štvrtok, 10 marec 2016 18:15

27 čiže smrť robí umelca

Poznáte to? Klub 27 je symbolické označenie pre všetkých umelcov, ktorí v tomto veku zahynuli. Akýmkoľvek spôsobom. Svojpomocne alebo nešťastnou náhodou.

Alexandru Salmelu, mladú spisovateľku, Klub 27 fascinoval natoľko, až sa rozhodla napísať o ňom knihu. Presnejšie povedané – o symbolike tohto klubu a jeho čísla. Hlavnou hrdinkou knihy 27 čiže smrť robí umelca je Angie. Práve dovŕšila 27 rokov a je rozhodnutá stať sa v priebehu roka nielen slávnou a známou, ale aj umrieť nejakým netradičným a zaujímavým spôsobom. Viem, morbídne rozhodnutie, ale však ľudia sú rôzni.

Má 27 a chce slávu. A zároveň aj smrť.

„27 nie je číslo ako každé iné! 27 je zvláštne číslo, temný magnet, ktorý svojou nadprirodzenou silou vábi nadaných umelcov do čiernej diery smrti. 27 je magická hranica, ktorú bez škrabnutia prekonávajú len tí, čo v tvorbe neuspeli.“

V Klube 27 sú predovšetkým hudobníci, skladatelia a speváci. V roku 2011, kedy Alexandra Salmela napísala svoju knižku 27 čiže smrť robí umelca ich v tom symbolickom zoskupení bolo približne 50. A väčšinou to boli muži. Angie to však neodradí. Angie, ktorá zatiaľ nič nedokázala a nič nedosiahla, ktorá nemá bývanie, prácu, peniaze ani vzťah... si trúfa. Rozhodne sa byť spisovateľkou. Musí sa však stať excelentnou, jedinečnou a úžasnou spisovateľkou, lebo zomrieť pred dovŕšením 28 rokov len tak, pre nič za nič, by nemalo zmysel. Súčasťou čítanej knihy sú preto aj jej spisovateľské poetické i prozaické pokusy. Knihy v knihe.

Angie nie je jedinou rozprávačkou, je však rozhodne najľudskejšia.

Angie nie je jedinou rozprávačkou, ktorá posúva dej príbehu svojou vlastnou optikou vpred, je však rozhodne najľudskejšia. V tom zmysle, že Angie je určite človek. Niektorí rozprávači či rozprávačky ľuďmi nie sú, na to však prídete postupne v priebehu čítania. Rovnako si vytvoríte predstavu, kto je kto a ako spolu jednotlivé postavy súvisia. Príjemné bolo, že niektoré identity ostali utajené naozaj pomerne dlho, aj keď to nič nevypovedá o sympatickosti, či skôr, pokiaľ ide o mňa, nesympatickosti postáv. Presvedčíte sa, že všetko so všetkým súvisí a každý je zároveň aj niekým iným.

„OSOBA, KTORÁ SEDÍ NA SEDADLE SPOLUJAZDCA: Nechcela som ťa uraziť. Urazila som ťa?
OSOBA, KTORÁ ŠOFÉRUJE: Hmm... Možno len trochu podcenila.
Uplynie tristo metrov.
OSOBA, KTORÁ SEDÍ NA SEDADLE SPOLUJAZDCA: Sorry.
Uplynie päťsto metrov.“

Niekoľko prvých desiatok strán obsahovalo nielen nádejné kapitoly a vtipné momenty, ale aj tak strašne veľa vulgarizmov, čo ma takmer odradilo od čítania. Nevzdala som sa síce, ale cítim potrebu upozorniť tých, ktorí vulgárne slová radi nemajú a obzvlášť nie v literatúre – nezlepší sa to, nedúfajte... A aj to bol dôvod, prečo ma kniha, od ktorej som evidentne očakávala priveľa, rozčuľovala.

Od knihy som evidentne očakávala priveľa.

Na knihu 27 čiže smrť robí umelca som bola zvedavá najmä preto, lebo ju napísala Slovenka žijúca vo Fínsku. Napísala ju po fínsky, teda pre ňu v cudzom, nematerinskom jazyku a napriek tomu za ňu získala cenu ako za najlepší debut roka. Do slovenčiny bola táto kniha preložená. Zdalo sa mi to mimoriadne zaujímavé a práve preto som si knihu chcela prečítať. A samozrejme aj kvôli osobnostiam, ktoré patria do symbolického Klubu 27, hoci v knihe je to vlastne len akýsi ochranný obal, aby dielo držalo pokope.

Úprimne však musím povedať, že som románu nerozumela. Možno som príliš stará, alebo príliš málo nad vecou, no faktom je, že som mu nerozumela. Za čo získal tú cenu a prečo autorka potrebovala na takmer každej stránke vulgárne nadávať? Neviem. Nehovorím, že je to zlá kniha a ani netvrdím, že problém je na strane Alexandry Salmely. To nech si rozsúdi každý čitateľ sám. Určite je určená skôr mladším čitateľom, možno ľudia okolo dvadsiatky sa v nej nájdu a povedia si, že takto vidia svet aj oni. Ja už mám pohľad trochu iný. Možno je to aj tým, že magický vek 27 mám pár rokov za sebou a hoci trebárs Curta Cobaina milujem dodnes, umrieť v tom veku už celkom jednoducho nestihnem...

• Meno autora: Alexandra Salmela
  • Knihu vydalo: Q111
  • Počet strán: 363