štvrtok, 03 marec 2016 17:53

Rudo

Komiks Rudo, to je mužské videnie sveta v čiernobielom variante, v ktorom sú obrázky rovnocenné slovám. A možno ani nie, možno majú obrázky v niečom dokonca navrch.

Daniel Majling vo svojom komikse, ktorý nazval Rudo podľa hlavnej postavy, ponúka čitateľom a čitateľkám kratučké vtipné postrehy zo života a čierny, chvíľami až sarkastický humor založený na odpozorovanej realite. Rozprávačmi príbehov a zážitkov sú spolu s Rudom jeho kamarát Lamma, kamarát z detstva Soetkin a ex láska Nela. Tá je šťastne vydatá, pričom jej manžel, fyzicky príťažlivý telocvikár, teda opak Ruda, je pre neho, predovšetkým jeho inteligencia, jedným z trvalých zdrojov vtipov.

„Nela je pre mňa symbol. Je múdra, láskavá... a odrazu sa vydá za takého idiota, že som si doteraz myslel, že taký stupeň debility je možný len ako teoretická špekulácia.“

Ponúka postrehy zo života a čierny, chvíľami až sarkastický humor

Rudo je osamelý muž, ktorý by rád svoj čas, energiu a lásku venoval nejakej žene. Len nevie nájsť tú pravú. Alebo aspoň ľavú. Alebo... vlastne... hocijakú. Rudo je inteligentný muž, potrebuje partnerku nielen ako vizuálny doplnok, ale aj ako rovnocenného partnera. Ibaže nie je ani bohatý, ani krásny, ani úspešný, dá sa povedať, že je vlastne úplne všedný a to celé hľadanie komplikuje. Trojica priateľov mu občas nejakú babu dohodí, vybaví rande naslepo, či má snahu zoznámiť ho s nejakou absolútne úžasnou ženou – ibaže to akosi nikdy nevychádza podľa ich predstáv.

Jedným z jeho existenčných problémov sa stanú jeho bradavky. Čítate dobre, bradavky. Prevezmú kontrolu nad jeho telom, pretože počas vzájomných rozhovorov medzi sebou usúdia, že sú na svete úplne zbytočne. Rozhodnú sa zmeniť to. Aj takéto príhody sú súčasťou komiksu a pre mňa boli dôkazom schopnosti autora odosobniť sa od vlastných problémov a navyše nebáť sa, byť sám voči sebe mimoriadne ironický.

Nevie nájsť tú pravú. Alebo aspoň ľavú...

„,Pozri sa na svojho brata. Je šťastne ženatý. Čím je jeho manželka?´
,Etnologička.´
,Vidíš – dvoril žene, ktorú zaujímajú primitívi. Mal to premyslené.´“

Pretože irónia slov a akýsi kúsavý humor sú jednou z hlavných charakteristík komiksu Rudo. Autor v ňom zároveň pátra nielen po zmysluplnom vzťahu, ale aj po zmysle živote ako takom. Rozprávanie je pritom založené na priateľstve štvorice, ktorej členovia sú voči sebe navzájom absolútne a úplne úprimní. Aj keď to možno občas zabolí, pretvárka a falošné potľapkávanie po chrbte s dodatkom „to bude dobré“ sa medzi nimi nenosí. Hlavne preto, že si nemyslia, že to bude dobré...

Jedným z jeho existenčných problémov sa stanú jeho bradavky

Ak občas pochybujete, ako je na tom napríklad člen legendárnej skupiny Beatles, John Lenon, intelektuál Rudo vám to prezradí. Dozvie sa to síce náhodou, ale dozvie sa. Od toho sú predsa kamaráti... Lenon je totiž v nebi. No v jeden konkrétne určený deň sa každý týždeň musí dostaviť do pekla, kde hrá pesničku Imagine. Je na vás, aby ste sa rozhodli, či je to trest pre neho, alebo bonusový trest pre tých nešťastníkov, ktorí už v pekle sú.

Komiks Rudo od Daniela Majlinga je určený otvoreným mysliam. Osoby prudérne by z neho mohli byť znechutené. Mne sa veľmi páčil a pozitívne hodnotím jeho zmysel pre humor, nadhľad a už aj spomínanú sebairóniu. Veď si len skúste vygúgliť nejaký obrázok autora a následne sa pozrite na komiks. Žeby podoba viac než náhodná? Nebojí sa pichnúť ani do tém, ktoré sú zvyčajne obchádzané a tak ponúka omnoho viac, ako iba komiks. Hlboké zamyslenie sa nad svetom umne maskované čiernobielymi obrázkami.

• Meno autora: Daniel Majling
  • Knihu vydalo: Labyrint
  • Počet strán: 250