streda, 24 február 2016 22:05

Som mama

Budem mama! Vraví si žena, keď vidí dve čiarky na pozitívnom tehotenskom teste. Som mama! Kričí od šťastia, keď tú „čiarku“ (alebo dve či tri) drží prvýkrát v náručí... To však ešte šťastná mamina netuší, že na 95 % nie je pripravená na nič z toho, čo ju s týmto batôžkom šťastia ešte čaká. Veď len počkaj, keď...

A toto je jedna z mnohých vecí, čo Kristína Farkašová, okrem iného známa mamička – blogerka a autorka knižky Som mama, bytostne neznáša. Zaručené rady žien – radodajok (ako ich nazýva), neustále zastrašovanie typu „veď počkaj, keď sa to narodí, veď počkaj, keď pôjdu zúbky“ a pod., ktoré majú na labilnú potenciálnu matku ihneď antikoncepčný účinok. Alebo ďalšie vyjadrenia typu „veď ja som vychovala tri deti, čo myslíš, že ja to neviem?“, to zaručene každú (aj) novopečenú mamu vytočí do nepríčetna. Aj o tom (a ešte o všetkom možnom i nemožnom, čo sa vyskytne, keď sa žene narodí dieťa), je sympatická kniha Som mama.

Kristína hovorí, ako sa nezblázniť a zachovať si triezve uvažovanie.

Kristína Farkašová pri svojom písaní vychádzala zo svojich blogov, no kniha obsahuje aj dosiaľ nepublikované články. Popisuje svoje materstvo i každodenný život po boku dvojičiek. Vykresľuje situácie úsmevné i tie „na prášky“, svoje skúsenosti i zručnosti nadobudnuté pri výchove dcér. Hovorí, ako sa nezblázniť a zachovať si triezve uvažovanie, pokoj a nohy v teple. Dozviete sa niečo o materskej intuícii, prečo treba velebiť push-upky, čo je to Syndróm medovníkového domčeka, prečítate si vedeckú štúdiu neMUDr. Farkašovej, že blahodarný účinok na psychické zdravie žien na materskej dovolenke má pravidelné žúrovanie, prečo si napriek spánkovému deficitu rodičia po prvom nespáčovi spravia ďalšieho alebo prečo šestonedelie netrvá šesťsto nedieľ.

„Počas šiestich nedieľ dokáže novomatka znenávidieť polovicu rodinných príslušníkov a známych, hystericky jačať a dám ruku do ohňa, že aj dýkou bodnúť tých, čo berú jej dieťa na ruky. (...) Novomatka je zlý, zlý predátor (nie, to nie je omyl, že slovo zlý je napísané dvakrát). Vie, že má spať vždy, keď spia deti, ale just vtedy jej to nejde. Nespavosť spôsobená únavou človeka skutočne zaskočí.“

Som mama

Blogy Kristíny Farkašovej som nikdy nečítala (priznávam, ani som nevedela, že nejaké píše), no po pozitívnych ohlasoch na jej debut som s prečítaním neotáľala. Kristínin humor, zmysel pre iróniu a schopnosť strieľať si zo samej seba – mi je blízky a sympatický, preto ju odporúčam čítať podobne naladeným mamám i ostatným čitateľom, pretože prísne konzervované a upäté mamy môžu byť z textov a Kristíniných vyjadrení pohoršené. Stotožňovala som sa s viacerými jej názormi a definitívne si ma získala svojím postojom k očkovaniu – tiež neznáša diskusie na túto tému. Veľa vecí berie s nadhľadom, lebo veď pri deťoch sa to niekedy ani inak nedá. I keď boli niektoré časti možno trochu silené, celkovo pôsobí knižka kompaktne. Pripravte sa na ľahké, zábavné, roztomilé i vážne čítanie a nebuďte prekvapení, keď sa vám v oku znenazdajky objavia slzy dojatia, zúfalstva, no i šťastia.

Ľahké, zábavné, roztomilé i vážne čítanie...

Kristínine vtipné texty vhodne dopĺňajú aj milé ilustrácie Borisa Farkaša – kniha teda vyzerá presne tak, ako sa číta. Vyzdvihujem preto prácu vydavateľstva – spracovanie a ošatenie sa im skutočne podarilo, preto nepochybujem, že aj v tomto prípade platí staré známe – obal predáva.

„Keď som po uspaní detí doupratovala naspäť tie rozobraté ponožky, postavila som sa v kúpeľni pred zrkadlo a zadívala sa na seba. A konečne som prišla na to, čo mi tie dva orgány na mojej hrudi po pätnástich mesiacoch kojenia dvoch detí pripomínajú... Ponožky. Bohužiaľ, nie tie v klbku. Smutný príbeh.“

Som mama 4 roky a 7 mesiacov (z toho 2 roky dvojnásobná)...

... a bonding či šatkovanie sú pre mňa výrazy, o ktorých dokážem povedať 2 – 3 slovká. Nechodila som s bábätkami na plávanie či jogu. Necvičím s nimi každé ráno Pozdrav slnku, ani sme nechodili na špeciálny kurz angličtiny. A myslím, že som ujmu neutrpela ani ja, ani moje deti. Nedovolím im však ohadzovať sa pieskom či topiť sa v mláke, navyše s hlúpym úsmevom na tvári a výrazom hovoriacim „šáák to sú deti“. Nevysvetľujem im Archimedov zákon, no ani z nich nerobím tupcov vysvetleniami, že teta má preto také veľké bruško, lebo papá detičky... Zďaleka obchádzam všetky príručky o výchove a zaručene overené rady na diskusných fórach. Nielen, že na to nemám čas ani chuť, ale snažím sa riadiť zdravým sedliackym rozumom, radami a poučeniami našej lekárky. Netvrdím o sebe, že som ideálna, len jednoducho – aj ja som mama.

Poteší vás zistenie, že v tom nie ste sami.

Milé mamy a ostatní záujemcovia o toto čítanie,

knižku čítajte, kedykoľvek si nájdete trochu času, (Kristína odporúča) napr. aj počas dojčenia, pri uspávaní, na toalete, alebo keď postojačky a v behu obedujete. Zasmejete sa a budete len radi, že v tom nie ste sami.

„Minule som pozorovala dianie na ihrisku, zvyčajne sledujem skôr rodičov ako deti (tých mám doma až – až). Všimla som si, že zdrobneninám a šušlaniu prepadajú aj muži! Hm... Vraj po príchode dieťaťa do rodiny klesne libido a sexuálna aktivita. Ani sa nečudujem! Sexovať so šušlavým chlapom, to radšej pôjďuškám do kláštoríka! Všimnite si niekedy matky, ktoré mali deti tesne po sebe. Tie nešušlú.“

A na záver

Nezabúdajme, že aj mama je len človek (hoci hotový zázrak) a robí chyby. Často je nútená uchýliť sa k metóde „hop alebo trop“, čo pri jednom dieťati nevyjde, pri druhom môže šliapať ako hodinky. Ale... naozaj je mama len jedna. A ešte jedna múdrosť, na ktorú často zabúdame: spokojná matka = spokojné dieťa.

• Meno autora: Kristína Farkašová
  • Počet strán: 296
  • Dátum vydania: piatok, 08 január 2016