. Spočiatku to bola príroda a jej živly, no časom túžba vládnuť iným prerástla do kontroly nad celými národmi. Stačí si len omočiť prst alebo pričuchnúť k moci a lavína sa zákonite spustí. Ale na ako dlho?

Ryszard Kapuściński bol známy poľský novinár. Reportér, ktorého preslávili jeho reportážne texty z krajín Južnej Ameriky a Afriky. Našincom však viac zarezonuje práve jeho Impérium, kniha reportáží z krajín bývalého Sovietskeho zväzu, ktorá prvýkrát vyšla v roku 1993. Vydavateľstvo Absynt sa rozhodlo oprášiť stále aktuálny nadčasový text, a prinieslo ho aj dnes. Za takmer 25 rokov od svojho prvého vydania nestratilo nič na svojej platnosti. A to dokonca ani v myšlienkach, ktoré nehovoria priamo o minulosti.

Len nespať! V dnešnej dobe tobôž nie...

Kým naši rodičia a starí rodičia stále nosia v hlave udalosti minulého režimu, generácia narodená po roku 1989 je odkázaná na odkaz tých, ktorí sú ochotní o tom hovoriť alebo to hodiť na papier. Ryszard Kapuściński bol ako Poliak priamo zasiahnutý týmto režimom, preto sa vôbec nečudujem, že túžil nazrieť pod pokrievku.

Za takmer 25 rokov od svojho prvého vydania nestratilo nič na svojej platnosti.

V úvode Impéria čitateľa hneď hádže do problematiky spôsobom, ktorý je úplne prirodzený – opisuje svoje prvé spomienky na Sovietsky zväz. Ako dieťa píše len o vzdialenom vnímaní reality, hovorí o postupnom miznutí spolužiakov zo školských lavíc a strachu, ktorý cítil zo svojej matky.

Už ako dospelý v ďalších kapitolách opisuje svoje cesty po krajinách Sovietskeho zväzu tesne pred jeho pádom. Práve to obdobie, ktoré je poznačené veľkými zmenami a predstavuje významný zlom v ďalšom vývoji dejín, je základom, z ktorého vychádzajú jeho reportáže. Kapuściński sa rozpráva s reálnymi ľuďmi a bez zbytočného pátosu alebo zakrývania vykresľuje veci také, aké boli a ako ich títo hlavní hrdinovia vnímali. Na plnú hubu.

„Ale civilizácia, ktorá nekladie otázky, ktoré vytláča za svoj rámec celý svet nepokoja, kriticizmu a hľadania – vyjadrujúci sa práve v otázkach – je civilizáciou stojacou na mieste, paralyzovanou, nehybnou. A práve o to ľuďom z Kremľa šlo, pretože najľahšie sa vládne nad svetom nehybným a nemým.“

Bez zbytočného pátosu alebo zakrývania vykresľuje veci také, aké boli.

Z dejepisu poznáme rôzne fakty o Sovietskom zväze. V učebniciach a historických knihách si prečítate, koľko krajín patrilo k ZSSR, o čom boli päťročnice, alebo akým spôsobom sa oslavoval sviatok práce. Každý vie aj o tom, že existovali ploty, ktoré oddeľovali vyspelý svet od hermeticky uzavretých krajín patriacich pod nadvládu Moskvy. Z pera autora Impéria sa však dozviete, čo presne znamenal ostnatý drôt pre bežných ľudí a aká štipľavá bola zima za ďalekým polárnym kruhom, kam boli posielané nepohodlné živly, disidenti a kriminálnici.

Ani cestopis, ani učebnica dejepisu

Impérium je akýsi hybrid. Miestami sa zdá, že ide o cestopis, plynule prechádzajúci do dejepisného textu pre pozorných poslucháčov, ktorí majú otvorené oči aj uši, no inokedy zas zachádza do akéhosi románového extrému. Ľahké pero autora má v istých pasážach tendenciu zvádzať k tomu, že ide o pútavú fikciu, až sa čitateľ musí preplesnúť, aby sa spamätal, že číta realitu.

Táto kniha je dokonca aj malým filozofickým traktátom, a práve v tom vidím jeho najväčší prínos, ktorý by si obzvlášť v dnešných časoch lámania charakterov mal nájsť cestu k čo najširšiemu publiku. Kapuściński má totiž až hrozivo nadčasové myšlienky. Tie sa týkajú na jednej strane komentovania minulých udalostí, ale oveľa väčší význam majú v súvislostiach s tým, čo chtiac-nechtiac žijeme aj dnes. Navyše, keď si uvedomíme, že reportáže prvýkrát vyšli na začiatku 90. rokov, naplno si uvedomíme cyklickosť života a vývoj udalostí, ktorý má svoj pôvod v primitívnych ľudských pudoch a túžbe po moci a nadradenosti.

Kapuściński má až hrozivo nadčasové myšlienky.

Impérium nie je jednoduché čítanie. Vyžaduje si otvorenú myseľ a najmä túžbu po poznaní. V opačnom prípade sa môže stať, že sa čitateľ stratí a v konečnom dôsledku mu prečítané riadky nič nové neprinesú. Kapuściński svojimi textami skutočne dokazuje, že bol čestným členom poľskej reportáže. Prejavuje schopnosť vtiahnuť svojho poslucháča do opisovaných udalostí. Ten má pritom pocit, akoby ich zažíval spolu s autorom.

„Svetu hrozia tri pliagy, tri morové rany. Prvá pliaga – nacionalizmus. Druhá – rasizmus. Tretia – náboženský fundamentalizmus. Tieto tri pliagy majú rovnakú črtu, spoločného menovateľa – je to agresívna, všemocná, totálna iracionalita. Nie je možné preniknúť do vedomia zasiahnutého niektorou touto pliagou. V takejto hlave horí svätá hranica, ktorá iba čaká na obete. Každý pokus o pokojný rozhovor sa skončí neúspechom. Takémuto človeku nejde o rozhovor, iba o deklaráciu. Aby si mu prisvedčil, dal za pravdu, podpísal súhlas. Inak v jeho očiach nemáš cenu...“

Nemusíte sa ani veľmi snažiť a zažijete chlad sibírskej zimy či hlad ukrajinských matiek a otcov, ktorých šialené myšlienky dohnali k vražde vlastných detí. Tlieskam vydavateľstvu Absynt a chcem viac takýchto textov. Je však veľkou škodou, že sa k nim nedostanú tí, ktorí by to najviac potrebovali.

• Meno autora: Ryszard Kapuściński
  • Národnosť: poľská
  • Knihu vydalo: Absynt